Partitur Lundqvist & Ericssons modell för behandling av

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Cannabis- drogens egenskaper och effekter
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Kortprogram för cannabismissbrukare
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Repetition och tillbakablick
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Att sluta röka hasch Vad händer då?
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Lite skolhistorik?.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur du tar hand om din kunskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Existentiella frågor i dödens närhet
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
ATT VAERE TROFAST MOT HAP METODEN Thomas Lundqvist Leg psykolog & docent i psykologi Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor i Lund Psykiatri Skåne Psykologiska.
Träff 11 Välkomna!.
Behandling av cannabismissbruk Thomas Lundqvist Dan Ericsson
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Presentationens avskrift:

Partitur Lundqvist & Ericssons modell för behandling av cannabisberoende är ett Partitur som per definition är en grundstruktur avsedd att tolkas, improviseras eller fullbordas av någon annan än upphovsmannen. Det förutsätter bokstavligen medskapande.

Sören Kierkegaard Samlade verk, Band 18, Synpunkter på min författar verksamhet, andra avsnittet, kapitel 1 A. §2. Gylendal 1964. Om jag vill lyckas med att föra människor mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra, för att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst förstå det hon förstår.

Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra, för att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst förstå det hon förstår.

Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är en vilja att härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

Behandlingsprogrammet är baserat på följande antaganden (1): Att cannabisrökare: Tenderar att tänka konkret. Har svårigheter att dra korrekta slutsatser (exekutiv funktion) om sitt eget beteende i förhållande till förväntningar. Har svårigheter med att ha ett adekvat fokus i uppmärksamheten.

Behandlingsprogrammet är baserat på följande antaganden (2): Att cannabisrökare: Har försämrad temporal integration, dvs försämrad arbetsminnesfunktion och en etablering av ett drogrelaterat episodiskt minne. Utvecklar en avskärmning i förhållande till sin känsla av att leva i ett sammanhang och därmed en strävan mot hälsa och adekvat orientering till livet.

Behandlingsprogrammet är baserat på följande antaganden (3): Att cannabisrökare: Har en försämrad förmåga till inre kontroll och därmed att skärma av och att strukturera sin inre och yttre värld. Tenderar till hålla kvar vid en strategi och har svårighet att ändra strategin när situationen förändras.

Behandlingsmodellen tar hänsyn till (4): Cannabinoidernas påverkan på människan. Eliminationsprocessen och abstinens- perioden. Innebär en teknik som kompenserar för den kvalitativa försämringen av de kognitiva funktionerna.

Programmets olika faser THC 100 % 50 % Steg 3 Socialt fokus Steg 2 Psykologiskt fokus ångest Steg 1 Medicinskt fokus Veckor 1 2 3 4 5 6

Fas 1 innebär Identifiering och bearbetning av ångest- och flyktreaktioner som cannabismissbruket har förorsakat. Att träna upp den bristande tankeförmågan så att den kompenserar den dåligt utvecklade inlärningsförmågan. Att för klienten avslöja dennes cannabismönster

Fas 2 innebär Att klienten måste kunna se skillnaden mellan vad han är nu och vad han skulle kunna vara, för att hitta en motivation till att fortsätta det mödosamma arbetet med att hitta sig själv.

Att klienten måste bli negativ till det han är nu, dvs han måste förstå att det sätt han nu fungerar på är otillfreds- ställande, och att det är haschet som förorsakar det. Att klienten måste få positiva föreställningar om framtiden.

Fas 3 innebär Att hjälpa klienten med att förstå beståndsdelarna i en utvecklingsprocess. Att utreda varför klienten missbrukar. Att belysa hur det är att byta identitet, från missbrukare till "medelsvensson".

Behandlarens arbetsredskap Abstrakta formuleringar omvandlas till bilder och bildliknelser Språket: Att förutsäga vad som kommer att hända under avtändningen Prognostisering: Repetition: Att vid varje session upprepa de specifika ämnena för steget

Varje diskussion bör innehålla att klienten ska lägga märke till det som sker jämföra med tidigare erfarenheter tänka efter och fundera på det som diskuteras

Varje session Hur är det/hur mår du? Hänt något speciellt? Tagit några droger? Abstinenssymtom? Har du sovit gott? Repetera föregående session.

Att sluta röka hasch Vad händer då? Under det akuta ruset har klienten ofta funderat på att sluta röka hasch Klienten har i perioder kunnat göra längre uppehåll Efter X antal misslyckanden inser han att han inte klarar sluta av egen vilja och söker hjälp Vad händer då?

