Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson."— Presentationens avskrift:

1 Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson

2 Mål med utbildningsplanering 1 Att uppnå institutionens budgetmål (utan att överproducera för mycket) 2 Att uppnå budgetmålet för varje ämne 3 Överensstämmelse med principer för prioritering av utbildning

3 En planeringscykel Augusti-september: planeringstal för kurser nästa år, beslut om HST-tilldelning Från 16 oktober: anmälningsstatistik för vårterminen, revidering av planeringstal, antagningstal VT Februari: registreringsstatistik för VT, revidering av planeringstal för SU och HT Från 16 april: anmälningsstatistik för HT, revidering av planeringstal, antagningstal HT September (och november): registreringsstatistik för HT

4 Hur bestämmer man antagningstal? Vilket antagningstal ska man ange för att få planerat antal studenter på en kurs? Titta på statistik för tidigare terminer, och ställ två frågor: 1.Hur stor andel av de som antagits till kurser av en viss typ registreras på kursen? 2.Hur stor andel av de som registrerats på kurser av en viss typ gör tidigt avbrott?

5 Några lärdomar För fristående kurser för nybörjare på campus: Om kurser hålls öppna för sen anmälan till efter kursstart och alla behöriga antas, så gäller oftast att antal registrerade ≈ antal sökande i poängprio 1 under ordinarie anmälningsperiod. För 30-poängskurser på nätet (nybörjarkurser): antal registrerade ≈ 50% av antal antagna För 7,5-poängskurser på nätet: antal registrerade ≈ 30% av antal antagna Om söktrycket är högt, tenderar dessa procentsatser att öka något.

6 Aktivitetskontroll och tidiga avbrott på internetkurser På internetkurser görs aktivitetskontroller, och tidiga avbrott läggs in för inaktiva studenter. Enligt statistik från tidigare terminer: För 20% av studenter som registrerats på en nybörjarkurs på internet läggs tillfälligt avbrott in.

7 Att räkna ut antagningstal För att räkna ut antagningstal behöver man veta: -Hur stor andel av de som antas registrerar sig? -Hur stor andel av de som registrerar sig gör tidigt avbrott? 30-poängskurser på internet (exempel) 50% av de antagna registreras, 20% av de registrerade gör tidigt avbrott. Alltså: 40% av de antagna finns kvar som registrerade efter 3 veckor. Antagningstal = Planeringstal / 0,4 Anta att man vill ha 50 studenter på kursen. Då bör antagningstalet vara 50/0,4=125 Anta att man vill ha 50 studenter på en nätkurs om 7,5 hp. Då bör antagningstalet vara 50/0,24=208

8 Reservantagning eller höga antagningstal? Man kan välja mellan följande: 1 Låga antagningstal kombinerat med reservantagning 2 Kalkylerat höga antagningstal utan reservantagning Nackdelar med 1: -Reservantagning är ineffektiv (få kallade tackar ja) -Sent kallade studenter kommer efter i studierna -Reservantagning belastar studieadministratörerna Fördelar med 2: -Höga antagningstal gör det lättare att pricka planeringstalen -Studenter antas och påbörjar studier i tid -Studieadministratörerna blir gladare

9 Några råd Ta ut statistik själva (på institutionen eller avdelningen) – vänta inte på att få den uppifrån. Ta ut statistik tidigt och ofta – då hinner man göra justeringar mellan kurser/program en termin och justera planeringstal inför nästa termin. Fundera på vad ni vill ha ut av statistiken – lägg ihop och jämför statistik över anmälan, antagning, registrering, tidiga avbrott etc. för att få ut information som kan vara vägledande. Räkna försiktigt – det är bättre att utbilda lite för många studenter än att missa budgetmålen.


Ladda ner ppt "Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson."

Liknande presentationer


Google-annonser