Jag har en strategi har du?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Nulägesanalys genom frågor
Välkomna.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Varför är det viktigt att mäta?
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckla din Praktiska IT
September 2013 Anneli Angeling
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Skolutveckling i samverkan
(CC BY 2.0)
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
HJÄRNGYMPA.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Skolutveckling via digitala medier
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Läroplansträff Välkomna!.
”Vi måste göra om intranätet
En guide för arbeten i SO
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Retorik- Konsten att tala
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Jag har en strategi har du? Med sikte på framtiden - framtiden är nu!

”Sveriges bästa utbildning- för alla elever, barn och unga, varje dag” FFS Vision 2010 ”Sveriges bästa utbildning- för alla elever, barn och unga, varje dag”

Agneta visar vägen

Likvärdig utbildning – e-demokrati Undervisning – lärande IT användare Digital kompetens Likvärdig utbildning – e-demokrati Undervisning – lärande Medarbetare och elever IT-användare även i sin pedagogiska vardag. IT-utvecklingsverktyg främjar elevernas möjlighet att nå mål och bästa resultat Digital kompetens - nya grepp på lärande, moderna kunskapskrav och mål Byta fokus från en undervisande organisation till en lärande organisation

Gemensam färdplan Strategiska mål Önskade positioner Beskrivna insatser Gemensam färdplan – tydlig färdriktning med stora utvecklingsmöjligheter

FFS IT-utvecklings dokument FFS e-startegi FFS e-guide IRL FFS IT-utvecklings dokument

Nya möjligheter SkolportalN 2.0 e-Smart IT-nätverk

Nya perspektiv Miljöperspektiv Elevperspektiv

Stöd och hjälp e-guide Servicepoolen

Mats -nätverkspiloter, besvara frågorna-tillsammans diskutera och hitta den egna skolans väg Anneli och Micke Presentera för skolledningsgruppen och sedan till den operativa ledningsgruppen, tidplan och genomförandeplan förankrad i verksamheten Roger och Mats Analys – vad är vi nöjda med och vad behöver förbättras- god tillgång på datorer och bra support, ingen e-handlingsplan, saknar internutbildning, formulera konkreta IT- mål för eleverna, hur nöjda är lärarna med skolans IT-stödet - undersöka. Viktigt att ta reda på - vad kan du om IT? Lasse och Jeanette Delade upp den i elever, personal och föräldrar. Måste ha internutbildning. Kommunikation inom personalgruppen, slopa vissa möten, bilda arbetsgrupper. Skriva en förväntanslista utifrån e-guiden. Hur man hanterar kommunikationen med föräldrar. Konton för förskolans elever, kanske ett gemensamt. Konto för korttidsvikarier? Gästkonton? Martin Andersson AO IT ( 9250) kan ordna x-tra konton. Barn/elever

Modersmålet och skolans ledningsgrupp träffas inte så ofta. Orminge- Thomas Skönt att vi fick ngt konkret. Vi är på rätt spår. Sätta sig med ledningen och sedan med personalen. Ekonomiproblem. Vilan -Graham Modersmålet och skolans ledningsgrupp träffas inte så ofta. Gemensam handlingsplan. Mikael Ekholm ordnar en ”grupp” så kan man logga in på det trådlösa nätverket. Nils , Tony och Anna Interna organisationsproblem- Vara mer konkret för att ledningen ska prioritera IT. Skolledningen har inte riktigt fattat att det är viktigt med IT- motstånd, prioriterar andra saker, En hög IT-mognad hos personalen vilket kanske gör att ledningen inte verkar bry sig – ett dilemma IT-inventering – vad kan du, skulle du vilja lära dig mer om, Använda sig av PIM för fortbildning men inte så bra anseende hos skolledning? Bättre idag? Ledningen måste signalera att PIM är bra och viktigt. Tog bort IT som lönegrundande kriterier. Tony stöttar Nils i förankringsarbetet. Johan Särnkvist

Sandra, Maria och Liv E-guiden konkret och bra lättare att föra fram till pedagogerna. Tomt efter Martin och Sandra försöker täppa till luckorna. Tydligt för vad som förväntas, ta reda på IT-mognaden hos pedagogerna. Framförande som denna träff. Ektorp har ett IT-grupps möte på måndag. Rektor får i läxa att läsa igenom dokumenten. lista på vad som är bra eller mindre bra. Inventering bland personalen – vad kan jag/inte. Ansvarsfördelning tydlig. Pirko och Ola Ngt att utgå ifrån. Var är vi nu- vi är på vag hela tiden, bra underlag. IT-möte där mentorer träffas och få bita i e-strategin för att revidera e-handlingsplan. IT-mognad, utbildningsbehov, Skolportal och Intranät- det händer saker. Elevernas och föräldrarnas synpunkter- framförs bara det negativa ska försök vända trenden till positiv feedback.

Hur ska vi marknadsföra e-strategin mot skolledarna? Möte med samtliga skolledare för genomgång av e-strategin och e-guiden( 22/4) Låta dem sitta två och två för att arbeta sig igenom e-guiden och utbyta möjligheter. David Brandell- blandade upplevelser. PIM och skolledare, 30-tal. Speciella ws för Rektorer och bitr. 22/4 Pedagogernas PIM svårare än skolledarnas e-guiden levadnde i en wikis