Björkö-Arholma förskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Björkö-Arholma förskola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Stockholms läns Hembygdsförbunds budkavle Lördagen den 21 september väddö Begränsat antal! Anmälan senast 30 augusti.
Källbystugans kvalitetsarbete
Plan mot kränkande behandling
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Vardaglig observationer
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Föräldraråd Östermalm 29/11
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Vägen mot en timplanelös skola
Förskoleråd 21 augusti 2013.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Välkomna Historik Organisation Vision, Järlas alltid Mentorskap
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Föreläsning Sandvika
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
1000 arbetsmiljöuppgifter
Ledning i samverkan VGK/VGK – Välfärd (LiSA)
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Rektorsbeslut för stipendiehantering Rektor beslutar årligen om vilka program som ska tilldelas stipendier USSR utser en universitetsgemensam beredningsgrupp:
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Läroplansträff Välkomna.
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
9/25/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Västerbo.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Verksamhetsbeskrivning
Vad är en familjecentral?
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Björkö-Arholma förskola Väddö förskoleenhet Elmsta förskola Söderbykarl förskola Grisslehamn förskola Björkö-Arholma förskola

Rektor Hans Forslin Kontakt: Telefon 0176-71022 Email: hans.forslin@norrtalje.se Adress: Skolvägen 5 760 40 Väddö

Pedagogisk ledningsgrupp Hillevi Holgersson, Elmsta förskola Birgitta Stegenius, Grisslehamn förskola Anita Renman, Söderbykarl förskola Lena Fagerström, Björkö-Arholma förskola

Samverkansgrupp Rektor Hans Forslin Förskolelärare Petra Fröman (LF) Barnskötare Anneli Walinder (kommunal)

Utvecklingsområden 2011/2012 Barns Språkutveckling Små Barns matematik Synliggörande av barnets lärande Naturvetenskap Teknik Barns inflytande

Fortbildning 2011/2012 Naturvetenskap och teknik Individuell utbildning inom ovanstående områden Pedagogisk dokumentation

Kvalitetsarbete Pedagogisk ledningsgrupp 1 gång/månad Personalmöte/utvecklingsarbete 1gång/månad Rektor besöker varje arbetslag 2 gånger/månad Medarbetarsamtal/utvecklingssamtal 3 gånger/år Halvtidsutvärdering i november månad Kvalitetsarbete/utvärdering som utmynnar i kvalitetsrapport i maj månad

Enhetsråd och förskoleråd Råd för organisation, pedagogisk inriktning, fördelning av budget och samverkan förskola och föräldrar Leds av rektor Träffas 2 gånger/år Föräldrar - och personalrepresentanter från varje förskola deltar Förskoleråd med lokala frågor 2-4 gånger