Genomgång av agenda Tankar/funderingar sedan sist En praktisk övning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Motivation och förändring
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Högtidstal Retorik.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Intervju inför ViV-projektet.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Music: Nightengale Serenade
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Hur gör man en debattartikel?
Lönesamtalet.
Strukturerad intervjumetodik
Skriva noveller.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Att Skapa Serier.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Genomgång av agenda Tankar/funderingar sedan sist En praktisk övning Vad är kommunikation? Samtalsövning Reflektion

Tankar /funderingar sedan sist Tankar /funderingar sedan sist? Någon som vill berätta om sin hemuppgift?

Praktisk övning Helena kommer att dela in er i grupper med 4pers i varje grupp. Två av deltagarna kommer att vara observatörer och skriva ner sina noteringar. Två deltagare kommer att utföra experimentet (operant-respondent) Därefter byter man roller.

Praktisk övning Diskutera hur man kan underlätta för kommunikation? Sätt er med ryggarna mot varandra så ni inte ser vad den andre bygger. En av er bygger en figur med de legobitar den fått. Observatörerna noterar Beskriv för den andre hur din figur ser ut. Den person som ska bygga ska vara helt tyst. Växla roller så observatörerna får bygga Gör nu en ny figur och upprepa som ovan, men nu får respondenten ställa frågor som operanten kan svara ja och nej på. Gör nu en ytterligare figur och ni kan nu prata fritt under konstruerandet. Diskutera hur man kan underlätta för kommunikation?

Vad är kommunikation?

Icke verbalt budskap Den ordlösa kommunikationen Hur orden talas (andningsrytm, tonläge, betoning mm)

Icke-verbal kommunikation Syfte Istället för orden då de ej är möjliga/ej lämpliga Komplement och stöd till det verbala Reglerar samtalet Uttrycker känslor Förtydligar relationen Visar avsikter, attityder och värderingar Visar vem du är och bekräftar andras Samtalet i en kontext/socialt sammanhang

Icke- verbal kommunikation uttryck och intryck

Icke-verbala signaler

Icke-verbala signaler Kroppen, gester och personligt utrymme

Icke-verbala signaler Klädsel och utsmyckning

Icke-verbala signaler Ljud Beröring Lukt Smak Ritualer

Vilken teori ska man lita på? Renodlad teori vs eklektiskt synsätt Behaviorismen Skinner C. Hovland ”vem”, ”vad”, ”till vem”, ”i vilket medium” och ”effekt” Haney – mellan sändare och mottagare finns brus och filter R. S. Hartman I(intrinsic), E(extrinsic), S(systemic) Perry Watzlawick två typer av förändring och språkets indelningar A. Antonovsy KASAM Argyris Ivey Basic Listening Sequence Bandler och Grinder E. Bernes

R. S. Hartman I= känslomässiga och intuitiva värderingar uttryck i ord E= värderingar som berör funktion/roll/nyttan S= logisk bedömning Graderas och skapar en form av personlig profil eller kan också ses som nivåer i samtal.

W. Perry Abstraktionsnivåer Elementnivå Konkreta världen, fakta, samtalsämnets innehåll (ratt) Meta nivå Mönster, kategorier, regler, synsätt (volvo) Meta-metanivå Ytterligare en övergripande nivå(bilindustrin)

bildspråk symbolspråk Watzlawick Språk definierande analytsikt logiskt bildspråk symbolspråk analogiskt

Watzlawick Analoga språkmönster (parallella syftningar) Skämt Metaforer Poesi Aforism (tänkvärt komprimerat uttryck) Eufemism (använder sig av ett mildare uttryck mogen ålder) Fantasi Musik Mycket ord/tankar RFT (Relationsinramning)

A. Antonovskys KASAM Känslan av sammanhang = KASAM Begriplighet Förstår orsak och verkan. Kan se samband på kort och lång sikt Goda kunskaper som sig och tillvaron generellt Hanterbarhet Förmågan att förändra sin tillvaro Mening Att vara en del i något större, mening med livet som gör det värt att leva Kanske kan man i det svåra mötet fundera över mottagarens KASAM?

Bandler och Grinder Generalisering Utelämningar Förvrängning medvetenhet Ytstruktur fullständigt språk Djupstruktur

Bandler och Grinder Generalisering Ingen bryr sig om vad jag säger. Jag ser ut som en tönt Män är inte att lita på Hon måste ju förstå att hon inte kan hålla på sådär. Operationalisera begreppen

Bandler och Grinder Utelämnande Det är svårt att prata Jag är besviken Hon är cool Det är ju bättre.. Uppenbart är det så… Fråga vidare Hur? Vad?

