Lean www.scacontainerboard.com.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Processkartläggning.
Varför är det viktigt att mäta?
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Bättre mat och hälsa för äldre
Stöd för analys och förbättring
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Problemsnack eller bygga lösningar.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Processorienterat förbättringsarbete
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Förskolan Ekot´s modell för
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Nya föreskrifter och allmänna råd
5S grunden för allt förbättringsarbete
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Aina Kalle Anders Ottosson JennyMee Le Hir
Kommunikationsplan för ----
Skolutveckling genom aktionsforskning
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Ramverk för patientmedverkan
Coaching.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för Bästa Heby
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Äldreomsorg Effektivare flöden
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Lean www.scacontainerboard.com

Kort introduktion till Lean 1700-talet - Ej värdeskapande tid Cost of inventory Benjamin Franklin LEAN TIMELINE ~1903-1922 - Massproduktion Standardisering Henry Ford 1936 - “Kaizen”, kontinuerlig förbättring Toyota Production System (TPS) Flow & pull Inbyggd kvalitet i processer TOYOTA Taiichi Ohno MIT Womack, J. et al. 1990 - “Lean production” (“The Machine That Changed the World”) SCA Packaging Lean Programme www.scacontainerboard.com

Kort introduktion till Lean Löst sammankopplade principer (best practices) Lean-verktyg och tillvägagångssätt Kundvärden Cash ut Cash in TIDSLINJE (RESURSANVÄNDNING) NY, KORTARE TIDSLINJE REDUCERAT SLÖSERI www.scacontainerboard.com

Lean är en tankeprocess, inte ett verktyg Vad är Lean? Lean är i grunden en produktionsfilosofi som bygger på att skapa värde ur ett kundperspektiv. Alla aktiviteter man utför delas in i huruvida de är värdeskapande för kunden eller inte. Saker som inte bidrar till att skapa ett värde för kunden är slöseri och ska elimineras systematiskt. Teori; Redogör för innehållet i bilden. Understryk att LEAN är en process där teknik och organisation är av vikt, men där våra tankar, attityder och beteenden är helt centrala! Vi knyter an till detta resonemang i bild 17. Kunden och efterfrågan är i fokus! Fråga; Finns det andra perspektiv? Ex.vis; Ägarperspektivet? Medarbetarperspektivet? Samhällsperspektivet? Kopplingar till ekonomi, arbetsmiljö och miljö Vad händer om de övriga perspektiven försummas? Styrkan hos LEAN är att det är en väl beprövad och studerad filosofi som bevisligen fungerar! Lean är en tankeprocess, inte ett verktyg www.scacontainerboard.com

Vad är Lean? De åtta slöserierna Överproduktion Inte utnyttja Transport Väntan Lager Överarbete Onödiga rörelser Omarbeta Inte utnyttja medarbetarnas kreativitet Fråga; Vilka ”slöserier” kan ni tänka er? Tänk inte bara i materiella banor, utan sätt även in människan i sammanhanget. Rita en skiss av bilden på whiteboard! Sudda inte ut skissen över värdekedjan och hindren! Vi kommer att återkoppla till denna bild i bild 10! Skriv upp åhörarnas svar vid vid rätt kategori/pil! Resonera kring svaren! Ursprungligen sju slöserier, numera åtta! ”medarbetares kreativitet” eller ”Intellektuellt kapital” lades till senare Lean innebär att vi tänker igenom vad vi gör och försöker se helheten i arbetet, vad händer med ”min produkt” efter att jag lämnar den vidare, hur ser den ut när den kommer till mig. www.scacontainerboard.com

