Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Säkert och effektivt teamarbete - CRM

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Säkert och effektivt teamarbete - CRM"— Presentationens avskrift:

1 Säkert och effektivt teamarbete - CRM

2 Grundprincip för all vårdverksamhet.
Ingen patient ska skadas i vården. Trots detta drabbas cirka patienter av vårdskador varje år i Sverige. Socialstyrelsen

3 ”I vården liksom i alla andra verksamheter kan
människor göra fel och begå misstag. Därför måste vården ha väl utvecklade system och rutiner så att mänskliga felhandlingar inte leder till att patienter utsätts för skador.” (Socialstyrelsen)

4 samverkan mellan människor.
Jag kanske skulle be om hjälp… Kan någon ta ett blodtryck? 70-80 % av alla oönskade händelser i hälso- och sjukvården är relaterade till samverkan mellan människor. Vi kanske skulle ge lite vätska??!! Jag trodde att du hade gjort det…..

5 Riskfaktorer Systemnivå Individnivå Föränderliga team
Otillräckliga rutiner Hierarkiska strukturer Bristande resurser Individnivå Stress, trötthet Personlighet Olika kommunikationskulturer Kön (Firth-Cozens, 2004)

6 Stresskonen •att ta emot information •att tänka
Lugn & ro Stress påverkar förmågan •att ta emot information •att tänka Extrem stress

7 Skillnader sjukvård vs flyget
(Sexton.B., Thomas, E. J., Helmreich, R.L. , 2000) Sjukvårdspersonal är mer benägna att förneka att stress och trötthet påverkar prestationsförmågan. Fel och misstag uppfattas som svårt att diskutera i sjukvården och inte all personal accepterar den egna utsattheten för att göra fel ”det händer alla andra men inte mig”

8 Crew Resource Management,
flygindustrin 1977 flygolycka i Teneriffa En modell för säkert och effektivt teamarbete Använda de resurser som finns till förfogande på bästa möjligaste, effektivaste sätt Otydlig kommunikation och hierarkisk struktur!

9 ”Både inre och yttre faktorer påverkar, begränsar och
”Genom att öva CRM lär man sig att utnyttja alla tillgängliga resurser i ett team.” ”Både inre och yttre faktorer påverkar, begränsar och möjliggör teamprestationer och genom tillämpning av CRM kan man tillsammans i teamet hjälpas åt att använda resurserna på bästa möjliga vis.” (Meri Bodbacka,Crew Resource Management (CRM) och dess betydelse för patientsäkerheten, Examensarbete Akutsjukvård 2010)

10 Crew Resource Management
Tydlighet i rollerna Ledarskap/följarskap Kommunikation Helhetssyn Support Resurser

11 Vad är ett team? Begränsat antal 6-8 personer Kompletterande kunskaper
Brinner för uppgiften – syfte & mål Gemensamma och överenskomna arbetsformer Ömsedigt ansvarstagande

12 Teamarbete: varför? Varför krävs ett team när patienten plötsligt blivit svårt sjuk? Flera händer Flera huvud

13 Teamarbete: utmaningar?
Varför är effektivt • Organisation teamarbete svårt? Kommunikation

14 Vad ska finnas i teamet? Ledare Följare Varför? Egenskaper? Vem? Roll?

15 Tydlighet i rollerna Presentera er för varandra
Identifiera ledarskapet Fördela övriga roller Handlingplan

16 Kommunikation För att skapa en gemensam
Doktorn förstår inte vad jag menar…. För att skapa en gemensam förståelse ska kommunikationen vara: fullständig korrekt i lämplig volym Brister i kommunikation kan bero på att: i rätt tempo syftet med kontakten är oklar informationen kan missuppfattas eller är ofullständig Vad vill hon??? Jag förstår ingenting speciella problem eller angelägenhetsgraden i situationen uppmärksammas inte rekommendation om åtgärd saknas eller är oprecis

17 Adressering Vem är ”någon”? Använd namn eller peka med hela handen

18 Closed-loop Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu!

19 Closed-loop Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu!
Okej, jag kommer om fem minuter.

20 Closed-loop Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu!
Okej, jag kommer om fem minuter. Tack! Det var bra.

21 Säkert språk ”Stille” ”Han har lagt av” ”Det ser inte bra” HJÄRTSTOPP!
Rätt tempo Lämplig volym

22 Kommunikation ”Skriv och läs upp” t.ex. telefonordinationer
Ge uttryck för dina tankar/misstankar – tänk högt!

23 Vad är problemet/ anledningen till kontakt? Ange
SBAR – akut situation S Situation Vad är problemet/ anledningen till kontakt? Ange Eget namn, titel, enhet, patientens namn, ålder, eventuellt personnummer. Jag kontaktar dig för att…. B Bakgrund Kortfattad och relevant sjukhistoria för att skapa en gemensam helhetsbild av patientens tillstånd fram tills nu. Informera om Tidigare o nuvarande sjukdomar av betydelse. Kort rapport av aktuella problem och behandlingar tills nu. Ev. allergi Ev. smittorisk A Aktuellt tillstånd Status Rapportera A: luftväg B: andning C: puls, blodtryck, saturation D: medvetandegrad, smärta, orienterad tid/rum/person E: temperatur, hud, färg, buk, urinproduktion, yttre skador R Rekommendation Åtgärd Bekräftelse på kommunikation …därför föreslår jag ; Omedelbar handläggning/övervakning/överflyttning/ utredning/behandling Finns det fler frågor? Är vi överens?

24 SBAR S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommendation

25 SBAR S Situation Jag heter Per Eriksson, är sjuksköterska och ringer från kirurgavdelning 2 angående Elsa Stark, som är 82 år. Hon har fått 39° feber och är allmänpåverkad. B Bakgrund Elsa är tidigare frisk, opererades i förrgår för gallsten. Postoperativa förloppet har varit helt normalt och hon har ätit och druckit samt varit på toaletten. För en timme sedan började hon frysa och hade då feber. A Aktuellt tillstånd Elsa är nu snabbandad med en andningsfrekvens på 29/min och saturation på 89 %. Pulsen är strax över hundra och blodtrycket 90/50. Buken är mjuk men hon klagar på magont. Jag tror att hon har en början till sepsis! R Rekommendation Ska vi koppla syrgas Jag vill att du kommer hit nu och undersöker patienten. Behöver du veta något mer?

26 SBAR: syfte Att motverka stresskonen:
förmedla viktig information på ett enkelt sätt till alla teammedlemmar ge möjligheten till alla att bidra med huvudet Regelbundna sammanfattningar

27 Helhetssyn Ta ett steg tillbaka, helikopterperspektiv!
Reevaluera ofta – mikropauser Tillåtande klimat - alla bidrar! Undvik fixationsfel

28 Fixationsfel ”Allt är som det ska” ”Det är allt annat än detta”
Gå igenom uppgifterna, lyhörd för andra förslag ”Det är allt annat än detta” Dubbel-checka – om du tvivlar uteslut det värsta tänkbara ”Det är bara detta och inget annat” Tänk – kan det vara något annat? Använd teamet.

29 Support - huvud & händer
Kalla på hjälp tidigt Var tydlig med vilken hjälp du vill ha Vilken support finns?

30 Resurser Vilka resurser finns – känn din omgivning!
Personal Utrustning - Placering? Hur fungerar den? PM, checklistor Använd alla resurser i teamet Alla i teamet har olika kunskap och erfarenhet

31 TACK!


Ladda ner ppt "Säkert och effektivt teamarbete - CRM"

Liknande presentationer


Google-annonser