Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor 2014-05-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Välkomna.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Skola och arbetsliv i samverkan
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Välkomna.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Förskolor och familjedaghem Utförarmöte november 2011.
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Chiang Mai. Staden Chiang Mai har cirka invånare och ligger i norra, bergigaThailand. Det är Thailands näst största stad och en knytpunkt för.
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Energikartläggning i stora företag
Planering.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vård- och omsorgs-(college)
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Frånvarorutin i förskolan
Behov av habilitering och rehabilitering
Nollalternativ i en MKB
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Att tillsammans påverka!
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Nya föreskrifter och allmänna råd
Lite ”high-lights från  Uppsnappat 2014 – Del 3  HCP kommitté och Årlig Handicap Revision (ÅHR)  Distriktets Domarkår  SGF:s Regelkort också.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
Grundskolans åk 7-9.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Presentation fristående förskolor
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor

Olika intagningsprinciper inom kommunen Olika beräkning av kötid (födelsedatum eller ansökningsdatum) Olika typer av syskonförtur Olika intagningsprinciper skapar otydlighet när föräldrar ska ställa barn i kö samt få en uppfattning om hur barnet ligger till i kön. Utförarmöte förskolor

Kommunens ansvar Kommunen har ansvaret för att utbildningen inom förskola/annan pedagogisk verksamhet kommer till stånd. Kommunen får fullgöra sina skyldigheter genom att erbjuda motsvarande utbildning i fristående förskola. För att det ska bli möjligt blir någon form av samordning av kösystemet nödvändig. Utförarmöte förskolor

Medborgarperspektivet Ur ett medborgarperspektiv är det rimligt med en samordning av intagningsprinciperna. För att skapa samordningen krävs att samtliga enheter utgår från: –samma modell för beräkning av kötid –samma modell för syskonförtur. Barn- och grundskolenämnden beslutar om samordning under hösten Utförarmöte förskolor

Systemets stöd för kö och placering Det befintliga systemet stödjer endast syskonförtur till den förskola som syskon är placerat i. Vid förändring från födelsedatum till ansökningsdatum tar systemet fram det bakomliggande ansökningsdatumet. Den vanligaste beräkningen av kötid i kommunen är ansökningsdatum. Utförarmöte förskolor

Förändringar i systemet Syskonförtur gäller endast till den förskola/annan pedagogisk omsorg som syskon är placerat i. Barnets kötid utgår från ansökningsdatum. Föräldrar kommer att tydligt kunna se barnets placering i kön och då även med hänsyn tagen till syskonförturer på enheten. Förändringarna i systemet kommer vid införandet kunna stödja de placeringar till augusti/september som genomförs redan i januari. Utförarmöte förskolor

Informationsinsatser Skriftlig information till samtliga utförare Skriftlig information till föräldrar med placerade barn och barn i kö Information på kommunens hemsida Utförarmöte förskolor

Tidsplan – två alternativ För att samordningen ska få full effekt måste systemet stödja placeringarna till augusti/september som påbörjas i januari. Alternativ A – systemet styrs om i dec 2014 för att stödja både placeringarna i januari/februari och augusti/september Alternativ B – systemet styrs om i dec 2015 för att stödja både placeringarna i januari/februari och augusti/september Utförarmöte förskolor

Synpunkter och kommentarer Vi tar tacksamt emot synpunkter och kommentarer som kan påverka och underlätta förändringen. Senast den 9 juni till Den här informationen kommer att finnas tillgänglig på Utförarguiden. Utförarmöte förskolor

Utförarguiden StartStart / Invånare / Barn och utbildning / Barn 0-5 år / Utförarguiden/förskoleverksamhetInvånareBarn och utbildning Barn 0-5 år Utförarmöte förskolor

Ny rutin vid användande av spritkök vid skolor i Täby kommun 1.Den som ansvarar för övningen ska öva på att hantera köken i förväg, innan man arbetar tillsammans med eleverna. 2.Momentet ska genomföras som ett kunskapsprov utan tidspress, inte i form av en tävling. 3. Särskilda påfyllningsflaskor med säkerhetskork ska användas. 4. Det ska finnas en skriftlig säkerhetsinstruktion i eller på varje spritkök. Utförarmöte förskolor

Ny rutin vid användande av spritkök vid skolor i Täby kommun 5.Om säkerhetsflaskor vid något tillfälle inte är tillgängliga ska ett säkerhetsavstånd på 4-6 meter iakttas för alla utom den som fyller på brännaren. Ingen ska befinna sig framför flaskan i påfyllningsriktningen. 6.Lämplig utrustning såsom vatten, handbrandsläckare, brandfilt och utrustning för att kunna kyla en brännskada ska finnas till hands. En särskild brännskadeduk kan också vara till stor nytta, förutsatt att de som ansvarar för övningen har kunskaper om hur man använder dem. Observera att brännskadedukar har en begränsad förvaringstid. Utförarmöte förskolor