Eliminering av slöseri ökar den värdeskapande andelen av arbetet Redogör för innehållet i bilden; Cirkeln beskriver fördelningen av den arbetade tiden. Det kan vara ett arbetspass, en arbetsvecka, eller något annat tidsperspektiv. Summan av aktiviteter som är värdeskapande, nödvändiga eller slöseri blir alltså 100% Fråga; Vad ska jag räkna som värdeskapande? För vem är det värdeskapande? För att svara på detta ska man utgå från värdekedjan! Vad gör JAG som tillför VÄRDE till produkten/kunden i NÅGOT steg i värdekedjan? Vad gör JAG som FÖRBÄTTRAR värdekedjan och indirekt tillför värde till Kunden/produkten? Fråga; Vad ska jag räkna som nödvändigt? Utgå även här ifrån värdekedjan! Nödvändigt arbete är det jag gör, som INTE tillför något direkt VÄRDE till kunden/produkten eller förbättrar värdekedjan, men som BEHÖVS eller KRÄVS för att verksamheten som förvaltar värdekedjan ska fungera optimalt. Slöseri; De aktiviteter som inte är värdeskapande eller nödvändiga! Minskat slöseri skapar mer värde Totala arbetstiden Tillför värde för kunden, ex rätt kvalitet enligt spec Ej nödvändigt arbete, exv överarbete, väntetider, omarbete, vissa transporter etc Värde-skapande arbete Syfte Syftet är att ta bort slöseriet och minska det icke nödvändiga arbetet Slöseri Nödvändigt, icke värdeskapande arbete Skapar inget direkt värde för kunden men är nödvändigt för att upprätthålla produktionen på bästa sätt “Muda“ är det japanska ordet för slöseri Eliminering av slöseri ökar den värdeskapande andelen av arbetet www.scacontainerboard.com

Grundläggande struktur Grundorsaks-analyser Ständig förbättring Ordning och reda (5S) Standardiserat arbete (SOP) Prestation utifrån mål -Nyckeltal -Resultatuppföljning Ledarskap (drive) www.scacontainerboard.com

Lean i Obbola www.scacontainerboard.com

} Varför LEAN? Initiativ från affärsgruppen SCA Packaging, Bryssel Ett sätt att nå Packagings lönsamhetsmål För Obbolas del ”ett kontinuerligt arbete för att nå vårt mål: angivna ton/dygn” genom att implementera arbetssättet Ständig förbättring www.scacontainerboard.com

Därför arbetar vi med Lean Fråga1; Varför satsar företaget på Lean? Fråga2; Om du var kund, vem skulle du välja av dessa leverantörer? www.scacontainerboard.com

Därför arbetar vi med Lean Fråga3; Skulle du välja den ”lysande” leverantören, eller någon av de övriga? Vi behöver sticka ut i konkurrensen! Hela pappersbranschen har tillgång till samma teknologi, det är människorna som kan vara avgörande. Använd Toyota som exempel – Tidigare en i mängden, numera värdsledande biltillverkare. Fördelar även för Obbola inom Packaging; Fråga4; Vem skulle du satsa pengar på/investera i inom Packaging om du satt i ledningen? Den ”lysande” Packaging-enheten, eller någon av de övriga enheterna? Anekdot; Ur artikel i arbetarbadet - Krisbransch? ”På onsdagen kom Holmen med beskedet att Wargöns pappersbruk utanför Vänersborg läggs ned redan före nyår. Drygt 300 jobb försvinner. Tidigare i år har varsel lagts om nedläggning av Stora Ensos massabruk i Norrsundet (325 jobb), Wifstavarvs pappersbruk norr om Sundsvall med cirka 200 anställda, och Rottneros massafabrik i Utansjö, norr om Härnösand, med 140 anställda. Dessutom skär flera bruk ned, däribland Holmens pappersbruk i Hallstavik i Roslagen där 300 jobb försvinner. Flera andra fabriker har det också besvärligt, framförallt bruk som gör massa på mekanisk väg och som förbrukar mycket elenergi. Det kan bland annat handla om Rottneros massafabriker i Rockhammar i Bergslagen och Rottneros i Värmland. Bruk som tillverkar tidningspapper kan också ligga illa till. Där förbrukas mycket el. Det gäller bland andra Ortviken i Ångermanland och Hallstavik i Roslagen. – Det finns ingen tendens att elpriserna faller och vedpriserna kommer snarare att öka med den utveckling vi har nu, säger Christer Larsson. /Arbetarbladet ” www.scacontainerboard.com

Hur? Arbeta med processer inom Lednings- och organisationsstruktur Beteende och inställning Teknik och processer Representant från företagsledningen ansvarig för de olika processerna Lokalt Lean Champion-stöd / process Arbeta med ”vågor” innehållande aktiviteter, varje våg ca 15 veckor LEAN är en filosofi www.scacontainerboard.com

