Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation 2014-02-27 Välkomna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Läroplansträff fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Föreläsning Sandvika
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Identitet Vad formar oss till oss?.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna till styrd helpdesk
Presentationens avskrift:

Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation 2014-02-27 Välkomna!

Dagordning Återkoppling från senaste träff Kort presentation kring syn på barnet, kunskapssyn och kopplingar till pedagogisk dokumentation Fika Grupparbete -Lärande samtal om syn på barnet och barns delaktighet Planering förskolechef + piloter

Återkoppling från senaste träffen Vad har hänt med era tre konkreta förslag till förändring som ni bestämde förra gången? Varje förskola berättar lite kort om hur ni har arbetat vidare med förslagen

Vad står i läroplanen? ”den pedagogiska verksamheten skall utgå från barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barns tankar och idéer skall tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet”

Synen på barnet i forskningen Barn är av naturen aktiva och kunskapssökande Barn lär sig av att agera med och i sin omgivning Barns sätt att erfara, förstå och uppfatta sin omvärld är mer grundläggande för deras lärande än kunskaper och färdigheter Barn föds med en viss förmåga att uppfatta och erfara sin omvärld Kommunikation med sin omgivning av A och O för deras lärande Lärandets grogrund Pramling/Sheridan 2010

Vem har makten att förändra den pedagogiska praktiken? Pedagogisk dokumentation ger oss fortlöpande information om var står jag?/vi just nu? Vilket förhållningssätt till barn, till kunskap, till lärande, till kollegor eller till vårdnadshavare har jag/vi? Vad är jag för pedagog i samspel med barnen? Vad barn kan, hur barn tänker och hur barn lär sig - barns lärprocesser Varför pedagogisk dokumentation? Taguchi 2011

Utveckla både barnen och sig själv? ”Vi måste se den vuxne som den som tar ansvar för ett förändringsarbete där barnet, precis som vi själva ses som ett aktivt omskapande objekt” Pedagogisk dokumentation är alltså även en lärprocess för de vuxna på skolan, ett slags kompetensutveckling……

Hur förändras handlingsmönster på förskolorna? ”det verkar som om befintliga handlingsmönster och rutiner blir förkroppsligade i pedagogen efter en tids arbete i praktiken” ( Haug 1992 ) Hur förändrar man sin förståelse eller grunden för sina föreställningar om vad arbetet egentligen handlar om? Varför planerar vi dagen som vi gör? Varför organiserar vi rummen som vi gör? Varför delar vi in i avdelningar? Gruppdiskussion 40 min inklusive påtår. Läs texten, diskutera och dokumentera gruppens resultat och lämna in

Barnperspektivet – Barns perspektiv Barnperspektivet – då framträder barnen via någon som företräder dem Barns perspektiv – hänvisar till barns uttryck för mening Ett barnperspektiv måste innehålla barns perspektiv som tolkas av vuxna, att sätta sig in i hur barnet tycker och tänker Förskolan – arena för barns lärande Pramling/Johansson/Sheridan 2011

Vad har det för betydelse för vårt arbete med pedagogiskt dokumentation? Har vi barnperspektivet eller barns perspektiv när vi analyserar vår dokumentation? Spelar det någon roll för hur vi planerar verksamheten vidare?

Hur bemöter vi pojkar respektive flickor? Kort föreläsning med Christian Eidevald Vad tänker ni kring detta? Fungerar det på detta sätt i våra förskolor? Bikupa i 10 min

Planering förskolechef + piloter Hur ska vi arbeta vidare med dagens innehåll med våra kollegor på hemmaplan?