Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Skolans ordningsregler
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Pedagogisk dokumentation
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Välkommen till Rönnbyskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Caroline Dyrefors Grufman
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Föräldramöte Ht
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
En liten plan för likabehandling
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Samhällets ojämlikhet
Genus Manligt & kvinnligt.
Hur kan vi förstå begreppet?
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Nämndplan 2015.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Styrd helpdesk Normer och Värden
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Organisation & Arbetsgivaransvar
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013 Förskolan Växthuset Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013

Innehåll Sid 1 Vision och mål – översikt Sid 2-3 Mål – omsatta till genom att Sid 4 Handlingsplan vid kränkande behandling

Vision ”Vår förskola skall vara trygg och fri från diskriminering och annan kränkande behandling” Mål Likabehandlingsplanet ska vara känd bland all personal, barn och vårdnadshavare Verksamheten på vår förskola ska genomsyras av ett könsperspektiv för att öka jämställdheten På vår förskola skal alla oavsett funktionshinder, sexuell läggning, etnisk eller kulturell tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ha samma rättigheter och möjligheter Vår förskola skall arbeta för ökad förståelse för allas olikheter, såsom sexuell läggning, etnisk eller kulturell tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning samt funktionshinder. På vår förskola skall inga barn eller vuxna känna sig utsatta för kränkande behandling.

Mål omsatta till genom att Likabehandlingsplanet ska vara känd bland all personal, barn och vårdnadshavare Likabehandlingsplanen finns på vår hemsida Likabehandlingsplanen ingår i en välkomst folder. Likabehandlingsplanen sätts upp på varje avdelning på en väl synlig plats Likabehandlingsplanen diskuteras vid varje termins första APT Föra, planerade och spontana, samtal med barnen om begreppet ”bra kompis” Upprätta gemensamma trivselregler för hela husets barn inför varje verksamhetsår. Verksamheten på vår förskola ska genomsyras av ett könsperspektiv för att öka jämställdheten Vid utformandet av våra miljöer och aktiviteter skall ett genusperspektiv granska hur vi presenterar material och aktivitet. På årsbasis granska pedagogers förhållnings sätt med hjälp av video dokumentation för att formulera gemensamma strategier som motverkar stereotypa könsroller. På vår förskola skall alla oavsett funktionshinder, sexuell läggning, etnisk eller kulturell tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ha samma rättigheter och möjligheter Ett gemensamt förhållningssätt att olikheter är vår största likhet All skall behandlas med en respekt för olikheterna Se alla som individer Säkerställa att miljö och material möjliggör att alla på förskolan kan delta. För ökad kulturell mångfald inventera våra barns och vårdnadshavares kompetenser och erfarenheter med syfte att våra verksamhet och traditioner skall spegla våra familjers. Översätta dokument till engelska.

Vår förskola skall arbeta för ökad förståelse för allas olikheter, såsom sexuell läggning, etnisk eller kulturell tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning samt funktionshinder Synliggöra olikheter med hjälp av litteratur, bildstöd och sociala medier som speglar en värld med mångfald utifrån kön, etnicitet, kultur samt en modern bild av hur en familj kan se ut på 2000-talet. Synliggöra barnens familjecollage i hallen Samtala öppet och positivt om allas olikheter och hur de berikar. Tillhandahålla lek- & arbetsmaterial som speglar en mångfald ur alla ovan nämnda perspektiv. På vår förskola skall inga barn eller vuxna känna sig utsatta för kränkande behandling Samtala om empati tillsammans med barn, vårdnadshavare och pedagoger Alltid beakta alla individers rättighet att säga nej samt skyldigheter att respektera ett nej Alltid utgå ifrån barnets upplevelse och känsla som en sanning Vuxna som förebilder Föra samtal om hur man är en bra kompis. Använda oss av Umeå Kommuns officiella klagomålshantering vid behov

Handlingsplan vid kränkningar Vid händelse av kränkning har all personal vid förskolan ett ansvar att påbörja en utredning. Denna kan se olika ut beroende på hur allvarlig kränkningen upplevts. Utredning och kartläggning av - För all personal gäller detta Vi ingriper omedelbart Den utsatte har tolkningsföreträde, en personlig upplevelse/känsla är alltid sann Vi följer upp händelsen med barnet/vårdnadshavaren som upplevt något kränkande samt med den/de vars handlingar upplevts kränkande. Vid behov kan vi söka stöd i externa personalfunktioner, tex Elevhälsan Vi informerar vårdnadshavare till alla berörda. Vi dokumenterar händelser där kränkande behandling har upplevts. Vid situationer där den vuxne utsatt ett barn för kränkande behandling ansvarar alltid förskolechef för utredningen. Vid en identifierad kränkning – För all personal gäller detta Fastställer vem/vilka som kontaktar och samtalar med berörda barn och vårdnadshavare Samlar in fakta, gör observationer, bokar samtal samt genomför föräldraenkäter. Etablerar kontakt med vårdnadshavare för informerande av det som framkommit. Förskolechef informeras Vid behov upprättas ett åtgärdsprogram som vårdnadshavare alltid delges. Återkopplar till vårdnadshavare kontinuerligt och fortlöpande under terminen. Ett tydligt avslut skall finnas vid varje termins slut.