Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus Marie Sandström, Enhetschef & Lill-Mari Karlsson, Sjuksköterska
Resmilans Servicehus 115 lägenheter, 120 boende 1 dagvård 1 mötesplats 1 restaurang
Resmilans Servicehus Totalt 60 medarbetare på enheten Vårdpersonalen är fördelade på 3 team Varje team ansvarar för 40 boende
Före Våta sängar Hudproblem Ständigt jakt på draglakan, av både natt- och dagpersonal Produktvägt tidigare och försökt individanpassa produkterna, men inte följt upp resultatet Konsulent presenterade en ny produkt Introducerades i ett av teamen Upplevde mindre hudbesvär och färre läckage
MÅL Ökad kvalitet för kunden Bättre arbetsmiljö för medarbetarna Positivt för ekonomin
Genomförande Teamträffar där Enhetschef och konsulent informerade om upplägget, ansvar/roller och målet Utbildning i praktisk fixeringsteknik
Genomförande Utgå från varje kunds enskilda behov och stöd vid urinläckage Produktvägning och höftmått genomfördes under två dygn Uppföljning teamvis där sjuksköterska, kontinensombud, nattpersonal och konsulent gick igenom resultatet av vägningen, val av skydd, bytestider och toaletträning Omvårdnadskort och inkontinensförrådsrutiner
Uppföljning Utvärderingar teamvis efter 2 och 4 månader från start Avvikelser rapporteras skriftligt Dialog mellan natt och dag
Vad vi uppnått Ändrade rutiner för dag- och nattpersonal - nattpersonalen skall inte byta några skydd Tydliga roller och ansvarsområden - sjuksköterskorna ansvarar för ordinationen - kontinensombuden (två per team) beställer, fyller på i lägenheterna samt ansvarar för omvårdnadskorten Förbättrad kommunikation mellan all personal Varje teamträff avslutas med praktisk fixeringsteknik
Vad vi uppnått Markant mindre läckage i sängarna Bättre hudstatus Färre antal byten Mindre tvätt Det här är ett mirakel! Hon är torr nu med – det är andra morgonen på raken Skyddet skall sitta som ett smäck = inget läck!
Nästa steg Hålla det levande – nya kunder flyttar in, ny personal Ekonomisk uppföljning, sjukskrivningstal, tidsbesparingar, tvättkostnader, minskad förbrukning av tygdrag och blöjor
Lärdomar -tips Engagemang från Enhetschef – delta i utbildning Tydlig roll- och ansvarsfördelning mellan EC/ SSK / Ombud / Personal Samtliga sjuksköterskor ha förskrivarutbildning Hämta stöd och inspiration från konsulenten Kommunikation, prata aktivt om inkontinens, både vad som fungerar bra och vad som kan förbättras Följ upp regelbundet, arbetet fortgår ständigt
Sammanfattning Kvalitet för kunderna Genomförandet Arbetsmiljö / Miljö