Beteende och inställning Lednings- och organisationsstruktur Teknik och processer Företagskultur Ledarskap Grundläggande principer Teori; Redogör för innehållet i bilden. Understryk att LEAN är en process där teknik och organisation är av vikt, men där våra tankar, attityder och beteenden är helt centrala! Vi knyter an till detta resonemang i bild 17. Kunden och efterfrågan är i fokus! Fråga; Finns det andra perspektiv? Ex.vis; Ägarperspektivet? Medarbetarperspektivet? Samhällsperspektivet? Kopplingar till ekonomi, arbetsmiljö och miljö Vad händer om de övriga perspektiven försummas? Styrkan hos LEAN är att det är en väl beprövad och studerad filosofi som bevisligen fungerar! Medarbetarskap RESULTATUPPFÖLJNING SOP 5S GrundOrsaksAnalys Förbättringsaktiviteter www.scacontainerboard.com

Samband mellan principer, metoder och resultat Reflektera ständigt! Hur gick det? Följer vi upp? Resultat Hur göra? Gör vi rätt? Metoder Tänker vi rätt? Hur tänka? Principer Förbättra ständigt! www.scacontainerboard.com

Strukturerat sunt bondförnuft! Kunden i fokus Lean innebär ordning och reda Lean innebär att ständigt förbättras och att alla följer det ”bästa sättet” Lean innebär att beslut fattas med eftertanke och i samförstånd Lean innebär att beslut fattas och uppgifter utförs så nära berörd verksamhet som möjligt Strukturerat sunt bondförnuft! Redogör för innehållet i bilden! Resonera kring; Varför är det viktigt…. …med ordning och reda? …med ständig förbättring? …att alla följer ”bästa sättet”? …att beslut fattas med eftertanke och i samförstånd? …att beslut fattas/uppgifter utför nära berörd verksamhet? Knyt an till skisserna från bild 5 och bild 6! Vilka ”hinder” eller ”slöserier” kan vi undvika genom att arbeta enligt ovan? Klicka fram flash; Kan sammanfattas med ”Strukturerat sunt bondförnuft!” www.scacontainerboard.com

Start Intervjuer Utbildning företagsledningen Kartläggning av flödet i processen, identifierade flaskhalsar. Nuläge Övergripande nyckeltal Framtagande av framtida Önskat Läge för Obbola Så vill vi att företaget ska upplevas – hit vill vi nå! www.scacontainerboard.com

Vad har hänt sedan 2007 ? Team Produktionscykel – 7 dygn Många sätter likhetstecken mellan Lean och Team Beslut på rätt nivå Förbättrad kommunikation Farhågor att nya murar byggs Produktionscykel – 7 dygn Har förbättrat leveransservicen avsevärt Ökade omställningsförluster Ledarutbildning Gemensam plattform – Chef i Obbola www.scacontainerboard.com

Vad har hänt sedan 2007 ? (forts) Organisation UH Minskat antal nivåer Returfiberavdelningen Pilot för Team, resultattavla, 5S mm Planering och genomförande av UH-stopp Tydlig och synlig planering och uppföljning Planering och beredning Pilotförsök pågår www.scacontainerboard.com

Vad har hänt sedan 2007 ? (forts) Supplier of Choice Förbättrad kommunikation med säljkontor och kunder Produktutvecklingsprojekt (Kappa 52, KLI) Hur bemöter vi våra kunder Beteende och inställning Personligt säkerhetstänkande Utvecklingssamtal Enkäter Ordning och reda Tekniska Förbättringsaktiviteter Ökad kommunikation mellan olika discipliner Snabbare beslutsprocess Kappa variationer www.scacontainerboard.com

Några basverktyg för Lean ”Vi ska inte köpa en hammare och leta spikar att slå i. Om vi har spikar som behöver slås i, då köper vi en hammare.” Taichi Ohno Grundaren av Lean Toyota www.scacontainerboard.com

Standardiserade Operativa Processer (SOP) Minimera variationer Det får bara finnas ett sätt att utföra en uppgift! www.scacontainerboard.com

Om vi inte vet vad som är normen, standarden - Hur vet vi då hur vi ska agera? www.scacontainerboard.com

SOP = Beskriver det bästa av just nu kända och överenskomna sättet att utföra ett arbetsmoment, förvara material, etc. Gäller till dess en bättre lösning hittats, Ständig förbättring. www.scacontainerboard.com

