Mobbningsplan Ring! 61047 – 15158 15232 – 15186 om du har frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bockstensskolans Antimobbningsplan
Lösningsinriktad Pedagogik.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Plan mot kränkande behandling
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Tyresö förskola och skola
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
Välkommen till Rönnbyskolan
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Konsten att leda sig själv
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Kärnvärden.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Barns rätt till en trygg skola
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Alla i klassen ska trivas!
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Tankar om kamratstödjare Hälsokällan 30 mars 2009 Eva Svernling.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Debattartikel.
Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga.
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Skolan elever yngre 2016.
Integritet läroplansanalys.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Föräldra- och elevmöte
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Mobbningsplan Ring! 61047 – 15158 15232 – 15186 om du har frågor

Vad är mobbning? En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under en viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer. (Dan Olweus)

Skolans värdegrund och uppdrag Läroplanen kap 2.1 Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen skall i skolan utsättas för mobbning Tendenser till trakasserier skall aktivt bekämpas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

Särskilt ska den som verkar inom skolan aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden Skollagen kap1.2

Mål att sträva mot Läroplanen kap2. 1 resp 2 Mål att sträva mot Läroplanen kap2.1 resp 2.2 Skolan skall sträva mot att varje elev: respekterar andra människors egenvärde och integritet, inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.

Mål: Marielundsskolan strävar efter att bli en skola utan mobbning. Alla barn och vuxna har rätt tillett eget mänskligt värde – ingen får trampa på dig.

Att upptäcka mobbning Vilja Kunskap Mod Ansvarskänsla Självkännedom

Handlingsplan Vi tilltalar varandra med namn. Vänskaps- och diskussions- övningar i mentorsgrupp eller klass schemaläggs 1 gång/vecka. Lärarna gör gruppindelningarna i klassen och lag i gymnastiken. Skapa en god och tolerant stämning och en positiv arbetsmiljö. Organiserade klassråd där klassen får tid att prata öppet om stämningen. Skapa vi-känsla. Vi anordnar arrangemang där elever från olika klasser får lära känna varandra. Traditioner på skolan- det skapar sammanhållning. Skapa saker att göra på rasterna. Vuxna mer bland eleverna Kamratstödjare utses i varje grupp from hösten 2002. De har regelbundna träffar. Enkäter om trivsel

Akuta åtgärder. Mentorerna samtalar med mobbarna, mobboffer och deras föräldrar enligt Friends modell. (Bilaga till lärarna.) Skolan har ett mobbnings-team som stödjer och hjälper mentorerna. Där personal kränker elever har rektor ansvar att arbetet genomförs enligt skolans plan. Se ovan. Mobbning personal emellan har rektor ansvaret att arbetet genomförs i enlighet med kommunala riktlinjer.

Mobbning är allas ansvar. Säg ifrån! Psykisk – blickar, utfrysning ignorera, undvika, miner mm Fysisk – sparkar, slag, sabotera, knuffar, förfölja mm Verbal – glåpord, håna, förtala, viska, skvaller mm Vi tolererar inte negativa handlingar.

En kamratstödjare Bryr sig och säger ifrån Är en länk till de vuxna Ögon och öron Ställer inte upp på mobbning Kommer med kreativa lösningar på förändring Bryter majoritetens tystnad Kan vara en positivförebild

Mobbningsteam Leena Ivaska Roine Norgren Kaisa Myllymäki Anneli Hallgren Jörgen Stenmark Anne-Maj Villberg Jaana Viitanen Solie Sandin Arja Martinviita Eva Ryytty

Litteratur Mobbning i skolan- Dan Olweus Gruppen som grogrund- Gunilla O Wahlström Medkompis-Eleonor Lind Att stoppa mobbning går- Ancha Lagerman Gemensamt bekymmer metoden- Angtol Pikas Att växa genom möten- Kaj Pollak Att välja glädje- Kaj Pollak Öppna för samtal- Elisabet Memert Rädda för vargar- Johanna Nilsson Hon går genom tavlan ut ur bilden- J.Nilsson Vart går gränsen-värdegrunden i praktiken- Björn Lindell/Veikko Hartikainen