Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Legitimationskrav Rekrytering
Advertisements

Den nya skollagen.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Folkhögskola – vad är det?
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Den nya lärarutbildningen
Utlandsstudier för I:are
Gymnasieskola i förändring – med fokus på yrkesutbildningar Nordisk mötesplats 13 november 2013.
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
VFU.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Högre kvalitet i skolan Lärarutbildning, behörighet och legitimation
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Verksamhetsförlagd tid, VFT vid Lärarutbildningen läsåret 06/07
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Lärarexamen –struktur från ht Termin 210hp 270hp 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 4 4 HHHHHHGSSS 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 44 HHHHHHGSSSSS.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Valbara kurser ht-13 1GN019 Bildpedagogik - för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6 och grundlärare med inr.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Ulf Fredriksson 22 oktober, 2010 Bergendal, Sollentuna.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Folkhögskola – vad är det?
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Grundlärarutbildningarna
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle

Från och med hösten 2011 finns fyra nya lärarexamina på Malmö högskola: Förskollärarexamen Grundlärarexamen Ämneslärarexamen Yrkeslärarexamen Lärande och samhälle

Utbildningarna består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik Utbildningsvetenskaplig kärna Verksamhetsförlagd utbildning Lärande och samhälle

Lärarutbildningarna vid Malmö högskola utgår ifrån två kärnidéer : - Akademiska professionsämnen - Partnersamverkan Ömsesidighet Gemensamt ansvar och gemensam nytta Från yta till djup Lärande och samhälle

Verksamhetsförlagd utbildning, 30hp Studenten knyts till en partnerskola Introduktion en vecka termin 1 (v40) VFU fördelas på fem kurser om 6hp / 4veckor Lärandemål för varje kurs i progression En VFU-lärare från högskolan följer och examinerar studenten genom utbildningen Utbildning för handledande lärare Lärande och samhälle

VFU-lärarorganisation baseras på - specialistkompetens för förskollärar- och ämneslärarutbildning (utifrån ämnesområde) - en kombination av specialist- och generalistkompetens för grundlärarutbildning Konsekvenser: - Sammanslagning av dagens partnerområden - Dagens mentorslag bildar stommen i de nya VFU-lärarlagen - Tre-fyra VFU-lärare på 7-9- och gymnasieskola - En av VFU-lärarna är kontaktperson Lärande och samhälle

Utbildningsvetenskaplig kärna, 60hp Fyra kurser om 9hp: - Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap - Utveckling, lärande och specialpedagogik - Förskola / Skola, värdegrund och samhälle - Forskning, utveckling och utvärdering Återstående 24hp: - Styrdokument och didaktik - Bedömning och betygssättning integreras med ämnestudierna i Malmö högskolas lärarutbildningsämnen Lärande och samhälle

Förskollärarutbildning, 210hp – 3,5 år är inriktad mot arbete i förskolan genom att relationen mellan barndom, lek, lärande och ämnesdidaktik är i fokus. Lärande och samhälle

Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem, 180hp – 3 år är inriktad mot undervisning och annan pedagogisk verksamhet i fritidshem och skola.  Ett av följande undervisningsämnen ingår i utbildningen (30hp): bild, idrott eller musik. Lärande och samhälle

Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans åk 1-3, 240hp – 4 år är inriktad mot undervisning i matematik, svenska (30hp i vardera) samt naturorienterande ämnen/teknik, samhällsorienterande ämnen och engelska (15hp i vardera). Under utbildningens gång väljer man ett av dessa ämnen som fördjupningsämne. Lärande och samhälle

Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240hp – 4 år är inriktad mot undervisning i matematik, svenska och engelska (30hp i vardera). Under utbildningens gång väljer man dessutom ett av följande undervisningsämnen (30hp): naturorienterande ämnen/teknik, samhällsorienterande ämnen, bild, idrott eller musik. Lärande och samhälle

Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270hp – 4,5 år Med denna inriktning tillägnar man sig kompetens att undervisa i tre ämnen (90+45+45hp). Malmö högskola erbjuder följande ingångsämnen: Biologi Engelska Fysik Historia Idrott Matematik Religion Samhällskunskap Svenska Därutöver: Kemi, samt Bild Svenska som andraspråk Teknik Lärarutbildningen

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 300-330hp – 5-5,5 år Med denna inriktning tillägnar man sig kompetens att undervisa i två ämnen (120+90hp). Malmö högskola erbjuder följande ingångsämnen: Engelska Historia Idrott Matematik Naturkunskap Religion Samhällskunskap Svenska Därutöver : Bild Svenska som andraspråk Lärarutbildningen

Yrkeslärarutbildning, 90hp – 1,5 år (fr. o. m Yrkeslärarutbildning, 90hp – 1,5 år (fr.o.m. vt 2012) Utbildningen riktar sig till den som har kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för yrkesämnen i gymnasieskolan. I utbildningen ingår utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning . VFU kan genomföras inom ramen för egen anställning som yrkeslärare i gymnasieskolan. Samtliga kurser har fokus på kopplingen mellan yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Lärande och samhälle

Lärarutbildning för student med akademiska studier Ht 2011: Lärarutbildning 90hp – 1,5 år Utbildningen leder till lärarexamen enligt 2007-års förordning med inriktning mot grundskolans senare år och/eller gymnasieskolan. Vt 2012: Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90hp – 1,5 år Utbildningen leder till ämneslärarexamen. Förordning som reglerar utbildningen kommer inom kort. Lärande och samhälle

Legitimation för lärare och förskollärare - Ansökan hos Skolverket tidigast från den 1 augusti 2011 Fullständigt utbildningsbevis/examensbevis krävs Utfärdas för de skolformer,ämnen och årskurser som examensbeviset avser Lärande och samhälle

Legitimation för lärare och förskollärare - introduktionsperiod - Introduktionsperiod ett läsår, examen före 1/7 2011 brytpunkt - Dubbel kvalitetssäkring - Legitimerad lärare är mentor för nyexaminerad - Tid för både mentor och nyexaminerad - Fördel om mentorn gått mentors/handledarutb. - Rektor/förskolechef ska yttra sig över den sökandes lämplighet - Kompetensprofiler – Skolverket meddelar föreskrifter Lärande och samhälle

Behörighetsgivande kurser utöver examen kommer att erbjudas såväl studenter som lärare och leder till ämnesfördjupning eller studier i ytterligare ämnen inom egen eller i annan skolform. Lärande och samhälle

FÖRSKOLLÄRAR- OCH GRUNDLÄRAREXAMEN fr.o.m. 2011 Termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 F F U H F F H H F U F H U F H U H F F H H F Förskola 210hp Veckor vfu Vft 1 4 4 4 4 4 F – fördjupningsämne U – utb.vet. kärna Ö – övrigt ämne - avancerad nivå F F F U Ö H Ö Ö U H U F U F F F H Fritidshem 180hp Veckor vfu Vft 1 4 4 4 4 4 F-3 4-6 240hp Ö Ö Ö U H H Ö H Ö F U H U F H Ö H Ö H F H U F H H F Veckor vfu 1 4 4 4 4 4 Lärande och samhälle

ÄMNES- OCH YRKESLÄRAREXAMINA fr.o.m. 2011 Termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 7-9 270hp F F U F Ö Ö U Ö Ö Ö Ö Ö F F F F U F U Veckor vfu 1 4 4 4 4 4 Gy 300hp F F U F Ö Ö U Ö Ö Ö Ö Ö F F F F F F U F U Veckor vfu 1 4 4 4 4 4 Yrk 90hp U U U U U U F – förstaämne/ingångsämne U – utb.vet. kärna Ö – övrigt ämne, andra-/tredjeämne - avancerad nivå Veckor vfu 4 4 4 4 4 Lärande och samhälle

Ytterligare information www.mah.se/ls 23 AUGUSTI kl 16-18 Lärande och samhälle