Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lyckad träning Hur?.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Läroplansnätverk förskola
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Effektivisera med ökad kvalitet
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Debattartikel.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Exempel på skriftligt omdöme
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Tips för det praktiska ledarskapet
Nationella proven i svenska
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson

5 minuter film http://screencast.com/t/Bvq30EQUl1 Kortlänk: http://goo.gl/CNkioe

Mallen Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö A) Läraren skapar en positiv atmosfär. Exempel: talar till eleverna på ett positivt sätt. B) Läraren bemöter eleverna med respekt. Exempel: lyssnar på vad eleverna har att säga. C) Läraren har positiva förväntningar på eleverna och stöttar deras självtillit. Exempel: ger eleverna talutrymme och uppmuntrar dem att delta i samtal i grupp eller helklass. D) Läraren skapar motivation inför olika aktiviteter. Exempel: bidrar till positiva förväntningar, nyfikenhet, handlingsberedskap hos eleverna. E) Läraren upprätthåller studiero. Exempel: ingriper vid nedsättande uttryck mellan elever, negativa kommentarer, suckar, blickar etc.

Mallen Individanpassning, variation och utmaningar F) Läraren ser till att arbetet under lektionen är tankemässigt utvecklande. Exempel: ställer öppna frågor där svaret inte är givet. G) Läraren anpassar undervisning till eleverna i gruppen. Exempel: tar sin utgångspunkt i elevernas erfarenheter och tidigare lärande. Låter eleverna arbeta i olika takt med uppgifter. H) Läraren ser till att elever med behov av stöd under lektionen får sådant. Exempel: ser till att eleverna får hjälp med sitt arbete under lektionen. I) Läraren varierar undervisningen. Exempel: låter eleverna prova på olika arbetssätt och arbetsformer.

Mallen Tydlighet i mål, innehåll och struktur J) Läraren genomför en genomtänkt lektionsstart. Exempel: välkomnar eleverna och gör en tydlig och intresseväckande lektionsstart. K) Läraren genomför en välstrukturerad lektion. Exempel: ger lektionen ett logiskt flöde där uppgifter tydligt hör ihop. L) Läraren ger tydliga beskrivningar, förklaringar och sammanfattningar. Exempel: använder ett språk eleverna förstår. M) Läraren kontrollerar att eleverna förstått. Exempel: ställer utvecklande frågor för att få en bild av elevernas förståelse. N) Läraren gör ett tydligt sammanfattande lektionsslut. Exempel: avslutar lektionen på ett planerat sätt.

Mallen Uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet O) Läraren använder sig av formativ bedömning under lektionen. Exempel: följer upp hur eleverna arbetar med olika uppgifter och ger eleverna konstruktiv och uppgiftsorienterad feedback. P) Lärarna ger eleverna tillfälle att reflektera över undervisningen och sitt lärande i förhållande till kunskapskraven. Exempel: samtalar med eleverna, eller låter eleverna samtala, om vad som lärts i undervisningen.

Mallen Diskutera mallen i grupper På stencilen står diskussionsfrågorna! Till stencilen: http://goo.gl/xiuUvK

Mallen: http://goo.gl/5QrUcG

Utvärdering: Lagman 2013-09-27 Exempel på frågor som har väckts: Funkar mallen även vid mer praktiska lektioner? Hur många punkter ska man försöka klämma in på varje lektion? Hur mycket gör man redan nu?

Utvärdering: VästraPark 2013-11-13 Så här svarade man på den anonyma enkäten:   Vad tycker du om följande påstående? Kryssa i lämplig ruta! Tar avstånd Instämmer Helt 1 Delvis 2 3 4 Vet ej Jag tror att om jag jobbar med självvärderingsmallen så kommer min undervisning att förbättras rejält. XX st  XX st Exempel på frågor som har väckts: