Samverkan i praktiken Värdegrundsprojekt IVAK Piteå Älvdals sjukhus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Om människosyn och etik
Men det här är väl ingenting nytt?
Nulägesanalys genom frågor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Pedagogisk verksamhetsidé
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kompetensombudsträff
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
i kommuner, landsting/regioner
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
PLIKTBARN LUSTBARN.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Barn och stress.
KONFLIKTER.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär regionbildningen?
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Presentationens avskrift:

Samverkan i praktiken Värdegrundsprojekt IVAK Piteå Älvdals sjukhus Basal Kroppskännedom och kognitiv coaching, Grytnäs Vårdcentral, Kalix Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkan (handlar, fungerar för ett gemensamt syfte) Samarbete Personer – Relationer – – Metoder – Interaktion Samordning Resurser – Organisation – Styrning – Ledning Samspel Värdegrund – värderingar – etik Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

”Man kan inte kommendera fram samverkan” Samverkan ska växa fram underifrån Samverkan kräver lyhörda chefer Strategier för att etablera/utveckla samverkan måste erövras varje dag måste vårdas för att överleva finna former lokalt Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Utveckla samarbete/samordning Marie Fridolf Jag måste börja med mig själv Utveckla relationer Olika människor samarbetar på olika sätt Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Nycklar till samarbete Möte – närvaro, att lyssna, ha kunskap Organisation – värdegrund, ansvar, resultat Demokratisering – lika värde, delaktighet, inflytande Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Den röda tråden för hållbar värdegrund Värdegrundsprojekt –IVAK, Piteå Tillit Respekt Delaktighet Optimism Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Synen på förutsättningar för en hållbar värdegrund Ledningsstöd Tid Speciell roll Orka Våga Vilja Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Fortsatta funderingar Hur ska personalen uttrycka den överenskomna värdegrunden? Som medarbetare är jag ansvarig för min del av helheten ”Varje åtgärd som en människa utför i förhållande till en annan återspeglar en människosyn. Vare sig den människosynen är medveten eller omedveten formas handlingen av den.” Jan Helander Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari Teamsamverkan Grytnäs VC, Kalix Projekt Basal Kroppskännedom och kognitiv coaching Syfte: Att hålla primärvårdens formulerade värdegrund levande: ett bemötande byggt på respekt, helhetssyn och professionellt kunnande där du själv är ditt främsta verktyg. Att stärka primärvårdens möjligheter till en bättre teamsamverkan - multimodal rehabilitering och start av vuxenhabilitering. Skapa en god samarbetsanda på vårdcentralen. Att ta tillvara projektledarnas kompetens i ovanstående process innan de går i pension. Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Bakgrund till Grytnäsprojektet Kognitiva gruppsamtal - Strukturerat program – Jörgen Herlofsson Programmet utvecklades till stressrelaterat sjuklighet Genomfördes enligt ursprungligt program Anpassades och utvecklades för ex. vis. smärta Reflekterade över samband kropp-själ Startade samarbete med sjukgymnaster med grundkurs i BK i Gammelstad BK och gruppsamtal parallellt gav större effekt än enbart kognitiva samtal Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari Kognitiva samtal Kognitiva samtal utvecklade patienternas förmåga att förstå och hantera sitt illabefinnade Gm att patienterna förstod hur de fungerade kunde de ta ansvar för sin val i livet/välja nya vägar i livet De blev agenter i sina egna liv Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Ekipaget en gammal symbol för människan Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Människans existensnivåer i relation till Basal Kroppskännedom (BK) Kroppslig Själslig Existensnivåer Organ/funktion Inriktning i BK Den fysiska Den fysiska kroppen, vävnaderna Förankring, mittlinje, balans, Den fysiologiska Inre biologiska processer hållning, rörelsespår Andning, centrum, Den psykiska Känslor, tankar, vardagliga handlingar flöde, rytm Uppmärksamhet, Den existentiella Självreflektion, ”varat” Mental närvaro Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Basal Kroppskännedom och kognitiva samtal – gemensamt lärande Gm BK-övningar - tillgång till erfarenheter, upplevelser som kroppen är bärare av såväl på fysisk/fysiologisk nivå (form och flyt) som på psykisk/relationell nivå (klarhet och intention) Gm kognitiva samtal tas den kroppsliga ”öppenheten” tillvara Kroppsupplevelser förstärker den kognitiva förståelsen av hur man fungerar som människa Bemöta andra, hantera en värdegrund, möjlighet utveckla sig själv Litet utrymme i praktiskt vårdarbete att lära sig om bemötande Kunskaper om bemötande måste vi praktiskt/konkret tillägna oss själva Förstå att Kognitiva samtal + BK var ett sätt tillägna oss detta praktiskt och konkret Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Kommunikationsprocessens olika delar Hur uppfattar vi in formation? Hur bearbetar vi information? Hur förmedlar information? Information är bara material till utveckling av kunskap och insikter Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samspel – sociokulturellt perspektiv L. S. Vygotskij Kommunikationen med andra människor föregår det egna tänkandet (jfr Piaget) Tänkandet utvecklas på olika sätt i olika kulturer Kunskap utvecklas i samverkan och i aktivitet med andra Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari Bli mer dig själv Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Kognitiva samtal och BK gemensamma nämnare Båda sätter tilltro människans förmåga istället för att söka brister/defekter Söker människans inneboende kraft och förmåga Barnets kroppsliga harmoni utsätts för störningar i den långa raden av kompromisser som vägen till vuxenlivet innebär Gm att öva med kroppen underlättas och förstärks förståelsen för hur vi tänker, känner och handlar Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Vad är kunskap? (Liedman, 2004, sid. 45) All kunskap är i grunden praktisk. Den är därmed också förankrad i kroppen och har sin sinnliga motoriska bas. Den är social: kunskaper inhämtas i samspel med andra, närvarande eller frånvarande, levande eller döda. De nya omvälvande insikterna kräver omvägar och därför måste man ständigt vara beredd att röra sig ut i kunskapsområden som breder ut sig bortom den egna specialiteten. Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Förutsättningar för ett möte mellan två människor (Stern, 2005) möjlig först när barnets sökande av närhet till modern (anknytning) är uppnådd. Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Möte – Tillit ett dialogfilosofiskt perspektiv JAG-DU möte (Buber, 1985) Människan kan bara bli människa helt och fullt i mötet med en annan människa då hon visar den andra människan fullständig uppmärksamhet. Det är bara genom DU-mötet jag själv blir ett helt jag. Mötet kräver därför två människor som verkligen möts. Kännetecknande för JAG- DU-relationen är öppenheten och tilliten till varandra. Mötet kräver ett stort ansvar därför att i varje möte med en annan människa lägger jag mitt liv i en annan människas händer och den andra människan i mina händer (Lögstrup, 1994). Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Intersubjektivt möte Daniel Stern, 2005 Vid intersubjektiva möten mellan vuxna, som har förmågan att reflektera över sig själva/sina upplevelser skapas möjligheter till Att tillsammans med andra utforska en upplevelse så att berättelsen antingen kan skapas eller förändras Kan antingen leda till: ett mellanmänskligt möte där allt stämmer, bli en vändpunkt som ger ny förståelse/insikt ett brott/en störning i synkroniseringen av mötet/dialogen dvs. ett icke-möte. Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari Ansvarig för helheten Ansvarig för min del Ej för andra Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari

Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari Källor Anell, A. & Mattiasson, O. (2009) Samverkan i kommuner och landsting. En kunskapsöversikt. Studentlitteratur AB, Lund. Dropsy, J. (1988). Den harmoniska kroppen. Stockholm: Natur och Kultur. Hansson, A. (2008). Nya utmaningar, gamla strategier. Om distriksläkarens yrkesroll och attityder till samarbete. Akademisk avhandling. Sahlgrenska Akademien. Avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa/enheten för allmänmedicin. FoUU-enheten, Primärvården i Fyrbodal. Kabat-Zinn, J. (2005). Vart du än går. Medveten närvaro i vardagen. Natur och Kultur. Kåwer, A. (2009). Himmel, helvete och allt däremellan. ”Om känslor”. Natur och Kultur. Liedman, S-E. (2004). Ett oändligt äventyr. Om människans kunskaper. Bonnier pocket. Mattsson, M. (1998) Body Awareness, applications in physiotherapy. Umeå university: Department of Psychiatry and Family Medicine, medical dissertation. Roxendal, G. och Winberg, A. (2002) Levande människa. Basal Kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och Kultur. Samverkan i re/habilitering – en vägledning. Socialstyrelsen. 2008-126-4. Stern D.N.(2005) Ögonblickets psykologi. Om tid och förändring i psykoterapi och vardagsliv. Bokförlaget Natur och Kultur. Samverkanseminarium 2009-12-15, Lilly Ekenberg och Kristina Gunnari