Bandler och Grinder Förvrängning Olika sätt att undvika problemets kärna och egna ansvaret eller se sin egen del i situationen. Jag kan inte för att… Jag vet att hon inte gillar mig… Han tyckte mitt skämt var dåligt Vad talar för/emot. Hur kan man veta? Finns det något annat sätt att se på saken?

E. Bernes Varje person har inom sig: Förälder (F) Barn (B) Vuxen (V) Vad är norm, tillåtet eller ej, måsten Barn (B) Impulsstyrd, hjälplöst, säga emot Vuxen (V) Medlare mellan ovan, sansad, saklig och känslomässigt stabil

Innehåll och process Innehåll- det man pratar om Process- riktning dit man vill/syftet med samtalet/ hur man handskas med kommunikationen Upp på berget / helikoptern

Teorierna i ett samtal Ni har nu fått ett axplock av olika teoretiska synsätt. I samma grupper som tidigare ska ni nu utse två som ska utföra ett samtal och två observatörer. Samtalet ska ha något känslomässigt innehåll och vara ca 10min Observatörerna fyller i ett observeringsschema där några teorier är representerade. Därefter diskuterar ni er samman utifrån teorierna och det samtal som utspelades. Byt nu roller och genomför ytterligare ett samtal om ni hinner. Samling 17.45

Struktur och ramar

Samtalets ramar och struktur Förberedelse inför samtalet Tiden Rummet Efter samtalet

Förberedelse inför samtalet Syftet med samtalet: Kartläggning Målet är att den andra parten har en tydligare bild över situationen och ökad medvetenhet om möjligheter och begränsningar Motiverande Används vid t.ex. missbruksproblematik för att förändra vid motstånd. Målet är att påvisa ambivalens och få en person till förändring trots motstånd Stödjande Lyssnande, uppmuntrande och speglande. Målet är att personen ska klara sig själv och att stödet stegvis tas bort. Problemlösande Målet är att definiera problemets kärna och lösa det utifrån olika tänkbara parametrar. Information Målet är att alla tagit el av informationen som delgivits. Hur vet man det? Behandlande Målet/syftet med samtalet är…

Förberedelse inför samtalet Vem ska delta i samtalet? Stödpersoner ALLA inblandade Hur väljer man ut? På vilka grunder? Finns det risk för maktobalans?

Förberedelse inför samtalet Hur blir man kallad till samtalet? Vad är anledningen till samtalet? Du, kan du komma in till mig en stund… Avtalad tid Kallelse per brev Kontaktad per telefon Kontaktad via mail

Förberedelse inför samtalet Tänkt plan för framtiden Kartläggning/inledning /förväntningar Avstämning/utvärdering Planerad åtgärd/behandling Utföra åtgärden/behandlingen

Förberedelse inför samtalet Kunskap inom området Skolans organisation och arbetssätt Psykiska/fysiska problemet Behandling Avtal Löneläge Policydokument för företaget Lagstiftning

Förberedelse inför samtalet Begränsningar Kan inte språket/ej akademiskt språk… Har en dålig relation sedan tidigare Ovan miljön Hur ser din lök ut? Vad kan bli svårt för dig? (förklara med enkla ord) Hur ser dina värderingar/attityder ut? (löken) Alla kan inte komma, alla kan inte stanna under hela samtalet Osv.

Förberedelse inför samtalet Skriv en agenda till samtalet Välkommen Per Genomgång av agendan för samtalet Sluttid för samtalet Förväntningar på detta medarbetarsamtal Genomgång av formuläret inför medarbetarsamtalet Utvärderande av förra årets utvecklingsområden Upprättande av nya mål för utvecklingsområde Tid för utvärdering halvvägs Sammanfattning av det som bestämts Kort reflektion av detta möte

Tiden Kom i god tid till samtalet Hur stora är oddsen att den personen som ska komma till samtalet kan komma just avsatt tid? Hur länge orkar du vara fokuserad på samtalets alla nivåer? (45-60min) Fredag som samtalsdag? Hur håller du reda på tiden? (Viktigt att hålla tidsramen)

Rummet Sitta snett mitt emot varandra. Lika höga stolar Kan motparten vila ögonen på något? Litet bord emellan, undvik ”två läger” Neutral miljö Vatten och glas Näsdukar

Efter samtalet Alla lämnar rummet och går åt varsitt håll Känslan du får från samtalet föds utifrån en tanke/tolkning du gjort Utvärdera om syftet/målet uppnåddes

Reflektion Vad tänker du omkring dagens föreläsning? Vad fastnade hos dig och vad tar du med dig? Diskutera kort med din bänkkamrat och om några minuter gör Helena några nedslag.