På spaning efter pedagogiskt ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Individuellt lärande tillsammans
Carina Bergqvist Torvallaskolan
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Mitt jobb & Min karriär.
Källbystugans kvalitetsarbete
Kompetensombudsträff
Nya Elementar!.
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Ydreskolan och Hestraskolan
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Pedagogiskt ledarskap
Lund Studentlitteratur
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Lärares planeringsarbete!
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
100 % Stolt och Kompetent Kompetensutvecklingsprojekt för att kunna skapa och bibehålla heltidstjänster i Avesta Kommuns Omsorgsförvaltning.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Det reflekterande samtalets inre liv
Lönesamtalet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Introduktion - pedagogisk
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
PBS så här långt Föreställningskarta
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
pedagogisk dokumentation
Introduktion - pedagogisk
Läroplansträff Välkomna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gott samarbete primärvård - psykiatri
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Processen för Balanserad Styrning
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

På spaning efter pedagogiskt ledarskap - exempel från vår praktik – Lisa Kullgren och Maria Hildefors

Pedagogiskt ledarskap finns på internet! Jag ger 16 800 träffar på Google – alltså finns jag!

Pedagogiskt ledarskap finns i teorin!

Pedagogiskt ledarskap finns i praktiken!

Det man är bra på gör man gärna mer av!

Bli inte ett offer för Gunnar Bergs ”osynliga kontrakt”!

Kompetensutveckling Ekonomi Arbetsmiljö Personalfrågor Extens IFS (frånvarorapportering-personal) LEX (diarieföring) VUV-IT (balanserat styrkort) Personuppgiftslagen Sekretessfrågor Internkontroll Försäkringsfrågor Deligationsordning E-builder (fakturahantering) Övrigt

Att omvandla teori till praktik! Vi bygger vår praktik utifrån tro på: det kollektiva/kollaborativa lärandet ledarskap utifrån ett lärandeorienterat perspektiv Tid för reflektion,dialog och perspektivmöten det lokala utvecklingsperspektivet

Ett exempel Problemområde: lokal pedagogisk planering Metod: aktionsforskning Observation Samtalsnivåer Loggbok Aktioner Samtal med lagledarna Mindre fokus på redovisning och dokumentation i uppgifter Reflekterande dagbok Pedagogiska forum

Utgång av utvecklingsarbetet Utvecklat ett gemensamt professionellt språk Tolkar uppdraget likvärdigt Prestigelöshet och öppenhet i arbetslagen Rektors roll i utvecklingsarbete har tydliggjorts från stödjare till medskapare Förväntningarna på rektor har förändrats - det osynliga kontraktet är brutet Stolthet i att bli bra på kunskapsuppdraget

Vårt ”A,B,C” för pedagogiskt ledarskap i praktiken: acceptera inte det osynliga kontraktet våga hävda ditt helikopterperspektiv våga hävda det som du ser som uppdragets kärna goda kunskaper i utvecklingsområdet kontinuitet över tid inte mängden tid utan rätt använd tid tid för reflektion tid för kollaboration hjälp dina lärare att se sin och verksamhetens utveckling!