Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
för sjuksköterskeexamen ©
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
Varför fokus på nyanlända just nu
Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Europaparlamentariker
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Östersjöstrategin i Sverige Björne Hegefeldt Internationella Avdelningen.
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Christina Jansson
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Dokumentation på Gränsgångaren gransgangaren.wordpress.com.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
DEN GRUNDLÄGGANDE FRÅGAN UPPDRAGET FÖR-/NACKDELAR – PROBLEM/MÖJLIGHETER (3) UTVECKLINGEN I EUROPA REFERENSER Nationella kvalifikationsramar (NQF): utformning.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Linköpings universitet
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Sidnummer E-böcker, vad är det och vad är det inte En licens, inte en bok Moms 25%
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Tillgänglighets- uppdraget
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Den individuella utvecklingsplanen
”Vägen mot e-samhället”
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
ABI Studieinfo.fi Främmande språk, konsthögskolan Övr. yrkeshögskolor och universitet 6 ansökningsönskemål i prioritetsordning.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
ÅA:s förvaltning och regelverk Välkomna till en värld av demokrati och regelverk utan byråkrati och huvudverk Ulla Achrén Förvaltningsdirektör Heinänokka.
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2009.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ny process för hantering av litteraturlistor
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
Högskola och samhälle i samverkan Karlstad Forskarnätverket i SLIM-projektet Staffan Bjurulf Projektledare Region Värmland.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Presentationens avskrift:

Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson Omvärldsanalys Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson

EU-strategier Eurooppa 2020: http://ec.europa.eu/europe2020/index_fi.htm Education and Training 2020, ET 2020: http://ec.europa.eu/europe2020/index_fi.htm Higher education in Europe: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/higher_en.htm Strategic framework for education and training: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/framework_en.htm Vocational education and training (VET): http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/vet_en.htm Main policy initiatives and outputs in education and training since the year 2000:  http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/policy-framework_en.htm Smart Growth: (något för följande projektperiod?): http://ec.europa.eu/europe2020/europe-2020-in-a-nutshell/priorities/smart-growth/index_fi.htm Modernising universities:  (något för följande projektperiod?): http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11089_en.htm2.       http://www.elearningeuropa.info/

Bakgrund Vasa universitet, Strategy of the University of Vaasa 2013–2016 University portfolio, 2013 ÅA, Åbo Akademis strategi 2010–2019 Rektorsbeslut, Pedagogisk kompetens och universitetsportfölj för lärare och forskare vid Åbo Akademi Hanken, strategi för Svenska Handelshögskolan - Hanken 2020 Vasa yrkeshögskola, Pedagoginen ohjelma 2013-2014 Novia -Pedagogisk strategi 2012-2016 Rekryteringspolicy, 2010

Ingen digital strategi eller kriterier för pedagogisk kompetens står att finna i dokumenten med det går att utläsa en tilltro till nya rön om undervisning, lärande och examination

Sammanfattning Medveten om nya rön om undervisning, lärande och examination, vilket i sin tur kräver en flexibel och förändringsbenägen digital och lärande miljö. Den i sin tur kräver fortbildning som enligt dokumenten stöds av Svenska Handelshögskola VU och ÅA använder sig av universitetsportfolion, som används för att evaluera akademisk kompetens vid rekrytering av lärare och forskare. Det nationella uppdraget och internationaliseringen bygger på digitala kontakter som i sin tur kräver en digital infrastruktur. I de dokument som granskats kan konstateras att pedagogik ses oproblematisk och mer refererar till frågan hur, vad och varför är förgivet taget.

Referenser Hanken 2020 Strategi för Svenska handelshögskolan Godkänd av högskolans styrelse 4.3.2010/28.8.2013 Teaching and learning strategy Svenska Handelshögskolan Pedagogisk strategi för Yrkeshögskolan Novia 2012-2016, godkänd av styrelsen för Yrkeshögskolan Novia 21.8.2012 Uppdaterad enligt styrelsen för Yrkeshögskolan Novias beslut 25.9.2012 Personalstrategi för Yrkeshögskolan Novia.2010,uppdaterad 2012 Rekryteringspolicy godkänd av Yrkeshögskolan Novias styrelse 23.06.2010 Åbo Akademis strategi 2010–2019. Rektors beslut den 30.9.2011 Den undervisande och forskande personalens pedagogiska kompetens och ibruktagande av universitetsportfölj. Åbo Akademi. Strategi för nätstödd undervisning vid Åbo Akademi åren 2007-2010. Åbo Akademi. Vasa universitet, Strategy of the University of Vaasa 2013–2016. University of Vaasa: University portfolio, 2013. Vasa yrkeshögskola, “Pedagoginen ohjelma 2013-2014”.

Umeå universitet IT-policy IT-strategiska insatser 2012-2013 Pedagogisk handlingsplan Anställningsordning Pedagogisk meritering

Umeå universitet IT-strategi vid Umeå universitet Skapa en attraktiv it-miljö för studenter, lärare och övrig personal En attraktiv miljö uppnår vi med stabila nätverk, IT fungerar alltid vid universitetet. Vi är öppna för nya it-tjänster, som är utformade för studenter, lärare och övrig personal oberoende av var vi befinner oss i tid och rum. Vi kan använda IT på ett bra sätt och vi kompetensutvecklar oss kontinuerligt. IT upplevs ha god kvalitet och kan leverera det stöd vi vill ha. Källa: IT-STRATEGI vid Umeå universitet perioden 2010-2011. Dnr 100-802-09

Umeå universitet Pedagogisk handlingsplan 2010-2013 ”När det gynnar studenternas lärande eller underlättar kommunikation eller rekrytering bör lämplig informations- och kommunikationsteknik användas”. (sid 13) ”Undervisande personal ska vid behov erbjudas kompetensutveckling, till exempel för att kunna undervisa på det språk utbildningen erbjuds på, möta heterogena studentgrupper och bedriva nätbaserad undervisning.” (sid 15) ”Lärare ska följa med i forskningsutvecklingen och kontinuerligt uppdatera både sina ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper.” (sid 15)” Källa: Pedagogisk handlingsplan för Umeå universitet 2010–2013 Dnr 500-3291-09

Umeå universitet IT-strategiska insatser 2012-2013 (IT-enheten) Målen utifrån fastställd it-strategi kan sammanfattas i följande punkter: Skapa en attraktiv it-miljö för studenter, lärare och övrig personal Samordna it-resurserna Styra teknik och säkerhetsarbetet Säkerställa en effektiv it-verksamhet Källa: IT-strategiska insatser 2012-2013 Dnr