Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till Fristorpsskolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Föräldraråd Östermalm 29/11
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Redovisning av uppdrag ang
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Hej och välkomna!.
INFLYTANDE LIKABEHANDLING Inflytandeprojektet Under Ytan
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldraråd
Föräldraråd
Fakta om undersökningen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematiskt kvalitetsarbete
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Välkommen till Braås skola
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Kamratutvärdering Lerum
BFL Bedömning för lärande
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Elevdemokrati i praktiken
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Omställningen av hälso- och sjukvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen

Bakgrund Uppdrag till FoG från utbildningschefsgruppen aug. 07 ”Hur står det till med elevinflytandet i GR-kommunerna” Ett uppmärksammat förbättringsområde i Skolverkets lägesrapporter de senaste åren Skolverkets utbildningsinspektion ger i stort sett samtliga inspekterade kommuner kritik inom området.

Vanligaste kritiken vid utbildningsinspektion Elevers avsaknad av kunskap om läroplanernas och kursplanernas innehåll och mål Elevers brist på inflytande över det egna lärandet Barns/elevers reella inflytande och delaktighet över utformningen av undervisningen och dess innehåll

Metod för undersökningen Enkät till samtliga skolchefer i GR-regionen samt till skolcheferna i Gbg:s stadsdelar

Skolans förvaltning (ex klassråd) Enkäten Formell Skolans förvaltning (ex klassråd) A1 Elevens val (ex språkval) A2 Kollektiv Individ Klassen planerar tillsammans B1 Makt över det egna lärandet B2 Informell Ange 4 goda exempel, enligt fyrfältarens modell Behov av stöd och verktyg för att utveckla barn- och elevinflytandet Skolverkets bedömning vid inspektion Konkreta förbättringsåtgärder efter inspektion

Generellt om svaren Hög svarsfrekvens; 11 av 13 kommuner samt 4 av Gbg:s stadsdelar Många exempel på formellt inflytandet både kollektivt och individuellt Färre exempel inom det informella, såväl individuellt som kollektivt. Större osäkerhet inom de informella inflytandeområdena Förskolorna lever i högre grad upp till läroplansmålen inom inflytandeområdet

Gemensamma förbättringsområden Engagemanget från alla vuxna på skolan måste öka Medarbetarna behöver utveckla såväl kunskapen som förståelsen kring uppdraget. Kompetensutveckling behövs om elevers rätt till påverkan, hur man skapar förutsättningar för detta samt inom samtalsmetodik Behov av gemensamt utvecklad vokabulär för inflytandefrågor på arbetsplatsen Behov av erfarenhetsutbyte och nätverk inom och mellan kommunerna för spridning av goda exempel

Gemensamma förbättringsområden Behov av gemensamma digitala instrument för t ex IUP Behov av utbildning för elevråd och elevskyddsombud Behov av informationsinsatser riktade mot alla elever kring deras rätt till inflytande Utveckla tid och former för hur inflytandet skall organiseras Behov av en ständigt levande dialog i kommunen och på förskola/skolan kring barn- och elevinflytande

Hur nyttjar vi ny teknik för ökat inflytande Ny miljö för lärande

”We learnt to swim when we were already in the water” Slutligen …… Skolledning och pedagoger måste vara förebilder i sitt eget agerande och ”göra” mer inflytande ”We learnt to swim when we were already in the water”