Diskrimineringslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Säkerställd intern styrning och kontroll
Analys Lönelots.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Syftet med lönekartläggning
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Arbete med jämställdhetsplan
Verktyg 5 Kartläggning och analys av löner
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Att tänka på inför lönesamtalet
AU Digital samverkan LO Process
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Bokföring av Lönekostnader
Exempel på analys och handlingsplan
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Anmälningar om könsdiskriminering i arbetslivet resp. högskolan
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hovstaskolans styrdokument
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Kartläggning och analys av löner
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Ditt samtal om lön.
Att tala lön med sin chef
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Från jämställdhet till lönestrategi
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
JämOs verksamhet Tre verksamhetsområden:
BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning RALS Jämställda arbetsplatser, bilaga B/C Lika möjligheter för kvinnor och män Metoder.
Nya föreskrifter och allmänna råd
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
Landstinget som arbetsgivare
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Delegering Vem får delegera?
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Jämställhet och lika villkor medarbetare
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Lönekartläggning med Analys Lönelots
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Diskrimineringslagen Lönefrågor 10 § I syfte att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män ska arbetsgivaren vart tredje år kartlägga och analysera - bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor som tillämpas hos arbetsgivaren, och - löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt. Arbetsgivaren ska bedöma om förekommande löneskillnader har direkt eller indirekt samband med kön. Bedömningen ska särskilt avse skillnader mellan - kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika, och - grupp med arbetstagare som utför arbete som är eller brukar anses vara kvinnodominerat och grupp med arbetstagare som utför arbete som är att betrakta som likvärdigt med sådant arbete men inte är eller brukar anses vara kvinnodominerat.

11 § Arbetsgivaren ska vart tredje år upprätta en handlingsplan för jämställda löner och där redovisa resultatet av kartläggningen och analysen enligt 10 §. I planen ska anges vilka lönejusteringar och andra åtgärder som behöver vidtas för att uppnå lika lön för arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt. Planen ska innehålla en kostnadsberäkning och en tidsplanering utifrån målsättningen att de lönejusteringar som behövs ska genomföras så snart som möjligt och senast inom tre år.    En redovisning och en utvärdering av hur de planerade åtgärderna genomförts ska tas in i efterföljande handlingsplan.    Skyldigheten att upprätta en handlingsplan för jämställda löner gäller inte arbetsgivare som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än 25 arbetstagare.

12 § Arbetsgivaren ska förse en arbetstagarorganisation i förhållande till vilken arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal med den information som behövs för att organisationen ska kunna samverka vid kartläggning, analys och upprättande av handlingsplan för jämställda löner.    Avser informationen uppgifter om lön eller andra förhållanden som berör en enskild arbetstagare gäller reglerna om tystnadsplikt och skadestånd i 21, 22 och 56 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. I det allmännas verksamhet tillämpas i stället 14 kap. 7, 9 och 10 §§ sekretesslagen (1980:100).

Viktiga begrepp Kartläggning av lönebestämmelser och tillämpningen av dessa Att sammanställa alla delar av lönerna som arbetsgivaren betalar: kollektivavtal, bonus, förmåner, kriterier för att bedöma individens prestation med mera. Könsanalys av lönebestämmelser och tillämpningen av dessa Att undersöka och kontrollera om samtliga lönedelar är könsneutrala. Har kvinnor och män som utför lika och likvärdigt arbete samma villkor? Tillämpas lönekriterierna på samma sätt? Kartläggning av löneskillnader mellan kvinnor och män som utför lika arbeten Att undersöka om det finns löneskillnader mellan kvinnor och män som utför samma arbetsuppgifter.

Analys av löneskillnader mellan kvinnor och män som utför lika arbeten Om det finns löneskillnader mellan kvinnor och män som utför lika arbeten ska arbetsgivaren analysera vad de beror på, det vill säga om de baseras på erfarenhet, skicklighet, prestation, bonusutfall eller något annat av de kriterier som används för att bestämma lönerna. Gruppering av arbeten utifrån kraven i arbetet Vid gruppering av likvärdiga arbeten är det arbetet i sig och inte individerna som jämförs. Ett arbete är likvärdigt med ett annat om det vid en sammantagen bedömning ställer lika stora krav i fråga om ansvar, ansträngning, kunskap och färdigheter samt arbetsförhållanden. En barnmorska kan ha krav i arbetet som är likvärdiga med de krav en medicintekniker har i sitt arbete och de hamnar då i samma likvärdighetsgrupp.

