Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna till information om SRY utbildning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna till information om SRY utbildning."— Presentationens avskrift:

1 Välkomna till information om SRY utbildning.
Som kan leda till arbete om vi samarbetar och utbildar oss!

2 Utbildningen! Utbildningen kommer att vara under 16 veckor.
Städteknik och Städkemi  Maskinkunskap (praktiskt prov) Service och kvalitetsarbete Bransch, Arbetslivskunskap (Studiebesök) Miljö och Arbetsmiljökunskap  Ergonomi Hälsa, hygien och friskvård  Arbetsplanering Praktik och företagsförlagd praktik (8+8veckor) Teoretiskt prov Utvärdering

3 Olika praktiktjänster!
Hotell Kontor Fabriker Affärer Sjukhus Special (golvvård fönsterputs m.m)

4 Praktik! När ni kommer ut i praktiktjänst. Då skall ni alltid ha en som kan hjälpa er och förklara hur ni går tillväga. Ni skall också kunna fråga varför man städar på detta här sättet.

5 Vad betyder SRY? SRY betyder Servicebranschens yrkesnämnd
Varför städar vi och vad innebär det att städa professionellt? Svaren på dessa frågor lämnas på ett vardagsnära och inspirerande sätt i boken. Syftet är att hålla yrkesskickligheten på en hög nivå i ett modernt yrke och samtidigt lyfta fram städningens betydelse för hälsa och trivsel på arbetsplatser.  Boken ger grundläggande kunskaper i att städa med rätt material, metoder, redskap och medel för god städekonomi och miljö – uti från kundens, arbetsgivarens och medarbetarens behov. Boken tar upp viktiga områden som service och kvalitet, städningens grunder, temaarbete och affärsmannaskap. Den ger också en god inblick i arbetsmiljö, ergonomi, friskvård och säkerhet.  Boken kan användas i samband med utbildning till branschens yrkesbevis och andra utbildningar, men också som en uppslagsbok.  Kravet är att man kan läsa och skriva i det svenska språket för att kunna ta certifikatet.

6 Så här kan frågorna se ut.
1. Ge exempel på funktionella och tekniska kvalitéer Tekniska: Städprodukter, Kunskap, Teknisk hjälpmedel Funktionell: Service, Relationer, Konfliktlösning 2. Vad är en intern kund eller en extern kund? (ge exempel) Intern: Personer, egna företag Extern: Köpt tjänst Ge minst ett exempel av varje på kundens kända eller okända behov Kända: Helt enkelt rent Okända: Extra städ efter fest, vintern, mindre städ på sommaren 4. Vad är ISO 9000? Internationell standard på varan/tjänsten Ex. Ledning, marknadsföring, inköp, försäljning, underhåll, kompetens, utbildning. Vilka följder kan det bli om du levererar dålig kvalitet? Klagomål, kreditering, uppsägning av kontrakt/avtal, uppsägning på grund av arbetsbrist. 6. Nämn minst 4 olika personliga egenskaper som är viktiga att ha för en god service. Kunskap, tjänstevillighet, engagemang, snabbhet. Vad heter den nordiska standaren för att mäta kvalitet och när mäts den? Insta 800 Efter städningen, räknas antalet fläckar, dammtussar, skräp eller ytsmuts

7 Nämn två faktorer som gör det lätt för kunden att veta från vilket företag du kommer och vem som är din arbetsgivare. Kläder, namnbricka, bilar 9. Mellan vilka parter tecknas ett serviceavtal? Ge exempel på vad som ingår. Städförtaget – Kunden ,Omfattning (frekvens), Kvalitet (arbetsbeskrivning), Pris, Olika krav från kunden (ex. Larm, koder, nycklar, öppna och låsa ) 10. Vad kännetecknar en centraliserad organisation och decentraliserad? Låg delaktighet och lång beslutsväg, Stor delaktighet och kort beslutsväg. 11. Kring ett företag finns det fler som är intresserade av att företaget går bra. Nämn minst två exempel. Ägarna, medarbetarna, Banken, kunderna, leverantörerna, samhället och facket. 12. Ge exempel på vilka investeringar ett företag kan göra och vad är en investering? Redskap, maskiner, Datorer, bilar mm. Köps av sparade överskottspengar eller lånade pengar. 13. Hur stor del brukar man säga att personalkostnaderna är i ett städföretag i procent? 80% 7%material 3%transport 10%ad 14. Innan ett städuppdrag sätts igång så har en del händelser skett på vägen, vilka och i vilken ordning? 1.Förfrågan 2.kalkyl för att bedöma kostnad och pris 3.Offert 4.Accept + Avtal skrivs 5. städuppdrag utförs 6.kontroll av lönsamhet 7. Nytt uppdrag 15. Vad är en budget och varför gör man en sådan? En ekonomisk plan för verksamheten och åtgärder. Vilka förutsägelser man kan göra i framtiden. (Anpassa verksamheten efter ändrade förutsättningar)

8 Så greppa tillfället att kunna få en utbildning som kan ge dig jobb.
Tack för visat intresse och lycka till önskar vi er alla.


Ladda ner ppt "Välkomna till information om SRY utbildning."

Liknande presentationer


Google-annonser