Handledarutbildning Delkurs 1 Barn- och fritidsprogrammet BF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Handledarutbildning Delkurs 3 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Gymnasiearbetet p..
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att söka till högskolan
Välkomna till föräldramöte
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
GY-2011.
Curt Nicolin Gymnasiet
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Gymnasievalet 2013 Mia Heribertsson Studie- och yrkesvägledare.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Examensmål för VO Yrkesprogram inte yrkesförberedande
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Nätverksträff för idrottsprogram Luleå 6 – 7 januari 2010 Idrottsutbildningar i den reformerade gymnasieskolan.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Vad skiljer APL från APU??
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Katrineholm den 25 september 2014
Skolverket Mattebron 14/11-08
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Aktiviteter och upplevelser
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Upplägg för kvällen Rektor Christina Wesslén Genomgång av ekonomiprogrammet Samling med respektive mentor.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Presentation Vård och omsorgscollege
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Presentationens avskrift:

Handledarutbildning Delkurs 1 Barn- och fritidsprogrammet BF Industritekniska programmet IN

Innehåll del 1 Skolans styrdokument och värdegrund Handledarrollen Vad innebär APL? Vad innebär det att vara handledare? Vad förväntas av mig som handledare? Rollfördelning, handledare, lärare och elev

Gymnasieskolans verksamhet och organisation Styrkedjan Riksdagen Regeringen Regeringen och Skolverket Den här bilden syftar till att ge en orientering över vilka regler och lagar som styr skolans verksamhet.

Skollagen http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar Skollagen är skolans grundläggande styrinstrument. Den är stiftad av riksdagen och innehåller bestämmelser, övergripande riktlinjer och mål om utbildningen inom alla skolformer. Den anger också hur skolans verksamhet skall utformas. I lagen finns bestämmelser om vilka krav som ställs på kommunerna. Det finns också bestämmelser som rör elever och föräldrar, till exempel skolplikt och rätten till utbildning.

Gymnasieförordningen http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar I gymnasieförordningen återges hur skollagen tillämpas. Här redogörs också bestämmelserna om APL, där det bl. a framgår att det är huvudman som är ansvarig för att APL uppfyller gällande krav på innehåll och kvalitet. Det är också skolans uppgift att ordna platser för APL. Rektorn beslutar om hela eller delar av kurser ska förläggas till arbetsplatser och om hur fördelningen över läsåren ska göras. Förordning (2010:1040). 14 § För en elev som deltar i arbetsplatsförlagt lärande ska det utses en handledare på arbetsplatsen. Som handledare får bara den anlitas som har nödvändiga kunskaper och erfarenheter för uppdraget och som även i övrigt bedöms vara lämplig.

Läroplanen, Lpf 11 http://www. skolverket. se/regelverk/laroplaner-1 Förordning (SKOLFS 2011:144) om läroplan för gymnasieskolan. Den är fastställd av regeringen och anger skolans värdegrund, riktlinjer och mål. Tillsammans med examensmål och ämnesplaner anger den de mål och resultat som ska uppnås. Man talar om att skolan är mål- och resultatinriktad eftersom inga direkta regleringar finns angivna om hur målen ska nås.

Examensmål http://www. skolverket Utbildningen ska utveckla Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka i olika situationer. kompetens att möta, assistera och pedagogiskt leda människor i alla åldrar ett hälsofrämjande arbetssätt ett etiskt förhållningssätt ett kritiskt förhållningssätt problemlösningsförmåga, handlingsberedskap och samverkan planera, genomföra, dokumentera och utvärdera Utbildningen ska utveckla utvecklar kommunikationsförmåga och förståelse av vad samverkan betyder för produktionen. Utveckla förmågan att ta initiativ, vara lyhörd, arbeta självständigt och kunna använda yrkets fackspråk. förmåga att använda utrustning, bearbeta material, hantera industritekniska processer samt arbeta med kvalitetssäkring för såväl produktion som färdig produkt. kunskaper inom industriell teknik och industriteknisk produktion.

