En reviderad läroplan för förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Möta utmaningar………………
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

En reviderad läroplan för förskolan (gäller fr o m 1 juli 2011) Vad innebär revideringen för mig som förskollärare/Processtödjare?

Bakgrund Regeringens uppdrag till Skolverket - ett förstärkt pedagogiskt uppdrag för förskolan (2008) 1)Förtydligande av mål kopplade till områden som matematik, språk, natur, teknik 2)Förskollärarens pedagogiska ansvar 3)Uppföljning och utvärdering av förskolans verksamhet – nyckelord: kvalitet

Varför dessa förändringar? Mycket har hänt på ”forskningsfronten” sedan Lpfö 98 skrevs Förskolan utvecklar barns lärande= förskola är bra för barn, erbjuder något som inte hemmet kan göra Förskolan som del i det livslånga lärandet - öppna dörrar mot en förståelse av exempelvis matematiska och naturvetenskapliga fenomen

Vad är förändrat? Förskolan blir egen skolform - verksamheten omfattas av begreppen utbildning och undervisning - undervisning under ledning av förskollärare - annan personal får finnas för att främja barnens utveckling och lärande

Vad är förändrat? Målen anger inriktning på förskolans arbete och förväntad kvalitetsutveckling (tidigare önskad) Det pedagogiska uppdraget förstärks (vem som ska ansvara för vad blir tydligare) Förskolechefen ska leda och samordna det pedagogiska arbetet i fsk och se till att verksamheten utvecklas.

Forts Förskolläraren ansvarar för att förskolan strävar mot målen, att dokumentation finns kring detta arbete Vad har vi gjort? Hur har vi tänkt? OBS, undvik ”ansvarslistor”. Förskolläraren bär ansvaret men alla i arbetslaget kan ”svara för” en känsla av exkludering föder inget positivt

Komplettering med ett avsnitt om uppföljning, utvärdering och utveckling Förskollärarens särskilda ansvar för detta! Analysen av utvärderingen ska ge arbetslaget kunskaper om varje barns utveckling och lärande, vad man ska arbeta med och eventuellt förändra. Verksamheten ska utvärderas – inte barnen! Utvärderingen ska präglas av ett tydligt barnperspektiv, där barnen ska vara med och påverka.

Möjliga mått på kvalitet… Förskolans fysiska miljö (organisation, tillgänglighet?) Förskolans material (utmanande? för vem?) Vuxnas samspel med barnen (vilka kommunikationskoder finns? Hur möter de vuxna barnens frågor?) Dagarnas struktur (begränsas barnen av rutiner/tider/gruppindelningar?) Vuxnas analys av barnens lek (görs en analys? Hur ser den ut? Hur följs den upp?) Vuxnas analys av syftet med olika planerade aktiviteter (vilka lärandeobjekt sätts i fokus? Vilken förståelse eftersträvas och varför?)

Dokumentation (handlar om att urskilja aspekter i verksamheten som har betydelse för barns utveckling och lärande) Barn ska vara delaktiga Barns röster ska lyftas fram Tydligt barnperspektiv Föräldrar ska ha inflytande

Barnen och verksamheten kan inte skiljas åt Barnet kan inte isoleras från verksamheten och vice versa - verksamheten kan inte ”mätas” oberoende av barnen Hur svarar barnen på det de får vara med om på förskolan? Hur fångar vi upp unika processer och går vidare utifrån det vi definierar som en ”målrelaterad verksamhet”?

Från 15 till 22 målformuleringar 2.2 Barns språkliga och kommunikativa utveckling Nytt: kommunikation Utgå från barns vardagsintresse, låt barn använda det de har med sig (ex Carina Fast) Det handlar inte om ”läs- och skriv” eller formaliserad undervisning

Nya målformuleringar ”ma, na, teknik…” Barns perspektiv måste alltid vara utgångspunkten! Öppna dörrar mot ett ”matematiskt språk” Räkna Lokalisera Mäta Konstruera Leka Förklara

Säg inte vad förskolan INTE ska vara utan vad ni vill att den ska vara. Vem är jag i detta? Vad förväntas av mig? Hur ska jag förstå ”det nya”? Tala om er förståelse av det nya!