Imitation av verkligheten med träning i autentisk miljö……

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
en intervjuundersökning
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Patientsäkerhetsronder
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Landstinget Dalarna Jerker Dahlbäck.
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
SBAR Modell för bättre kommunikation
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Säkrare vård och omsorg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
SBAR för strukturerad kommunikation
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Detta är God Vård.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Vårdskador inom somatisk slutenvård (Sjukhusvård utom psykiatri) 4:e nationella konferensen om patientsäkerhet
1 Anneli Juhlin FP
AVVIKELSER.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
SBAR för strukturerad kommunikation
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Återkoppling och minnesförvittring i klinisk träning Italo Masiello, Docent, Lektor Karolinska Institutet och Kliniskt träningscentrum.
1 SÄKER VÅRD i Skåne Tema: Läkemedel. 2 Läkemedel bakom många vårdskador Nästan en tiondel av alla vårddygn under ett år ägnas åt skador som uppstått.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
IT – stöd för en bättre vård?
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Omställningen av hälso- och sjukvården
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Förhållningssätten.
Framgång genom lagarbete
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

Imitation av verkligheten med träning i autentisk miljö…… Simulatorträning! Imitation av verkligheten med träning i autentisk miljö…… Rätt utrustning Rätt team-medlemmar Relevanta patientfall MEN utan riktig patient = patientsäker träning ”Simulering är en teknik – inte en teknologi – som ersätter eller förstärker verkliga upplevelser med erfarenheter under vägledning som frammanar eller reproducerar betydelsefulla aspekter av verkligheten på ett interaktivt sätt” David M Gaba 1 Föreläsningens namn

Patientsäkerhet? Det började på allvar med en rapport… USA 1999: 98 000 dödsfall/år pga. medicinska felbehandlingar Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS To err is human: building a safer health system 1999 >2/3 av fallen var primärt orsakade av brister i kommunikationen Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations Communication: a critical component in delivering quality care 2006 Använd “Visa” menyn och “sidhuvud och sidfot” för att ändra eller ta bort texten under strecket. 2 Föreläsningens namn

Vårdskador inom somatisk slutenvård Socialstyrelsen 2008 Omräknat till årsbasis Allvarlighetsgrad 105 000 vårdskador 630 000 extra vårddygn 50 000 besök i öppenvård Var tredje inläggning från akuten beror på läkemedelsproblem 9% medförande bestående men 3% bidragande till dödsfall

Miller’s inlärningspyramid Detta vill vi påverka! DOES Beteende SHOWS HOW KNOWS HOW Kognition KNOWS Miller’s inlärningspyramid 4 Föreläsningens namn

Human factors och icke tekniska färdigheter, t ex CRM Crew resource management är ett inslag i simulatorträning som innebär att man tränar ett arbetslag under stort informationsflöde och besluts­tagande under stress. Att arbeta med CRM syftar till att minska risken för missförstånd, förebygga allvarliga händelser och att vara ett beslutsstöd …... (A-HLR, kursbok 2012) 5 Föreläsningens namn

CRM- key points TÄNKT är inte sagt SAGT är inte hört Lär känna din omgivning! Förutse svårigheter och planera arbetet! Kalla på hjälp tidigt! Utöva ledarskap och följarskap! Fördela arbetsbördan! Mobilisera alla tillgängliga resurser! Kommunicera effektivt. adressera/kvittera! Använd all tillgänglig information! Förebygg och hantera fixationsfel! Dubbelkolla / Cross check Använd kognitiva hjälpmedel – minneslappar etc Re-evaluera återkommande! Använd gott lagarbete! Fördela uppmärksamheten klokt Prioritera dynamiskt - omprioritera om nödvändigt Fritt översatt: Rall M, Gaba DM: Human Performance and Patient Safety, Miller 6th ed 2005) TÄNKT är inte sagt SAGT är inte hört HÖRT är inte förstått FÖRSTÅTT är inte utfört… …..Close the loop!

Högpresterande team Tydlig rollfördelning Ömsesidig prestationsövervakning Personligt stöd Kollektiv orientering Flexibilitet Burke CS et al 2004 Qual Saf Health Care Vad kännetecknar ett bra team? Jmfr idrottslag. 7 Föreläsningens namn

MEDANSVAR FÖR SITUATIONEN! Ledare Föjare Öppnar upp klimatet Kommunicerar planen Inviterar till samarbete Meddelar beslut Prioriterar Delegerar Re-evaluerar Bidrar till ett öppet klimat Stödjer, accepterar Ifrågasätter konstruktivt Rapporterar avvikelser Bekräftar uppgifter Frågar vid oklarheter 8 Föreläsningens namn

Kalla på hjälp tidigt! Känn din egen begränsning Riskera inte patientens säkerhet pga ”stolthet” ”Heroes are dangerous” 9 Föreläsningens namn

Kommunicera effektivt! Tala högt till hela teamet (gäller samtliga): alla får samma bild av situationen Summera: vad är gjort och vad behöver göras? Tilltala varandra med namn Ögonkontakt och namn (funktion) om möjligt Bekräfta – ”loop” kommunikation 10 Föreläsningens namn

Prioritera dynamiskt – omprioritera om nödvändigt! Återigen: det som nyss var rätt kanske inte längre är det! Meddela teamet dina prioriteringar och fråga efter deras syn Sammanfatta situationen för samtliga närvarande En prioritering kvarstår alltid: säkra stabila vitalparametrar! 11 Föreläsningens namn

Simuleringens delmoment Briefing Vi går igenom ”patientens” och lokalens förutsättningar, övningens mål och syfte och rollfördelning. Scenario Information ges om patientfallet. Återställande Avblåsning av scenariot och därefter återställer deltagarna rummet under tystnad med uppdrag att tänka på minst en sak som man gjorde bra. Debriefing Alla deltagare deltar i återkoppling.

SBAR-modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal Situation Bakgrund Aktuellt tillstånd Rekommendation Wallin CJ, Thor J. SBAR-modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal. Läkartidningen. 2008. 105:26-27;1922-1925.

SBAR för strukturerad och effektiv kommunikation ” Rätt information vid Rätt tillfälle” 14 Föreläsningens namn

”Husregler” Lärandet skall vara en positiv upplevelse Aktivt deltagande – respekt för andras inlevelse och agerande Misstag är en del av lärandet! Reflektion och feedback (det lärande rummet) Tystnadsplikt (det slutna rummet) Det är inte en examination - lärotillfälle! Gruppträning – inte individuellt 15 Föreläsningens namn