Ämnesplan Inom varje programstruktur anges vilka ämnesplaner som ingår och antal poäng/kurs Barn- och Fritid Industritekniska Gymnasiegemensamma ämnen 600 p Gymnasiegemensamma ämnen 600 p Programgemensamma karaktärsämnen 700 p Programgemensamma karaktärsämnen 400 p Inriktningar 300/400 p Inriktningar 300 p Programfördjupningar 800-900 p Programfördjupningar 600 p Gymnasiearbete 100 p Gymnasiearbete 100 p Individuellt val 200 p Individuellt val 200 p

Ämnesplanens uppbyggnad. http://www. skolverket Inledning Syfte Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar Punkterna - mål för ämnet Kurser i ämnet

Kursens uppbyggnad Kursen omfattar alla eller ett antal punkter Centralt innehåll Kunskapskrav

Programfördjupning Kurser för att bli anställningsbar Yrkesspets/bredd Högskolebehörighet Idrottsprofil Kurser för att bli anställningsbar

BF – Barnskötare/elevassistent 600 p Gymnasiegemensamma År 1: Engelska 5 100 p Matematik 1a 100 p Svenska 1/ Svenska som andra språk 2 100 p År 1-2: Idrott och hälsa 1 100 p År 2 Vt : Naturkunskap 1a1 50 p År 3 Ht: Historia 1a1 50 p Samhällskunskap 1a1 50 p Vt: Religion 1 50 p 700 p Programgemensamma År 1: Hälsopedagogik 100 p Kommunikation 100 p Lärande och utveckling 100 p Människors miljöer 100 p År 2 Ht: Pedagogiskt ledarskap 100 p Vt: Svenska 2/ Svenska som andra språk 2 100 p År 3 Ht: Naturkunskap 1a2 50 p Vt: Samhällskunskap 1a2 50 p 300 p Inriktning PEDAGOGISKT ARBETE År 2. Barns lärande och växande 100 p År 2-3: Pedagogiskt arbete 200 p År 3 Gymnasiearbete 100 p 300 p Utökat program Högskole-, yrkes- el. idrottspaket 200 p Valbar kurs 100 p 400 p + 200 p Programfördjupning År 2: Specialpedagogik 1 100 p Naturguidning 1 100 p År 3: Grundläggande vård och omsorg 100 p Aktivitetsledarskap 100 p 200 p Prg. fördj. Högskolespets År 2 Matematik 2a 100 p År 3 Svenska 3/ Svenska som andra språk 3 100 p 200 p Individuellt val Högskolespets År 2 Engelska 6 100 p År 3 Kontakta Syv om kursutbud 100 p 200 p Prg. fördj. Yrkesspets År 2 Aktivitetsledarskap 100 p År 3 Etnicitet och kulturmöte 100p 200 p Individuellt val Yrkesspets År 2 Kontakta Syv om kursutbud 100 p År 3 Kontakta Syv om kursutbud 100 p 200 p Prg. fördj. Idrottsspets NIU År 2 Idrottsspecialisering 1 100 p År 3 Idrottsspecialisering 2 100 p 200 p Individuellt val Idrottsspets År 2 Idr. & hälsa specialisering 1 100 p År 3 Idr. & hälsa specialisering 2 100 p

BF – Idrottsplatspersonal/Personal på badanläggning/simhallar 600 p Gymnasiegemensamma År 1: Engelska 5 100 p Matematik 1a 100 p Svenska 1/ Svenska som andra språk 2 100 p År 1-2: Idrott och hälsa 1 100 p År 2 Vt : Naturkunskap 1a1 50 p År 3 Ht: Historia 1a1 50 p Samhällskunskap 1a1 50 p Vt: Religion 1 50 p 700 p Programgemensamma År 1: Hälsopedagogik 100 p Kommunikation 100 p Lärande och utveckling 100 p Människors miljöer 100 p År 2 Ht: Pedagogiskt ledarskap 100 p Vt: Svenska 2/ Svenska som andra språk 2 100 p År 3 Ht: Naturkunskap 1a2 50 p Vt: Samhällskunskap 1a2 50 p 300 p Inriktning FRITID OCH HÄLSA År 2-3: Fritids och friskvårds- verksamheter 200 p År 2: Fritids- och idrottskunskap 100 p År 3 Gymnasiearbete 100 p 300 p Utökat program Högskole-, yrkes- el. idrottspaket 200 p Valbar kurs 100 p 400 p + 200 p Programfördjupning År 2 Fritidsmiljöer och arenor 100 p Naturguidning 1 100 p År 3 Drift och underhåll av fritidsanläggningar 100 p Aktivitetsledarskap 100 p 200 p Prg. fördj. Högskolespets År 2 Matematik 2a 100 p År 3 Svenska 3/ Svenska som andra språk 3 100 p 200 p Individuellt val Högskolespets År 2 Engelska 6 100 p Prata med Syv om kursutbud 100 p 200 p Prg. fördj. Yrkesspets År 2 Aktivitetsledarskap 100 p År 3 Etnicitet och kulturmöte 100p 200 p Individuellt val Yrkesspets Prata med Syv om kursutbud 100 p 200 p Prg. fördj. Idrottsspets NIU År 2 Idrottsspecialisering 1 100 p År 3 Idrottsspecialisering 2 100 p 200 p Individuellt val Idrottsspets Idrott & hälsa specialisering 1 100 p Idrott & hälsa specialisering 2 100 p

