Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Arvidsjaur Kommun Britta Susann.
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lönar det sig med utbildning?
Bättre mat och hälsa för äldre
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Kvalitetsstjärnedata över tid – Utmärkt stöd för reflexion och ärendepresentation! • Oftast presenteras kvalitetsstjärnan i jämförelse över tid och mellan.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
EKONOMI  De ekonomiska resurserna ska användas optimalt för att skapa en bra verksamhet  Samtliga anställda ska ta ett aktivt ekonomiskt ansvar, uppföljningar.
Lifecare Mobil Hemtjänst
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Avtal om lokal lönebildning 2011
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Välkommen till Ledardagen!
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Detta är God Vård.
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Att tillsammans påverka!
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
AVVIKELSER.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Linnea 9 Bodil Jonsson Eleonore Fransson Maritha Mandelholm
Palliativ vård och samordning
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Den andra sidan av ridsporten
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Utveckla lönebildningen
Delat beslutsfattande och SIP
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Riskbedömning blåsdysfunktion (Inkontinens)
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Enheten för uppföljning och utvärdering
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Exempel på SU: ÄO Individuppföljning av fallavvikelser i särskilt boende synliggjorde behov av individanpassade åtgärder.
Presentationens avskrift:

Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus Marie Sandström, Enhetschef & Lill-Mari Karlsson, Sjuksköterska

Resmilans Servicehus 115 lägenheter, 120 boende 1 dagvård 1 mötesplats 1 restaurang

Resmilans Servicehus Totalt 60 medarbetare på enheten Vårdpersonalen är fördelade på 3 team Varje team ansvarar för 40 boende

Före Våta sängar Hudproblem Ständigt jakt på draglakan, av både natt- och dagpersonal Produktvägt tidigare och försökt individanpassa produkterna, men inte följt upp resultatet Konsulent presenterade en ny produkt Introducerades i ett av teamen Upplevde mindre hudbesvär och färre läckage

MÅL Ökad kvalitet för kunden Bättre arbetsmiljö för medarbetarna Positivt för ekonomin

Genomförande Teamträffar där Enhetschef och konsulent informerade om upplägget, ansvar/roller och målet Utbildning i praktisk fixeringsteknik

Genomförande Utgå från varje kunds enskilda behov och stöd vid urinläckage Produktvägning och höftmått genomfördes under två dygn Uppföljning teamvis där sjuksköterska, kontinensombud, nattpersonal och konsulent gick igenom resultatet av vägningen, val av skydd, bytestider och toaletträning Omvårdnadskort och inkontinensförrådsrutiner

Uppföljning Utvärderingar teamvis efter 2 och 4 månader från start Avvikelser rapporteras skriftligt Dialog mellan natt och dag

Vad vi uppnått Ändrade rutiner för dag- och nattpersonal - nattpersonalen skall inte byta några skydd Tydliga roller och ansvarsområden - sjuksköterskorna ansvarar för ordinationen - kontinensombuden (två per team) beställer, fyller på i lägenheterna samt ansvarar för omvårdnadskorten Förbättrad kommunikation mellan all personal Varje teamträff avslutas med praktisk fixeringsteknik

Vad vi uppnått Markant mindre läckage i sängarna Bättre hudstatus Färre antal byten Mindre tvätt Det här är ett mirakel! Hon är torr nu med – det är andra morgonen på raken Skyddet skall sitta som ett smäck = inget läck!

Nästa steg Hålla det levande – nya kunder flyttar in, ny personal Ekonomisk uppföljning, sjukskrivningstal, tidsbesparingar, tvättkostnader, minskad förbrukning av tygdrag och blöjor

Lärdomar -tips Engagemang från Enhetschef – delta i utbildning Tydlig roll- och ansvarsfördelning mellan EC/ SSK / Ombud / Personal Samtliga sjuksköterskor ha förskrivarutbildning Hämta stöd och inspiration från konsulenten Kommunikation, prata aktivt om inkontinens, både vad som fungerar bra och vad som kan förbättras Följ upp regelbundet, arbetet fortgår ständigt

Sammanfattning Kvalitet för kunderna Genomförandet Arbetsmiljö / Miljö