Kvalitet i studie- och yrkesvägledningen, praktiska exempel…. Kvalitetsdrivet 2013 Katarina Petersson Kvalitet i studie- och yrkesvägledningen, praktiska exempel….
Vad är kvalitetsarbete? Enl Svenska Akademins Ordlista och Ordbok… Värde, egenskap, sort, beskaffenhet, god beskaffenhet Motsats: Kvantitet Vad är kvalitetsarbete? God, förstklassigt, omsorgsfullt och med yrkesskicklighet utfört arbete.
Vad är kvalitet i Studie- och yrkesvägledningen? Hur mäter man kvalitet i vägledningssamtal? Vad är resultat i studie- och yrkesvägledningssamtal? När ser man resultat? Hur ser man resultat? Vem ser resultatet?
För vem utgår kvalitet i Studie- och yrkesvägledningen ifrån? Individen Samhället Etiska riktlinjer
Kvalitet i yrkesprofessionen Studie- och yrkesvägledning Teorier – som ger oss praktiska metoder Som studie- och yrkesvägledare bör man: * Tydliggöra för sig själv vad man gör och varför * Utmana sig själv i den praktiska situationen
Mitt praktiska arbete har främst utgått från teorier som… * Norman Amundson * John Krumboltz * Per Sjöstrand
Amundsons teori utgår från Humanistisk människouppfattning samt Rogerianskt förhållningssätt Men också…. Active Engagement – Aktivt Engagemang.. Fem principer Äkthet Villkorslös positiv inställning till individen Empatisk förståelse Öppenhet Flexibilitet.
Krumboltz Få kunskap om alternativen – Strategier Pröva Ibland kan strategier ifrågasättas ”Fånga tillfälligheten” – Planned Happenstance
Sjöstrand Socialisation mellan valsituationerna Brytpunkter som skapar nya valsituationer
Professionellt vägledningsarbete Lyssna Vara nyfiken Förstå Se möjligheter Skapa kommunikation Skapa en relation till personen
Lyssna/Skapa kommunikation
Vara nyfiken
Förstå
Se möjligheter
Skapa relation/”Mattering” Kontaktskapande * Kaffe * Miljö
Vad är kvalitet för Studie- och yrkesvägledning? Teori Metod Som skapar: Möjligheter Kommunikation Relation Och kräver: Tid - för samtal och för professionellt arbete
Sammanfattning Kvalitet i studie- och yrkesvägledning innebär att man som professionell utövare bör: Lyssna/Skapa kommunikation Vara nyfiken Förstå Se möjligheter Skapa en relation till personen Dessutom ha: Villkorslös positiv inställning till individen
Katarina Petersson Tel: 018-471 21 50 Katarina.petersson@psyk.uu.se Tack! Katarina Petersson Tel: 018-471 21 50 Katarina.petersson@psyk.uu.se