IN Svetsteknik med yrkesutgång Svetsare/Internationell svetsare 600 p Gymnasiegemensamma År 1: Eng 5, Ma 1a, Sv 1, 3*100p År 1-2: Idr och hälsa 1, 100p År 2 Vt : Nk 1a1, 50p År 3 Ht: Hi 1a1, Sh 1a1 Vt: Re 1, 3*50p 400 p Programgemensamma År 1 Ht: Produktions utrustning 1, 100 p År 1 Vt: Indusritekniska processer 1,100 p År 2: Människan i industrin 1, 100 p År 2: Produktions kunskap 1, 100 p 400 p Inriktning Svetsteknik År 1: Svetsgrund, 100 p År 1: Tillverkningsunderlag 1 100 p År 1: Kälsvets 1, MMA E1 el. 100 p MIG/MAG M1 År 2: Produktutveckling 1, 100 p 200 p Programfördjup. Högskolespets År 2 Engelska 6, 100 p År 3 Matematik 2a 100 p 200 p Individuellt val Högskolespets År 2 Svenska 2 100 p År 3 Svenska 3 100 p 600 p + 200 p Programfördjupning År 2 Materialkunskap 1 100 p Kälsvets 2, MMA E2 el MIG/MAG M2 100 p Stumsvets ,1 MMA E3 el MIG/MAG M3 100 p År 3 Stumsvets 2, MMA E4 el MIG/MAG M4 100 p Alt 1 Rörsvets 1, MMA E5 el. MIG/MAG M5 100 p Rörsvets 2, MMA E 6 el. MIG/MAG M6 100 p Alt 2 Kälsvets 1, MMA E1 el MIG/MAG M1 el. TIG T1 100 p Kälsvets 2 MMA E2 el MIG/MAG M2 el. TIG T2 100 p 200 p Programfördjup. Yrkesspets År 2 Kälsvets 1, MMA E1 el MIG/MAG M1 el. TIG T1 100 p År 3 Stumsvets 1, MMA E3 el MIG/MAG M3 el. T2 100 p 200 p Individuellt val Yrkesspets År 2 Interna transporter 100 p År 3 Entreprenörskap 100 p 200 p Prg. fördj. Idrottsspets NIU År 2 Idrottsspecialisering 1 100 p År 3 Idrottsspecialisering 2 100 p 200 p Individuellt val Idrottsspets Idrott & hälsa specialisering 1 100 p Idrott & hälsa specialisering 2 100 p 300 p Utökat program Yrkespaket el. högskolepaket 200 p Rör svets 2 el. valbar kurs 100 p År 3 100p Gymnasiearbete

IN Produkt- och maskinteknik TRÄ IN 1 HT 2013 600 p Gymnasiegemensamma År 1: Eng 5, Ma 1a, Sv 1, 3*100p År 1-2: Idrott och hälsa 1, 100p År 2 Vt : Nk 1a1, 50p År 3 Ht: Hi 1a1, Sh 1a1 Vt: Re 1, 3*50p 400 p Program gemensamma År 1 Vt: Indusritekniska processer 1,100 p År 1 Ht: Produktions utrustning 1, 100 p År 2: Människan i industrin 1, 100 p År 2: Produktions kunskap 1, 100 p 300 p Inriktning Produkt- och masinteknik År 1-2: Datorstyrd produktion 50 p+50 p År 1: Produktionsutrustning 2 100 p År 2: Produktutveckling 1 100 p 700 p + 200 p Programfördjupning År 1: Tillverkningsunderlag 100 p År 1-2: Cad 1+ Cad 2 50p + 50 p År 1-2: Materialkunskap 1 50p + 50 p År 2-3: Cad Cam 50p + 50 p År 3: Produktionskunskap 2 100p Maskinsnickare År 2: Produktionsutrustning 3 100 p År 3: Produktionsutrustning 4 100 p CNC År 2: Datorstyrd produktion 2 100 p År 3: Datorstyrdproduktion 3 100 p 200 p Programfördjupnings alternativ Högskolespets År 2: Engelska 6, 100 p År 3: Matematik 2a 100 p Yrkesspets År 2: Avhjälpande underhåll 100 p År 3: Design 1 100 p Idrottsspets NIU – Bandy Idrottsspecialisering 1 100 p Idrottsspecialisering 2 100 p 200 p Individuellt val Högskolespets År 2: Svenska 2 100 p År 3: Svenska 3 100 p Yrkesspets År 2: Interna transporter 50 p + 50p År 3: Entreprenörskap 100 p Idrottsspets Idrott & hälsa specialisering 1 100 p Idrott & hälsa specialisering 2 100 p 300 p Utökat program Yrkespaket el. högskolepaket 200 p Valbar kurs 100 p År 3 Gymnasiearbetet 100 p

