Att utvärdera nyttan av FoU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Seminarium - fördjupning kring utvärdering av FoU
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Regional digital agenda för Östergötland
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark.
Välkommen till ESF:s seminarium
Länsgemensam ledning i samverkan
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
AKO - projekt AKO – pilot Bakgrund Utgångspunkt i Gränssnittsgruppens arbete Behov av ett system som underlättar implementeringen av.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Forsknings- och utbildningsstrategi
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Skolutveckling genom aktionsforskning
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Sälja en produkt eller tjänst
Miljömålen består av tre slags mål
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Att utvärdera nyttan av FoU Ove K. Vestman Presentation vid FoU-Välfärds konferens i Sundsvall 24 – 25 augusti 2011 Utgår från boken Utvärderandets konst (2011) av Ove Karlsson Vestman, Studentlitteratur Ove K. Vestman 2011

Utvärdering är att systematiskt Beskriva bedöma ETT objekt OCH Redovisa RESULTATET Att hantera information enligt vissa principer   En explicit metod eller procedur som visar hur man går tillväga i utvärderingen Att följa en arbetsplan med vissa steg i viss ordningsföljd Vilka aspekter, egenskaper hos objektet ska beskrivas? Med vilka metoder samlas data Empirisk analys Vilka förtjänster bedöms? - värde - kvalitet - nytta - effektivitet osv. Mot vilka kriterier / indikationer Normativ analys Policy / riktlinjer Program / verksamhet Process / praktik Produkt / resultat Person / arbetsgrupp Hur? Rapportera Rekommendera Diskutera Fotografera Filma Ställa ut  osv. Ove K. Vestman 2011

MÅL RELEVANS PROBLEMET Programteori för utvärdering (EU-modellen) European Commission, (2006): The New Programming Period 2007-2013, Indicative Guidelines on Evaluation Methods. Working Document No. 5, sid 7. MÅL INSATS PROCESS RESULTAT PROBLEM (problemområde) EFFEKT 3 EFFEKT 2 EFFEKT 1 MÅL RELEVANS PROBLEMET PRODUKTIVITET KOSTNADSEFFEKTIVITET KOSTNAD OCH NYTTA MÅLUPPFYLLELSE EFFEKTERNAS RELEVANS FÖR PROBLEMET SAMHÄLLS- NIVÅ INTERVENTIONS - NIVÅ PROCESS UTVÄRDERING UTVÄRDERINGS-NIVÅ Ove K. Vestman 2011

Programteori för FoU Förutsättningar: Uppdraget: Samhälls- nivå Organisa- tionsnivå Uppdraget: Samhällsfrågor och problem att arbeta med i FoU Förutsättningar: Organisation, mål och medel, pengar, personal… Verksam- hetsnivå Idéer/mål Planering av insatser och åtgärder Genomförande Implementering av insatser Resultat Prestationer, produkter och tjänster Effekter På kort , medel och lång sikt Ove K. Vestman 2011

4. Teoriinriktad utvärdering (inklusive metautvärdering) Utvärderingsteori Samhälls- nivå Organisa- tionsnivå Uppdraget: Samhällsfrågor och problem att arbeta med i FoU Förutsättningar: Organisation, mål och medel, pengar, personal… Verksam- hetsnivå Idéer/mål Genomförande Resultat Effekter Utvärderings- nivå Inriktningar för utvärdering 1. Behovsinriktad och belysande 2. Process och deltagarinriktad 3. Resultat och effektinriktad 4. Teoriinriktad utvärdering (inklusive metautvärdering) Ove K. Vestman 2011

Ett mångtydigt begrepp som kan betyda: På spaning efter nytta Ett mångtydigt begrepp som kan betyda: Delaktig Användbart Lärande Hälsosamt Lönande Utvecklande Förbättrande osv… Ove K. Vestman 2011

Översikt - modell för analys av nytta PROCESSEN Produktion Presentation Användning Effekt Nyttogörande Slutanvändning En tjänst/ produkt produceras Tjänsten/ produkten levereras till målgruppen Mottagaren nyttjar tjänsten/ produkten Användningen har effekt – gör nytta Målgruppen (t.ex. personal) har nyttiggjort sig effekten Slutanvändare har fått nytta av tjänsten /produkten NYTTA SOM 1. Delaktighet 2. Tillgänglighet 3. Användbarhet 4. Lärande och utveckling 5. Reflektion 6. Förbättrad situation Inom projekt, nätverk utbildning, forsknings- arbete, samordning Via rapporter, information, konsultation, utbildning, handledning, nätverk Genom att mottagaren kan tillämpa resultat i sin verksamhet Via förändrings- processer, lärande, nya handlings- mönster, organisation Genom omprövning, inspiration, ökat gehör för målgruppens behov. Genom att slutmottagaren fått service, stöd och hjälp som förbättrar situationen Ove K. Vestman 2011

FoU-verksamhetens domäner 1. Politiken och den administrativa ledningens domän Styrning och ledning 4. Andra domäner av betydelse för FoU, exempelvis forskning 5. FoU-miljöns domän Autonomi, samordning Se-Förstå-Handla-Utvärdera 2. Professionernas domän Praxis inom de yrkesområden FoU arbetar för och med 3. Brukarnas domän Deltagare i FoU: organisationer, grupper och enskilda Ove K. Vestman 2011

Bedömningsskala Låg Hög Att bedöma nytta Hur är FoU-miljöns förmåga att erbjuda: Bedömningsskala Låg Hög Medel värde 1 2 3 4 5 1. Nytta som delaktighet. Att ge intressenter möjligheter till delaktighet genom medverkan i projekt, nätverk utbildning, forskningsarbete, samordning 2. Nytta som tillgänglighet. Att erbjuda intressenter tillgänglighet till kunskap via rapporter, information, konsultation, utbildning, handledning, nätverk 3. Nytta som användbarhet och kvalitet. Att försäkra sig om FoU-arbetes användbarhet och kvalitet genom att mottagaren tillämpar resultat i sin verksamhet 4. Nytta som lärande och förändring. Att stimulera till lärande och förändring genom förändringsprocesser med nya rutiner och handlingsmönster, organisation? 5. Nytta som reflektion. Att medverka till att ge deltagare möjligheter till nytänkande genom reflektion och kritisk granskning av sin verksamhet Ove K. Vestman 2011

Att sammanställa resultat Resultatet på frågorna kan t.ex. sammanställas i ett spindeldiagram. Det ger en bild av FoU-miljöns styrkor och svagheter inom området, t ex nytta. Ove K. Vestman 2011

SWOT-analys för FoU-miljöer STYRKOR T.ex. Ett väl utbyggt nätverk, En väl fungerande seminarieverksamhet, Goda kontakter med forskare, Hög kompetensnivå hos den egna personalen. SVAGHETER Osäker finansiering, Bristande kvalitet i den egna rapportproduktionen, Dåligt genomslag på informationsinsatser. MÖJLIGHETER Politiska beslut om regional eller nationell satsning på nya utbildningsinsatser eller forsknings­projekt/ områden som passar FoU-verksamheten. HOT/HINDER Ny konkurrent etablerar sig som erbjuder mer attraktiva tjänster på FoU-miljöns kompetensområde. Nedskärningar i den offentliga budgeten. Ove K. Vestman 2011