Mobbningsplan Ring! 61047 – 15158 15232 – 15186 om du har frågor
Vad är mobbning? En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under en viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer. (Dan Olweus)
Skolans värdegrund och uppdrag Läroplanen kap 2.1 Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen skall i skolan utsättas för mobbning Tendenser till trakasserier skall aktivt bekämpas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.
Särskilt ska den som verkar inom skolan aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden Skollagen kap1.2
Mål att sträva mot Läroplanen kap2. 1 resp 2 Mål att sträva mot Läroplanen kap2.1 resp 2.2 Skolan skall sträva mot att varje elev: respekterar andra människors egenvärde och integritet, inte accepterar att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att bistå människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
Mål: Marielundsskolan strävar efter att bli en skola utan mobbning. Alla barn och vuxna har rätt tillett eget mänskligt värde – ingen får trampa på dig.
Att upptäcka mobbning Vilja Kunskap Mod Ansvarskänsla Självkännedom
Handlingsplan Vi tilltalar varandra med namn. Vänskaps- och diskussions- övningar i mentorsgrupp eller klass schemaläggs 1 gång/vecka. Lärarna gör gruppindelningarna i klassen och lag i gymnastiken. Skapa en god och tolerant stämning och en positiv arbetsmiljö. Organiserade klassråd där klassen får tid att prata öppet om stämningen. Skapa vi-känsla. Vi anordnar arrangemang där elever från olika klasser får lära känna varandra. Traditioner på skolan- det skapar sammanhållning. Skapa saker att göra på rasterna. Vuxna mer bland eleverna Kamratstödjare utses i varje grupp from hösten 2002. De har regelbundna träffar. Enkäter om trivsel
Akuta åtgärder. Mentorerna samtalar med mobbarna, mobboffer och deras föräldrar enligt Friends modell. (Bilaga till lärarna.) Skolan har ett mobbnings-team som stödjer och hjälper mentorerna. Där personal kränker elever har rektor ansvar att arbetet genomförs enligt skolans plan. Se ovan. Mobbning personal emellan har rektor ansvaret att arbetet genomförs i enlighet med kommunala riktlinjer.
Mobbning är allas ansvar. Säg ifrån! Psykisk – blickar, utfrysning ignorera, undvika, miner mm Fysisk – sparkar, slag, sabotera, knuffar, förfölja mm Verbal – glåpord, håna, förtala, viska, skvaller mm Vi tolererar inte negativa handlingar.
En kamratstödjare Bryr sig och säger ifrån Är en länk till de vuxna Ögon och öron Ställer inte upp på mobbning Kommer med kreativa lösningar på förändring Bryter majoritetens tystnad Kan vara en positivförebild
Mobbningsteam Leena Ivaska Roine Norgren Kaisa Myllymäki Anneli Hallgren Jörgen Stenmark Anne-Maj Villberg Jaana Viitanen Solie Sandin Arja Martinviita Eva Ryytty
Litteratur Mobbning i skolan- Dan Olweus Gruppen som grogrund- Gunilla O Wahlström Medkompis-Eleonor Lind Att stoppa mobbning går- Ancha Lagerman Gemensamt bekymmer metoden- Angtol Pikas Att växa genom möten- Kaj Pollak Att välja glädje- Kaj Pollak Öppna för samtal- Elisabet Memert Rädda för vargar- Johanna Nilsson Hon går genom tavlan ut ur bilden- J.Nilsson Vart går gränsen-värdegrunden i praktiken- Björn Lindell/Veikko Hartikainen