IN Produkt- och maskinteknik TRÄ IN 2 Ht 2013 600 p Gymnasiegemensamma År 1: Eng 5, Ma 1a, Sv 1, 3*100p År 1-2: Idrott och hälsa 1, 100p År 2 Vt : Nk 1a1, 50p År 3 Ht: Hi 1a1, Sh 1a1 Vt: Re 1, 3*50p 400 p Program gemensamma År 1: Människan i industrin 1, 100 p År 1 Ht: Produktions utrustning 1, 100 p År 1 Vt: Indusritekniska processer 1,100 p År 2: Produktions kunskap 1, 100 p 300 p Inriktning Produkt- och masinteknik År 1: Datorstyrd produktion 1, 100 p År 1: Produktionsutrustning 2, 100 p År 2: Produktutveckling 1, 100 p 700 p + 200 p Programfördjupning År 1: Tillverkningsunderlag 100p År 2: Cad 1 + Cad 2 50 p + 50 p År 2: Materialkunskap 1 100 p År 3: Cad Cam 100 p Maskinsnickare År 2: Produktionskunskap 2 100p År 2: Produktionsutrustning 3 100 p År 3: Produktionsutrustning 4 100 p 200 p Programfördjupnings alternativ Högskolespets År 2: Engelska 6, 100 p År 3: Matematik 2a 100 p Yrkesspets År 2 Avhjälpande underhåll 100 p År 3: Design 1 100 p Idrottsspets NIU – Bandy Idrottsspecialisering 1 100 p Idrottsspecialisering 2 100 p 200 p Individuellt val Högskolespets År 2: Svenska 2 100 p År 3: Svenska 3 100 p Yrkesspets År 2 Interna transporter 50 p + 50p År 3 Entreprenörskap 100 p Idrottsspets Idrott & hälsa specialisering 1 100 p Idrott & hälsa specialisering 2 100 p 300 p Utökat program Yrkespaket el. högskolepaket 200 p Valbar kurs 100 p År 3 Gymnasiearbetet 100 p

Bedömning http://www. skolverket Styrdokument Kvalitetssäkring, god bedömning och betygssättning är verktyg för att uppnå en bra kvalitet i den arbetsplatsförlagda utbildningen. Konkretisering av utbildningsmål. Kunskapskrav Bedömning och betygsättning av elevens prestation och kunskaper med hjälp av kursmoment i lämpliga kurser. Dokumentation, olika former av dokumentation

Innehåll Betyg E Betyg C Betyg A Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, uppgifter och aktiviteter utifrån syfte och mål Utifrån planeringen genomför …….. i samråd med handledare. genomför …… efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför … efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande

Gymnasiearbete http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/diskutera-och-utveckla/gymnasiearbetet Varje elev ska genomföra ett godkänt gymnasiearbete för att få sin gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet och visar att hon eller han är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier. Lärare, (handledare) och rektor behöver därför planera och förbereda eleverna på detta tidigt i utbildningen.

Vad är APL. http://www. skolverket Arbetsplatsförlagt lärande (apl) Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram med minst 15 veckor. Inom den gymnasiala lärlingsutbildningen ska minst hälften av utbildningen vara arbetsplatsförlagd. Varje vecka med arbetsplatsförlagt lärande motsvarar 23 timmar garanterad undervisningstid. Kvalitet i yrkesutbildning Skolverket har fått i uppdrag att utveckla kvaliteten i gymnasial lärlingsutbildning, arbetsplatsförlagt lärande inom den skolförlagda yrkesutbildningen och yrkesintroduktion. Yrkesutbildning inom gymnasiesärskolan ingår där så är lämpligt. 2013-10-01 kl.13.00-16.45

Vad ingår i handledarrollen. http://www. skolverket Att handleda innebär Att ha kunskap om din roll som handledare Att kunna stimulera och vägleda eleven att nå målen i den praktiska utbildningen Att ha en positiv inställning till elevens lärande och utveckling Att ha en vilja att utvecklas som handledare Att tillsammans med yrkesläraren bedöma elevens arbete Att ha kunskap om det aktuella programmet i stort och hur undervisningen fungerar i skolan Att känna till hur gymnasieskolan fungerar, skolans mål, program och ämnesplaner i den aktuella utbildningen Att känna till bestämmelser som gäller för samarbetet mellan skola och företag Att ge information till skolan om företaget och vad som händer inom branschen, till exempel om ny teknik och nya arbetsmetoder. Därmed blir du också utbildare för lärarna Att informera om gällande skyddsföreskrifter och hur arbetsmiljöarbetet är organiserat.

