Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Målorienterade strategiska processer
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Inkomna synpunkter från möte den 1 september med funktionsnedsatta
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Vi blir Region Jönköpings län
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad innebär regionbildningen?
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län

Förutsättningar Programmet ska utgöra ett långsiktigt strategiskt dokument Samordnas med andra utvecklingsplaner Tas fram i samråd Utgå från ett resenärsperspektiv

Organisation Projektgrupp för arbetet Länstrafiken i Västerbotten Västerbottens läns landsting, Umeå kommunföretag, Skellefteå kommun, Sorsele kommun och Vilhelmina kommun Region Västerbotten Trafikverket

Processen/verktyget

Referensområden Länets kommuner Resenärsorganisationer Trafikföretag / trafikutövare Regionala myndigheter Angränsande läns kollektivtrafikmyndigheter Länstrafikbolag Regionförbund eller motsvarande Trafikverket Näringslivsorganisationer Handikapporganisationer

Aktiviteter Branschråd Samråd med kommersiella aktörer Har inrättats i länet där samtliga aktörer bjudits in Samråd med kommersiella aktörer Genomfördes under våren 2011 Kommersiella initiativ har funnits och finns i länet Norrlandslänen föregångare i samarbetet med kommersiella aktörer Information till Region Västerbotten Inbjudan till näringslivsorganisationerna – dock ej så stor respons Work-shop (februari 2012 - mars 2012 för taxi) Samråd med andra regioner Överläggningar kring bl. a organisation, ekonomi, infrastruktur – ägande

Innehåll Nuläge Vision och målbild Avgränsningar och strategiska val Regionala förutsättningar och behov Beskrivning av dagens trafik Statistik och siffror Vision och målbild Fördubblingen Avgränsningar och strategiska val Kommunernas och Landstingets trafikeringsbehov Områdesbeskrivning med stråktänk, kompletterat med kartor

Mål (realistiska och mätbara) Fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel Positiv resandeutveckling Kundnöjdhet Effektivitet Ekonomi Miljö Tillgänglighet

Åtgärder för att nå målen Ökad marknadsandel och resande Samordning med samhällsplanering i länet Samordning av samhällsbetalda transporter Samverkan med privata aktörer Tydlig prioritering av stråk och områden Nyttja moderna kanaler för att förenkla och underlätta information till resenärer inför under och efter resa

Stärkande av resenärens inflytande Marknadsundersökningar Följa resandeutvecklingen kontinuerligt och anpassa trafiken Bjuda in till dialog Skapa nya forum där vi möter resenärerna personligen, ex arbetsplatser Utforma och leva upp till givna kundlöften

Gemensamt system för information, bokning och betalning Gemensam reseplanerare Samordning av manuell kundtjänst Biljettsamarbete Gemensamt betalsystem Effektivisering av trafiken Ökad kunskap om reseflöden och behov på kort och lång sikt Utforma tydliga strategier till grund för prioriteringar

Skydda miljön Höga krav på buller och utsläppsnivåer i trafiken Hög nyttjandegrad av fordonsresurser och vagnkilometer Ökad andel förnybar energi Ökad tillgänglighet Information och service tillgänglig för alla Anpassade fordon efter prioritering Infrastruktur som möjliggör hela resan Korrekt bemötande och ökad kunskap om behov som personer med funktionsnedsättningar har

Organisation Region Västerbotten Kollektivtrafikmyndigheten Myndighetschef Kollektivtrafikstrateg

Ekonomi Planerade åtgärder förväntas rymmas inom befintlig budget kommande år. I Västerbotten finns för närvarande ingen utarbetad ekonomisk fördelningsmodell. I stället har det beslutats att för 2012-2013 betalar kommunerna för den faktiska trafik som de beställer.

Regionala trafikförsörjningsprogrammet Har precis gått ut på remiss Kort remisstid – synpunkter senast 13/4 Kommunerna inbjudna till genomgång 30/3 Ska behandlas av det politiska utskottet 26/4 Beslut om trafikplikt ska tas fram

Arbetet med att slutföra det Regionala trafikförsörjningsprogrammet har gjorts tillsammans med Transportforskningsgruppen i Borlänge AB. Programmet finns på Region Västerbottens hemsida under ”Aktuellt/Här hittar du alla nyheter/Kollektivtrafikmyndigheten” http://www.regionvasterbotten.se/det-haer-goer-i/kollektivtrafikmyndigheten/aktuellt.html

Framtida planeringsprocess Nya trafikbeställningar Trafikåret 2014 – hos myndigheten i aug 2012 Trafikåret 2015 – hos myndigheten i mars 2013 Alla trafikförändringar via myndigheten