MMT Mats Hanson 1 Framtidens MMT utbildning UN-MMT, vers 12 Mats Hanson www.mmt.kth.se/358 Presentation för Universitetsstyrelsen 12 december 2001.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Välkomna på information om gymnasievalet!
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Att söka till högskolan
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
T1 FAQ T2 T3 T4 T5 T6 T5 T6 Ekonomprogrammet (it-distans), 180 hp
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Bildning / personlig utveckling
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Kista Science City Nytt Campus 350 IT-företag Ericsson HP IBM Intel
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Regional digital agenda för Östergötland
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
Föräldramöte Att välja till gymnasiet
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Vad är AkVO? (akademiska virtuella organisationen) UPPGIFT är att: Identifiera grundläggande behörighet för program på avancerad nivå Identifiera motsvarande.
Individuellt val till 12/13
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Årscykel – utbildning på grund- och avancerad nivå
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
BREDDAD REKRYTERING.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
Den största Högskolereformen sedan 1977
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Rektorsbeslut för stipendiehantering Rektor beslutar årligen om vilka program som ska tilldelas stipendier USSR utser en universitetsgemensam beredningsgrupp:
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
1.
Sidnummer1 Dewey i Sverige Användarmöte Dewey 9 april 2013 Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktionen.
Olink Bioscience Finna marknadsinformation om Duolink Johan Ojapöld Hanna Ström Tianhao Liu.
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

MMT Mats Hanson 1 Framtidens MMT utbildning UN-MMT, vers 12 Mats Hanson Presentation för Universitetsstyrelsen 12 december 2001

MMT Mats Hanson 2 Sammanfattning  MMT förbereder att införa en ny struktur för utbildningsprogram för civilingenjörsexamen från 2003 anpassad till en framväxande standard på examina i världen. Den inledande delen (120 poäng) i civilingenjörsprogrammen läggs upp så det uppfyller kraven på Teknisk Kandidatexamen. De avslutande delen av civilingenjörsprogrammen är en fördjupning som dels leder till civilingenjörsexamen (180 poäng) och en magisterexamen med ämnesdjup (60/80 poäng över kandidatexamen). Efter avlagd examen (civil/magister) omfattande 180/200 poäng skall det vara möjligt att genomföra en doktorandutbildning omfattande 160/120 poäng om rätt förkunskaper finns.

MMT Mats Hanson 3 UN-MMT önskar  fortsätta reformeringen av civilingenjörs- och forskarutbildningen enligt de intentioner som framfördes i FMU-utredningen och som nu framförs i bifogade rapport.  fortsätta utveckla innehåll, pedagogiska former och examination för att införa den reformerade utbildningen med start ht  Fortsatt nyttja de resurser som US beslutade ge rektor att omdisponera för kommer vara bas för detta arbete.

MMT Mats Hanson 4 UN-MMT avvaktar  beslut från US, rektor och CFN om den utbildningsstruktur och lokala examensordning som skall gälla från ht 2003 och som är en förutsättning för det fortsatta utvecklingsarbetet.  att huvudämnen i kandidat- och magisterexamen med djup fastställs för MMT:s utbildningsområde.

MMT Mats Hanson 5 UN-MMT önskar  presentera ett konkret utbildningsprogram inklusive ingångar, dimensionering och läro- och timplaner till juni 2002 enl. de intentioner som presenterats tidigare och som konkretiserats i bifogade rapport. UN-MMT föreslår att ett sådant förslag skall ha remissbehandlats inom KTH innan det går till US/rektor/CFN för beslut.