Handledaren är en nyckelperson http://www. skolverket STÖDJA Finnas till Ge beröm/kritik Ta vara på initiativ LEDA Motivera Informera Ge kunskap DELEGERA Lära elev ta ansvar Göra val/konsekvenser Frihet/gränser Befogenhet STYRA Ange mål Ge instruktioner Ställa krav Fastställa resultat

Frånvaro och sjukdom. http://www. skolverket. se/polopoly_fs/1. 179912 Det åligger gymnasieskolan att informera vårdnadshavaren om elever under 18 år uteblir från undervisningen utan giltig anledning. Undervisande lärare kommer då att kontakta hemmet. När en elev fyllt 18 år upphör skolans rättighet att informera hemmet om ogiltig frånvaro mm, men eftersom elevens frånvaro är offentlig uppgift kan Du som förälder själv kontakta elevens mentor och få dessa uppgifter.

Frånvaro räknas som ogiltig om en elev uteblir -        utan att vara sjukanmäld -        utan att ha befriats från ett visst inslag i undervisningen -        utan att ha beviljats ledighet.   Om en elev har alltför stor frånvaro är vi som skola skyldiga att anmäla detta till CSN och de kan då besluta om att elevens studiebidrag ej ska betalas ut. Detta påverkar i sin tur även familjens eventuella övriga bidrag som bostadsbidrag, underhållsbidrag och flerbarnstillägg. Vi påminner om att elevens frånvaro skall anmälas till skolan: 0271-571 61, 571 65 eller 207 70 (tfn.svarare).

Lov, ordningsregler Lov Trygghet och studiero - ett gemensamt ansvar http://www.ovanaker.se/forskolaskola/lasarstider.4.2d8118541343be71ea98000160953.html Trygghet och studiero - ett gemensamt ansvar http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/trygghet2013-01-23.pdf Ordningsregler 5 kap. 5 § Ordningsregler ska finnas för varje skolenhet. De ska utarbetas under medverkan av eleverna och följas upp på varje skolenhet. Rektorn beslutar om ordningsregler. Arbetsplatsens ordningsregler, vad är viktigt?

Lagar, regler och försäkringar Särskilda regler för minderåriga Arbetstidsregler Arbetsuppgifter Informera så ungdomarna förstår Ibland är det svårt att bedöma särskilda risker Skyddsombud på arbetsplatsen Ensamarbete Undantag Instruktör ska känna till riskerna i arbetet

Lagar, regler och försäkringar http://www. skolverket Arbetsmiljöverket, prao och APU/APL http://www.av.se/teman/ung/arbetsgivare/prao_apu/ http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_03.pdf Ovanåkers kommun, utbildning, olycksfallsförsäkring: http://www.ovanaker.se/forskolaskola/olycksfallsforsakring.4.2d8118541343be71ea98000156963.html Elev som skadat sig under sin APL http://www.skolverket.se/fran-skola-till-arbetsliv/apl/2.8170 http://www.skolverket.se/fran-skola-till-arbetsliv/apl/2.8170/ansvar-for-elevernas-arbetsmiljo/anmal-tillbud-och-olyckor-pa-arbetsplatsen-1.196827 Arbetsmiljöverket http://www.av.se/teman/ung/arbetsgivare/ AML Arbetsmiljölagen http://www.av.se/lagochratt/aml/Kapitel05.aspx AFS 1996:01 Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling http://www.av.se/lagochratt/afs/

Förutsättningar för god handledning Introduktion lönar sig Skapa ett bra arbetsklimat Se sin roll Motiverad, ta sig tid och vara en god lyssnare Trygg som person Visa sina förväntningar på eleven

Delkurs 2 Handledning som pedagogisk process Vad är handledning? Inlärningsstrategier Handledarmodeller Kommunikation, feedback och reflektion Tonåringens utveckling och ungdomskultur

Källor Hemsidor Bildmaterial Skolverket Skolverket Ovanåkers kommun Eget Arbetsmiljöverket Handledarutbildare och ppt Agneta Persson, bitr rektor Ovanåkers kommun Voxnadalens gymnasium Olof Johanssons väg 21, 828 33 Edsbyn Telefon: 0271-571 65/070-190 28 40 E-post: agneta.persson-gy@ovanaker.se