”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Handledning Yrkesmässig vägledning Vägledning Klinisk handledning Handledning av uppsats Handledning i ett ämne etc.
Angränsande områden Ledarskap Undervisning Psykoterapi Omvårdnads -handledning Rådgivning Själavård Utvärdering
Syftet Stärka yrkesidentitet Ge växt och utveckling i yrket Stärka samarbetet i gruppen Säkra vårdkvaliteten för patienten Personlig mognad och utveckling
Uppläggning och genomförande Grupp om cirka 8 - 10 personer Samma handledare Intakt grupp - om möjligt Kontinuitet Närvaro - viktig 2 gånger per termin 2 lektionstimmar Obligatoriskt Bestämda dagar Tystnadsplikt Utvärdering
Fokus En situation ifrån den kliniska verksamheten När det var problematiskt När det blev bra Situationen - självupplevd Patient - Anhörig - Personal - Handledare
Arbetssätt - systematisering Tanke vad tänker Du? Känsla vad känner? Handling vad gjorde Du? vad vill Du göra? vad kan Du göra?
Reflektera att vända tillbaka här och nu
Handledaren är en modell för yrkesprofessionen
Vinster Lära känna sig själv - ökad självkännedom Stärka det positiva Få bekräftelse Minskar risken för utmattning/utbrändhet Sätta ord på ”tyst kunskap” Prata av sig - bli lyssnad till Får hjälp att komma vidare Minska konflikter genom ökad förståelse för varandra och lära sig ta hand om varandra
En modell för handledning Stimulerar medvetenhet om yrkesroll Ny förståelse Samma yrkesbakgrund handledningsmodell Ökad kunskap Professionell kvalitet Reflektion Konstruktiv Kritiskt tänkande Att inte bli ”avslöjad”