MMT Mats Hanson 6 Förslaget till struktur enl. den nya modellen 120 poäng basprogram60/80 poäng magisterrprogram 160poäng doktorandutbildning Forskarutbildning Teknisk kandidatexamen Teknisk Magisterexamen Teknisk doktorsexamen Civilingenjörsexamen

MMT Mats Hanson 7 Strukturen idag Civilingenjör 180 poängForskarutbildning 160 poäng Mat-Nat bas Teknikbas Kompetens inriktning Civilingenjörsexamen Teknisk Licenciatexamen Teknisk doktorsexamen

MMT Mats Hanson 8 Tidplan Ht 01Ht 02 Ht 03 Ht 04Ht 05Ht 06 Ht 07 Ht 08Ht 09 Förberedelser Planering Åk 1 Åk 2Åk 3Åk 4Åk Val till Magisterprogram Magisterprogram startar Def. Beslut måste tas Intag Ht Ht Doktorandutbildning

MMT Mats Hanson 9 Tidplan 2000/2001/2002 Beslut US 12 Dec 2001 UN-MMT 19 sep 2000 UN-MMT 21 nov US 7 juni UN-MMT 18 Sep 2001 Andra parallella aktiviteter IDAG UN-MMT 23/ december Remiss Mars/april Beslut JUNI Lär-& Tim oktober

MMT Mats Hanson 10 Intressenter & omvärld •Studenterna THS, sektionerna •Blivande studenter •Kollegorna på institutionerna •Universitetsstyrelsen, rektorsgruppen, CFN, fakultetskollegiet •Ingenjörsskolan, Ungdomsskolan,... •Departement, HSV, kansler •IVA, Industriförbundet, KWA, VI, CF, SULF, SMR, branschorganisationer •Företag; stora och små, produkter och tjänster.. •Internationella kontakter •Slutsats: Det är många intressenter som vill vara delaktiga.

MMT Mats Hanson poäng basprogram Strukturen undergraduate – graduate valbara Kurser 4/6/8 poäng 6/8/10 poäng 60/80 poäng Magisterprogram Baskurser 4/6/8 poäng Bred ingång civilingenjör Profilingång Civilingenjör

MMT Mats Hanson 12 Strukturen – graduate del + post doc program 60/80 poäng Magisterprogram 120 Forskarutbildningsämnen 120 alt 160 poäng beroende på förkunskaper + Post Doc program

MMT Mats Hanson 13 Profil •Sammanhållena civilingenjörprogram (180 alt. 200p?) •intag direkt till huvudämne för civilingenjörsexamen och som leder till ett utpekat Magisterprogram (begreppet kompetensinriktning försvinner) •Tydlig internationell prägel •svenska och engelska som grundspråk •intensivt internationellt samarbete och utbyte •Fokus på kompetenser, kunskaper och färdigheter •en tydlig profil mot det generella inom ingenjörsområdet snarare än branschspecifik orientering •stark integrering av humaniora i utbildningen •Målstyrning snarare än program/linjestyrning •studenternas ansvar och möjligheter att forma utbildningen

MMT Mats Hanson 14 Antagning •Direkt antagning till civilingenjörsprogram med specificerat Magisterämne •intag direkt till fördjupningsämne (huvudämne) för civilingenjörsexamen och som leder till ett utpekat Magisterprogram (begreppet kompetensinriktning försvinner) •Antagning till brett och öppet civilingenjörsprogram •senare val av fördjupningsämne för civilingenjörsexamen och tillika Magisterprogram •Antagning till magisterprogram med ämnesdjup •Antagning till forskarutbildning

MMT Mats Hanson 15 - Teknologerna •Kommer nya utbildningen vara attraktiv för teknologerna? •Längden på utbildningen? 3 eller 5 år? •Studiemedelssystemet? •Vad händer med teknologsektionerna? Mottagningen? •Skall det vara några spärrar mellan årskurser eller för att få gå fortsättningskurser? •Skall det vara platsgaranti? Konkurrens om platser eller total valbarhet? •Hur stora möjligheter skall det vara till byta program/inriktning? •Skall det vara möjligt för teknologer antagna innan 2003 till 180 poängsprogram att byta till 200p?

MMT Mats Hanson 16 - Profil, Rekrytering och marknadsföring •Hur skall den nya utbildningen marknadsföras? Civilingenjör eller som en delad utbildning? •Vad innebär ”internationell” civilingenjörsutbildning? •Är det bra att skapa en form av 60/80 poängs sammanhållna Magisterprogram, som studenterna kan söka till redan efter studenten? •Är det bra att ha 60/80 poängs sammanhållna Magisterprogram som studenter kan söka till från hela världen? Slutsats: marknadsföring är en av de viktigast frågorna!