Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark."— Presentationens avskrift:

1 Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark

2 Kvalificering för utvärdering Inlämnande av projektförslag online, före deadline Minimum 3 deltagare, enligt ansökningsomgången Projektförslagets fullständighet (alla administrativa formulär och beskrivning av projektet) Projektförslagets innehåll relaterar till ansökningsomgångens arbetsprogram Projektförslaget faller inom ett av de specificerade områdena i arbetsprogrammet

3 Urvalskriterier Man måste kunna visa på: Finansiell förmåga att genomföra projektförslaget (för varje deltagare) Formell (praktisk) förmåga att genomföra projektförslaget, kvalificerad personal

4 Bedömningskriterier, 1-10 1.Åtgärdens relevans (state of the art, bygger på tidigare åtgärder inom IEE, koppling till policies, mål, lagstiftning, beaktande av målgrupper etc.) 2.Metodologins kvalitet (struktur, tydlighet, hållbarhet, mål, indikatorer, spridning av resultat) 3.Europeiskt mervärde (Berättigande och fördelar av att göra en europeisk satsning, geografisk täckning, överförbarhet)

5 4. Kostnader och medfinansiering (Lämplig nivå av arbete per work package, lämplig kostnad per kategori, transparens, ”hållbarhet” för resurser och engagemang för medfinansiering) 5. Ledning och organisation av konsortiet (sammansättning och avvägning av kunskap inom konsortiet, fördelning av ansvar och avvägning av arbetsinsats, fördelning av budget och ansvar mellan deltagarna, ledning, inklusive planering av struktur, arbetsplan, samordning och kommunikation av konsortiet)


Ladda ner ppt "Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark."

Liknande presentationer


Google-annonser