Kartläggning av löneskillnader mellan kvinnodominerade arbeten och likvärdiga arbeten som inte är kvinnodominerade Innebär inte en jämförelse av löneskillnader mellan individer, utan skillnader i medellön eller medianlön mellan likvärdiga arbeten. Observera att ett arbete kan utföras av en enda person. Under kartläggningen ställs frågor som: Är något arbete kvinnodominerat, det vill säga är minst 60 procent av dem som utför det kvinnor? Är kvinnodominerade arbeten lägre avlönade än likvärdiga arbeten som inte är kvinnodominerade?

Analys av löneskillnader mellan arbeten som är kvinnodominerade och likvärdiga arbeten som inte är kvinnodominerade Om det finns löneskillnader mellan likvärdiga arbeten måste hela löneskillnaden kunna förklaras med sakliga kriterier. Observera att om ett arbete har högre lönenivå än ett annat likvärdigt arbete kan det inte förklaras med att det har en högre kravnivå. Arbetena jämförts med varandra just för att de bedömts vara likvärdiga.

Handlingsplan för jämställda löner Sammanfattning av lönekartläggningen och analysen samt beskrivning av vilka lönejusteringar och andra åtgärder som måste vidtas för att nå jämställda löner. Den ska även innehållla en tidsram och kostnadsberäkning för dessa. Jämställdhetsanalys av löner Samlingsbegrepp för lönekartläggning, analys och handlingsplan för jämställda löner.

Kartläggning faktorsplan ARBETSMATERIAL-Uppsala Områdesnamn: KUNSKAP OCH FÄRDIGHETER vikt 40 Faktor/namn Faktorvikt, förslag ref grupp fack Förslag 1 Förslag 2 01 Teoretisk grundutbildning 15 02 Erfarenhet 4 03 Sociala färdigheter 9 04 Problemlösningsförmåga 8 05 Fysiska färdigheter 3

Faktorvikt, förslag ref grupp fack Områdesnamn: ANSVARSTAGANDE vikt 40 Faktor/namn Faktorvikt, förslag ref grupp fack Förslag 1 Förslag 2 06 Ansvar för tillgångar och information 10 8 07 Ansvar för människor 12 08 Ansvar för planering, utveckling och resultat 09 Ansvar arbetsledning

Faktorvikt, förslag ref grupp fack Områdesnamn: ARBETSFÖRHÅLLANDE vikt 20 Faktor/namn Faktorvikt, förslag ref grupp fack 10 Fysiska förhållanden 5 11 Psykiska förhållanden 12 Fysisk miljö – risk för skada o sjukdom

Etiketter i AID-systemet (ex) Lärare gr skola tidigare år 401010 Undervisar i grundskolans tidigare år. Definition av tidigare år beror på den enskilde huvudmannens organisation. Inkl förskoleklass, särskola och Komvux Lärare gr senare år 401011   Lärare gy allmänna ämnen 401012 Lärare gy yrkesämnen 401013 Lärare prakt/este ämnen 401014 Instruktör/Handledare 403013 Speciallärare/specialpedagog 401016 Bef titlar se flik 3 401017 401018

401010 401011 401012 401013 401014 403013 Adjunkt Apu-samordnare Bildlärare Instruktör Dramapedagog Gymnasielärare Barnavårdslär Danspedagog It-pedagog Fritidspedagog Grundsklär sen Ib-lärare Dramalärare It-utbildare Försklär/lär1-7 Grundskollärare Samordnare Invandrarlärar Instruktör skol Naturskole-lärare Lärare Idrottslärare Datautbildare Lärare grs svso Lärare barn/u-ä Lektor Lär est ämnen Idrottspedagog Fotbollsinstr Lärare grt mano Lärare eng/fran Lärar häls/sjv   Lärare grt svso Lärare eng/span Lärare allm ämn Lärar text obeh Lär trä/m obeh Lärare grt övr Lärare eng/tysk Lärare bild sv Lärarassistent Lärare grund t Lärare engelska Lärare data Lärare beklätek Lärare gy sv/so Lärare franska Lärare bygg/anl Lärare bild Lärare idrott Lärare grs mano Lärare byggtekn Lärare data/idr Lärare lågstad Lärare dans Lärare fö Lärare ma/no Lärare fordonst Lärare grs övr Lärare spanska Lärare hantverk Lärare idr eng Lärare specped Lärare gy allm Lärare hush ämn Lärare sv andra Lärare grund s Lärare gy ekon Lärare karaktäm Lärare ma/idr Lärare svenska Lärare gy en/hi Lärare livsmtek Lärare musik