Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
PRO-SKILLS St ö d f ö r grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna som grund f ö r livsl å ngt l ä rande.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
NEUROPSYKIATRISK COACH
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Vad är ett lag? Två eller fler människor ………. PDD-270.SW
Självförvaltningsfärdigheter
Socialpsykologi.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nonviolent Communication
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Samverkan mellan myndigheter
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Barn och ungdomars utveckling
Processen har börjat! 21-22/
Ungdomarnas medieanvändning
Coaching.
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
En kort presentation av Tillväxtverket
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Pedagogik.
Föräldramöte p07 säsongen 2017
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Balansträning för äldre
För säkrare och tryggare liv
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Om grupper/team & grupprocesser
Den röda tråden inom Falköpings TK
Om grupper/team & grupprocesser
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Förhållningssätten.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Spelmissbruk/spelberoende
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Nästa steg regionkalmar.se.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Presentationens avskrift:

Sociala färdigheter

Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i vårt koncept: självreglerad inlärning produktiv inlärning kooperativ inlärning erferenhetsbaserad inlärning Lärande inom dessa och andra metoder kräver sociala färdigheter. 1

Sociala färdigheter Att behärska sociala färdigheter har blivit livsviktigt i ett samhälle som beskrivs som postmodernt eller senmodernt (t.ex. Ulrich Beck and Zygmunt Bauman). Vårt samhälle är otryggt och fientligt och kan endast förbättras genom förtroendefull anknytning till andra människor. Att öva de sociala färdigheterna är därför något som prioriteras då vi tränar för att bli livslånga lärlingar rent allmänt och i synnerhet i omgivningar för socialt utsatta grupper. 2

Relationell grupp-dynamisk process Sociala färdigheter Vår definition på sociala färdigheter Sociala färdigheter är färdigheter och beteenden som bidrar till att rikta fokus på det egna beteendet bort från sig själv och mot en gemensam linje med andra individer. Socialt kompetent beteende kombinerar individens mål med värderingar och mål i en social grupp. Samarbete & gruppfärdigheter Kommunikation Relationell grupp-dynamisk process Konflikthantering

Relationell grupp-dynamisk process Sociala färdigheter Samarbete & gruppfärdigheter Kommunikation Relationell grupp-dynamisk process Konflikthantering Aspekter av sociala färdigheter är: Samarbete och förmåga att arbeta i grupp: Öppenhet och tolerans, sociabilitet, användning av sociala resurser, genomförande av förhandlingar, ledarskapsfärdigheter, interkkulturella färdigheter; Förmågan att kommunicera: Språkfärdigheter, aktivt lyssnande, feedback, empati, att ge och ta emot erkännande; Konfliktlösning / förmågan att kompromissa Grupp-dynamiska processer

Relationell grupp-dynamisk process Sociala färdigheter I Pro-Skills-konceptet är sociala färdigheter kopplade till olika sociala omgivningar och fokuserar på förmågan att vara en aktiv och självständig del av dessa olika sammanhang. Samarbete & gruppfärdigheter Kommunikation Relationell grupp-dynamisk process Konflikthantering

Relationell grupp-dynamisk process Sociala färdigheter Vårt mål med att utbilda sociala färdigheter är att starta processen och att utveckla deltagarna till; aktiva och självständiga medborgare att kunna knyta an till andra personer att kunna hålla med och vara av avvikande åsikt Samarbete & gruppfärdigheter Kommunikation Relationell grupp-dynamisk process Konflikthantering

Relationell grupp-dynamisk process Sociala färdigheter För att nå detta mål definierar Pro-Skills-konceptet två stora centrala områden som man ska fokusera på i utbildningen av sociala färdigheter: förtroende anknytande Samarbete & gruppfärdigheter Kommunikation Relationell grupp-dynamisk process Konflikthantering

Sociala färdigheter Vi kan definiera fyra aktiva dimensioner i spel då vi beskriver fenomenet tillit: 1. Förutsägbarhet, det här hör ihop med vår känsla av sammanhållning och det innebär att föreställa sig vilket instrument man får för att påverka sitt öde. Återigen, detta kan även vara uppbyggt på misstro. 2. Utbyte av värderingar, det här är på ett sätt rationellt beslutsfattande, baserat på din förutsägelse vid värderingen. Detta kan antingen vara att ändra villkoren eller att undvika att bli straffad. 8

Sociala färdigheter 3. Fördröjd ömsesidighet, detta motsvarar vad vi kallar solidaritet; solidaritet är inte att dela välstånd av godhjärtade skäl, det är en handling mellan likvärdiga parter som även räknar med att få samma uppmärksamhet på ett ospecifierat sätt och på ospecifierad tid. 4. Utsatt sårbarhet, kopplad till vårt behov av att knyta an och tas om hand. Detta behov är så stort att vi kan utsätta oss själva för att bli illa behandlade. Även då vi resonerar rationellt blir vi tvungna att välja att vara del av något, även om det skadar oss. 9

Sociala färdigheter Livslångt lärande Kooperativ inlärning Produktiv inlärning Erferenhetsbaserad inlärning Kommunikation Grupp-dynamik Konflikthantering Förutsägbarhet Utbyte av värderingar Fördröjd ömsesidighet Utsatt sårbarhet 10

Sociala färdigheter Om vi kan skapa förtroende i en pålitlig miljö (vår utbildning), skapar det även möjligheter för att påvisa pålitlighet. Detta bidrar med en plattform för att kunna knyta an till andra, både på kort och på lång sikt. Genom att lära ut hur man knyter an försöker vi skapa en solid grund för självständig handling i olika sociala sammanhang och skapa möjligheter till förtroende och till pålitlighet. Livslångt lärande Kooperativ inlärning Produktiv inlärning Erferenhetsbaserad inlärning Kommunikation Grupp-dynamik Konflikthantering 11 Förutsägbarhet * Utbyte av värderingar Fördröjd ömsesidighet * Utsatt sårbarhet

Sociala färdigheter 12