GrundOrsaksAnalys (GOA) Olika problem kräver olika lösningar www.scacontainerboard.com

Problemlösning med GOA Vi ska; beskriva problemet: vad, var, när, hur ofta på ett enkelt och tydligt sätt hitta bästa lösningen på problemet, gå till botten med problemet, grundorsaken, INTE gå direkt på en tänkbar lösning söka en lösning för varje grundorsak eliminera / minimera inverkan av grundorsakerna skapa en förbättringsplan med tid och ansvarig för varje steg dokumentera/ mäta / följa upp resultatet Vi ska implementera som “best practise”, dela med oss av problemlösningen www.scacontainerboard.com

Sortera Systematisera Städa Standardisera Se till 5S – mer än bara städning Sortera Systematisera Städa Standardisera Se till Välj det område du vill gå igenom. Vad ska utföras inom området / vilka dokument/verktyg / utrustning behövs för genomföra uppgiften. Plocka bort det som inte behövs / används. Var sak på sin plats – en plats för varje sak. Placera föremål i närheten till av var det används. Vid behov – komplettera utrustningen. Märk upp verktygstavlor, golvytor etc - använd tape och etiketter. Städutrustning måste finnas. Rengör hela arbetsplatsen och all utrustning på ett systematiskt och regelbundet sätt. Måla och fräscha upp områden om det behövs. Skapa regler för att upprätthålla ordningen. Planera in 5S i vardagen, följ rutiner och förbättra rutinerna för maskiner, lokaler och utrustning. Se till att vi gör det som vi kommit överens om, ständig förbättring. Vilket ansvar har just DU? Är vi alla engagerade? www.scacontainerboard.com

www.scacontainerboard.com

Resultatuppföljning Performance management” är mer än bara uppföljning Vi måste göra en effektiv uppföljning genom att; visualisera / synliggöra titta på målet / nuläget / avvikelsen planera åtgärder lära oss av det inträffade Mål och nyckeltal skall finnas på alla nivåer. Implementera som ”best practise” dela med oss av lärdomarna www.scacontainerboard.com

www.scacontainerboard.com

Nuläge 9:e vågen pågår 2 LEAN-medarbetare, varav en permanent Fokus på resultatuppföljning, grundorsaksanalys, ledarutveckling, 5S och Tekniska Förbättrings-aktiviteter Arbetet sker i linjen Information genom månadsbrev och månatligt möte, LEAN-sida på intranät, personaltidningen www.scacontainerboard.com

Viktigt ALLA måste engageras, från företagsledningen och vidare ut i organisationen Kommunikationen ska vara anpassad till organisationen Ständigt pådrivande! Extra resurser, både personella samt ekonomiska Synliggöra arbetet Klargöra att ansvaret ligger i linjen – Lokala LEAN-medarbetare är enbart stöd www.scacontainerboard.com

Misstag vi kan lära oss av Beslut om förändringar fattades på ”fel ställe” i organisationen. Medarbetarna kände sig ej delaktiga Involverade inte linjechefen i tid Inte tillräcklig styrning vid start av nya team (som är en av grundstenarna i vårt arbete) Ej lyckats marknadsföra rollen som Lokal LEAN-medarbetare - medfört svårigheter att rekrytera nya www.scacontainerboard.com

”Varje dag lite bättre” När vi alla samtidigt tar ett litet steg mot ett gemensamt mål, så kommer den sammanlagda effekten att bli ett jättekliv! Lean – en resa utan slut! Frågor; Är det realistiskt att få alla att bidra och jobba mot samma mål? Förstår du anledningen och vad det innebär? Kan du se vinsten för dig själv? Trygghet; Jag har en trygg arbetsgivare och en säker arbetsplats! Trivsel; Det är roligt att gå till jobbet! Vi har en positiv stämning och god ordning och reda på alla nivåer! Nytta; Jag känner att jag behövs och kan påverka! Jag har stimulerande arbetsuppgifter och känner mig effektiv utan att behöva stressa! Utveckling; Jag lär mig ständigt nya saker och utvecklas hela tiden. Vad händer om vi inte alla bidrar i Lean-arbetet? Vad ska vi göra med de personer som inte vill bidra? Resonera kring detta! www.scacontainerboard.com