SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet - 2011 Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Europeiska socialfonden
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Västsverige SFP Göteborg 26 september 2014 Helena Starfelt.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora företag Jan Persson Analytiker, Tillväxtverket

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2 Företagens villkor & verklighet 2011 Företagens villkor och verklighet är en av Europas största och mest omfattande enkätundersökning riktad till små och medelstora företag. Enkäten skickades ut till små och medelstora företag. Cirka har svarat. Svarsfrekvens cirka 60 procent. Genomförts av Nutek/Tillväxtverket 2002, 2005, 2008 och nu Undersökningen ger svar på hur företag upplever sin verklighet inom en rad områden som t.ex. tillväxt, internationalisering, förenkling och hållbarhet. Stratifierat urval - vilket ger möjligheter att bryta ned resultaten på en rad faktorer som företagsledarens kön, företagets storlek, bransch och region.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Mer om undersökningen Tre temarapporter kommer att publiceras utifrån materialet: Tillväxtmöjligheter och hinder, Internationalisering och Regional utveckling. Tidigare undersökningar har varit en viktig källa till nya regeringsuppdrag och policybeslut kring tillväxtfrågor. Läs mer om Företagens villkor och verklighet och resultaten från undersökningen och temapublikationerna på under Fakta och statistikwww.tillvaxtverket.se 3

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Små och medelstora företag står för cirka 60 procent av förädlingsvärdet 4

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ju större företag desto större tillväxtvilja 5

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Störst tillväxtvilja inom Hotell & restaurang 6

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Relativt små regionala skillnader i tillväxtvilja – djupare analyser behövs 7

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Företag som exporterar tror i högre utsträckning på ökad omsättning 8

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Kedjeföretag vill anställa i högre grad 9

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Småföretag som samverkar har en större tillväxtvilja 10

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Andelen småföretag som samverkar med andra företag minskar 11

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tjänsteinnovativa företag tror mer på ökat antal anställda 12

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Företag som säljer miljöanpassade produkter har större tillväxtvilja 13

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Småföretag med anställda möter störst tillväxthinder 14

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxthindren relativt stabila över tid 15

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Stora skillnader mellan branscher när det gäller tillväxthindren 16

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Företagsledare med utländsk bakgrund upplever att tillväxthindren är större 17

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Brist på lämplig arbetskraft – Stora skillnader mellan företag med olika storlek 18

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Stora skillnader mellan olika branscher när det gäller brist på lämplig arbetskraft 19

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillgången på lämplig arbetskraft: - Relativt stora skillnader mellan olika län 20

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Lagar och regler störst tillväxthinder i de lite större småföretagen 21

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Många företag anser att administrationen till följd av lagar och regler har ökat 22

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Brist på lån och krediter störst hinder för tillväxt inom Hotell & restaurang 23

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Få små och medelstora företag får avslag på sina låneansökningar 24 Källa: Tillväxtverket, Företagens villkor och verklighet 2011.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 25 Faktorer som har ett positivt samband med tillväxtvilja Företagets storlek Om företaget tillhör tjänstesektorn eller vissa branscher Samarbete med andra företag Kedje- eller koncerntillhörighet Internationalisering Förnyelse och innovation Miljöarbete

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 26 Faktorer som utgör stora hinder för tillväxt Konkurrens (främst medelstora företag) Lagar och regler (främst småföretag) Kapitalförsörjning (vissa branscher, utländsk bakgrund Brist på lämplig arbetskraft Speciella behov i de lite större småföretagen med anställda (god tillväxtvilja men stora hinder)

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 27 Vad kan och bör myndigheterna göra? Innovation Miljöarbete i småföretag Internationalisering Kompetensförsörjning Riktade insatser mot större småföretag med anställda Fortsatt arbete med regelförenkling Stimulera samarbeten mellan företag Kapitalförsörjning – insatser riktade mot vissa branscher och grupper

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 28 För dig som vill veta mer –Ladda ner publikationen, diagram och tabeller. –Länsvis statistik. –Uppdateras löpande med faktafoldrar och andra bearbetningar 2011/2012 Frågor om undersökningen besvaras av: –Viktor Jedeskog, –Jonnie Nordensky, –Jan Persson,

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 29 Genuint sårbara kommuner Företagandet, arbetsmarknaden och beroendet av enskilda större företag Rapport 0112 Sten Axelsson, Tillväxtverket Anders Bornefalk, Svenskt Näringsliv Finns att ladda ner på

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 30

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 31 Sveriges sårbara kommuner Sveriges 100 sårbara kommuner indelade i tre klasser: genuint sårbara (röd) medelhög sårbarhet (blå) måttlig sårbarhet (grön)

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 32 Låg sårbarhet i Entreprenörsregionen Kommun Rang genuin sårbarhet Laholm28 Värnamo43 Gnosjö44 Gislaved49 Halmstad53 Vaggeryd99 Ljungby132 Tranemo175 Markaryd183 Älmhult196 Hylte253

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 33 Ett mer diversifierat näringsliv med fler och växande företag arbeta med attityderna till företagande förbättra kontaktytorna skapa större utrymme för företagande förbättra servicen göra det möjligt för fler unga att pröva på företagande Vägen till minskad sårbarhet

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 34 Gislaved (49) – högt företagande övervinner nedläggning Gnosjö (44) - högt företagande ger styrka Två positiva exempel från Entreprenörsregionen