Beslutsprocess Nuvarande tillstånd + eller - Analys av det nu- varande tillståndet Negativ Positiv Analys av vad som bör göras Föreligger det en positiv föreställning ? Status Quo bibehålles Nej Ja Slut

Motivation till Resignation Motivation till beteende förändring beteende förändring Passivitet Slut Föreställningar om behandling Positiv bild av behandlingen Nej Ja Resignation eller letande efter alternativ Motivation finns Slut

Vinsten av behandlingen är större än kostnaderna Kostnadsanalys Ja Behandlingsmotivation Nej Avstår från behandling trots behov Motivation för behandling

Introduktion 1 + 2 Kort beskrivning av terapeuten och Rådgivningsbyrån. Sekretess och frivillig kontakt Klienten presenterar sin syn på vad han/hon behöver hjälp med. Behandlingens innehåll och struktur. Hur vi förhåller oss till återfall och uteblivet besök Diskussion om tider och andra praktiska faktorer. När man är överens om att börja - Skriva kontrakt Varför tester? Hur når vi varandra (telefonnummer och när?) Guiden med hem som hemuppgift

Motivationssessioner Fånga individen i sitt missbruk Hur det skulle kunna vara att vara drogfri Funderingar om man i ett drogfritt tillstånd kan hitta det som drogen förser en med Att överge tryggheten Nödvändigheten i att återfå kognitiv kapacitet

Teman under Fas 1 Hur påverkar haschet klienten jämfört med andra haschrökare som han känner ? Hur använder klienten haschet (missbruksmönster) ? Hur upplever klienten begreppet tid ? Hur beskriver klienten sitt haschsug ? Hur beskriver klienten sin omgivning ? Hur har det varit vid tidigare "avtändnings-tillfällen" ? Vad är anledningen till att han vill sluta just nu ? Vilka negativa effekter ser klienten i haschrökandet ? Vilka positiva ? Diskutera klientens avtändningssymtom. Diskutera klientens syn på hur konflikter uppkommer runt honom.

Vecka 1 Gör en manualpärm för varje samtal Varför är du här? Missbrukshistoria Förstagångs samtal Behandlingens innehåll och struktur. Guiden med hem för fyllas i tills nästa gång. Session 1 Uppföljning av första sessionen Genomgång av svaren i guiden, de 7 kognitiva funktionerna, Cannabismönstret, Kasam, BDI, Abstinenssymtom Teman för steg 1, Hemläxa Session 2 Uppföljning av den första veckan Återfallsprevention, Att sluta röka hasch Abstinenssymtom, Frågeformulär som speglar graden av haschberoende Upprepning av teman för steg 1 Session 3

Varje dag Hur är det/hur mår du? Hänt något speciellt? Tagit några droger? Abstinenssymtom? Har du sovit gott? Repetera föregående dag.

Vecka 2 Vad hände i helgen? Vilka droger har du använt i ditt liv? DOK Teman steg 1 Hemläxa Session 4 Förberedelser inför steg 2. Teman steg 1 Irritation? Drömmar? Session 5 Känslor? Vad händer i helgen? Hemläxa, vilka negativa konsekvenser har missbruket haft? Har omgivningen märkt en förändring? Session 6

Teman under Fas 2 Hur upplever klienten hemsituationen ? Kan klienten se någon förändring i sitt sätt att fungera ? Hur vill klienten att hans liv ska se ut ? Vilka känslor gör så att klienten mår bra ? Vilka känslor gör så att klienten mår dåligt ? Diskutera aktuella känslor. Kan klienten beskriva hur "dimman lättar" ? Diskutera flykt beteende. Hur upplever klienten ensamheten och isoleringen jämfört med den s k gemenskapen han hade tidigare ?

Vecka 3 Teman steg 2 Relationen med föräldrar osv. Korttidsminnet? Känslor Hur ser dina dagar ut? Hemläxa - känslor Session 7 Session 8 Beskriv hur dimman lättar. Ska vi informera din omgivning? Kan du kontrollera dina tankar? Helgen.

Vecka 4 Vad hände på väg till vårt möte? Omgivningens reaktioner? Känslor? Ensamhet - Solidaritet Session 9 Medvetenhet Värderingar Teman De sista 3 veckorna Session 10

Teman under Fas 3 Tycker klienten att han hör hemma i detta samhälle (rotlöshet)? -II- -II- fungerar i det dagliga livet utan det försvar haschet ger? Hur handskas klienten med den ökande känsligheten? Kan klienten titta på TV med behållning? -II- läsa en bok med behållning? Be klienten jämföra de föreställningar om ett s k normalt liv som han hade under haschperioden med hur han ser på det nu? Hur ser klienten nu på hur han har levt sitt liv? Fråga klienten vad han tror är anledningen till att han började miss- bruka?

Vecka 5 Samhället Kamrater Session 11 Teman för steg 3 Känslor Tankekontroll Har du ändrat dig? Vad gör dig glad? Hemläxa - Framtid? Session 12

Vecka 6 Rotlöshet Session 13 Marginalkonflikt Teman steg 3 Förbättring på de sju kognitiva funktionerna. Kasam, BDI, SCL-90 osv Fortsättning? Session 14 Extra sessioner Titta på testerna Reflektera över hur har behandlingen varit Resttillstånd

Sju marginalsymtom Dubbel identitet. Ambivalens i attityden gentemot det gamla och det nya livet. Överdriven självmedvetenhet. Översocialt beteende. Ökad sårbarhet. Isolering. Tendenser att sluta sig till människor som befinner sig i en likartad situation.