Lärarprogrammet Linköpings Universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Kristina Bäck VFU-handläggare
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Den nya lärarutbildningen
Utlandsstudier för I:are
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Utbildningsvetenskap
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Hem- och konsumentkunskap (HK)
Årskursinformation för årskurs 1
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Läkarprogrammet vid LiU
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärarprogrammet Linköpings Universitet

Några fakta om Lärarprogrammet Har ca: 2500 studenter 30 inriktningar (ämnen, ämnesområden) 300 kurser Beställer kurser av 9 institutioner Har en budget på ca: 100 miljoner kronor Har 60 fältmentorer och 60 fältområden Engagerar ca: 1500 handledare på fältet Kontrakterar flera hundra skolor Två programansvariga (+ VFU ansvarig)

Lärarprogrammet erbjuder… lärarutbildning för barnskötare, utbildning för förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskolans tidigare år 210-240hp, grundskolans senare år 270 hp samt gymnasieskolan 270-330 hp. Utbildningens delar: AUO (Allmänt utbildningsområde) behandlar centrala kunskapsområden (CK)för läraryrket. Det omfattar 90 hp och består i Linköping av kurser i Pedagogiskt arbete (PA) samt tvärvetenskapliga ämnesstudier (TVÄS) som också inkluderar examensarbete. I Norrköping kallas 90 hp inom centrala kunskapsområdet för AUO. AUO innehåller tio veckor VFU. Inriktningar består av sammanhållna kurser om 60 hp och integrerar ämnesstudier tvärvetenskapliga studier, ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning. Inriktningarna kan utgå från mer traditionella ämnen, tematiska ämnesområden eller kompetensområden. 10 veckor av inriktningen består av VFU. Specialiseringar omfattar 30 hp och kan vara fördjupningar av inriktning eller en breddning i något annat ämne eller ämnesområde. En specialisering kan innehålla en veckas VFU.

Lärarprogrammet: Ett program - Två studieorter Gemensam utbildningsplan sedan 2007 Antagning sker sedan vt-09 mot verksamhetsområde Man läser hela AUO 1 och 2 vid den studieort där man börjar Inriktningar och specialiseringar kan sökas oberoende av studieort Vissa specialiserings/breddningskurser ges på hösten i Norrköping och våren i Linköping eller tvärtom. ( t.ex. Specialpedagogik, samhällsvetenskapligt tema Grundläggande färdigheter 30hp ges varje termin på båda orterna . Har gemensam kursplan. Valen/Kursanmälan görs från vt-2010 i valwebben. Hemsida (för antagna 2009) sköts gemensamt från programkansliet. Nås via www.liu.se/utbildning På väg mot en gemensam råds- och mötesstruktur .

Linköpings specifik Tradition av ämneskultur Lärare engageras från ämnesinstitutionerna varav flera har liten del av sin verksamhet i lärarprogrammet Kurser beställs av programmet via budget och via särskilda ”politiska” implementeringsinsatser (policydokument, anvisningar till regelverk, gemensamma bedömningsdokument) Utbildning till ämneslärare (grundskolans senare del och gymnasiet) Programmet är utanför den enskilda kursen Styrning och implementering via råd och möten. (inriktningsmöten, AUO-råd,)

Norrköpings specifik Tradition av tvärvetenskap och mångvetenskap ger kompetensområden och kunskapsområden snarare än disciplinära ämnen. Beställer kurser av fyra institutioner. Flera avdelningar uppbyggda kring lärarutbildning Lärarprogrammet en integrerad del av utbildningen (politisk implementering, breddad rekrytering, kurser, vfu) Utbildar lärare främst mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år, med bred kompetens. Närmare kontakt med de enskilda lärarna i kurserna via t.ex. regelbundna lärmöten.

VFU VFU-organisationen stor och svåröverblickbar Olika struktur och organisation Lkpg/Nkpg Från och med Ht-09 gemensam VFU- hantering som även involverar LU-90 Norrköping är fältorganisationen närmare knuten till kurserna via t.ex. kursmentorer som kommer från fältet och planerar tillsammans med kursansvarig/inriktningsansvarig Linköping har en autonom fältorganisation löst knuten till varje enskild kurs som innehåller VFU. Kontakt med fältet en uppgift för inriktningsansvarig. Sköts på olika sätt beroende på inriktning alt pedagogiskt arbete Målet är att ha samma struktur och upplägg. En stor utmaning för VFU-ansvarig

Styrdokument, kvalitetsarbete Examensordning Utbildningsplan (er) Regelbunden kursplaneutveckling Policydokument (anvisningar för LiU:s regelverk) Progressionsdokument avseende lärarutbildningen i anslutning till Bologna Kursplanegranskningar avseende de olika progressionsnivåerna

Lärarprogrammet vid Linköpings Universitet kännetecknas av… En stor bredd avseende utbildningar En mångfald av ämnen och ämnesområden En genomtänkt progression genom utbildningen Hög kvalitet på VFU Studentnära samarbete (kompetent studievägledning, hög studentrepresentation) Engagerade lärare med stort inflytande och hög kompetens Förändringsbenägenhet och anpassning till nya regler och beslut Svåröverblickbar organisation Ett flertal ämnen med liten studentvolym/samläsning Många förändringar under kort tid ( t.ex. Bologna och de olika progressionsnivåerna) ger många kursplaner, studenter i systemet som läser enligt olika utbildningsplaner – blir mycket att hålla reda på för kursansvariga och administratörer. Att sammanslagningen av programmen kan leda till att oförutsedda problem uppstår under resans gång - akututryckningar. Svårt att göra konsekvensanalyser.

På gång Arbete med riktlinjer och struktur för examensarbete på avancerad nivå. Arbetsgrupp tillsatt. Beställning av kursplaner för examensarbete på avancerad nivå Implementering av yrkesetik och sociala medier Synkroniseringar av olika slag