Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

ESTETISKA LÄRPROCESSER
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Välkomna till information kring betyg och bedömning
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den estetiska inriktningen
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Parförhållande eller What’s in it for me?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Huvudämnesstudier KME
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Pedagogik – förmågan att inte ingripa? Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Kultursyn Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Inlärning produktion perception Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Lärande produktion perception reflektion Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB produktion perception Kunskapssyn perception produktion reflektion Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB ”Erfarenheter utan reflektion är bara händelser.” Ingela Josefsson Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB yttre inre Estetik – gestaltad erfarenhet Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Estetiska lärprocesser kan vara ett sätt att arbeta på i skolan som gynnar en kunskapsutveckling där eleven får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet. Alla språk, alla delar av språkutvecklingen används för att formulera och gestalta sitt lärande. Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Hur utvecklas kunskap? Känner du igen en process när du ser den? Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Att utveckla kompetens Upptäcka problemet Formulera problemet Föreslå lösningar Våga pröva! Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB ballongen trattarna Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB ballongen trattarna Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Kunskapsutveckling Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Exempel på process 5. Nytt utgångsläge 2. Känning 4. Språng! 1. Utgångsläge 3. Känsla av kompetensförlust Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Erfarenhet är inte vad som händer oss, utan vad vi gör av det som händer oss. Aldous Huxley Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Språk Meningsskapande system Ordna Förståelse och begriplighet Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB De estetiska språken Musikens språk Bildens språk Dansens språk Rörelsens språk Formens språk Tecknets språk Teaterns språk Talets språk Skriftens språk Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Höra Sjunga Läsa Tänka Skriva Tala Känna Skapa Röra Spela Multi-modaliteter Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Ur propostionen om ny lärarutbildning: De estetiska uttryckssätten har ett egenvärde men är också vägar till kunskap i olika ämnen. ……. Regeringen bedömer därför att kunskaper och kompetenser inom de estetiska områdena är viktiga för de blivande lärarna. Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Skolans kulturuppdrag Styrdokumenten: Läroplanen Lgr 11, del 1 och 2 Kursplanerna – varje ämne även de estetiska Estetiska perspektiv i alla ämnen Estetiska lärprocesser Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Del ur Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2: Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärk­sammas. Även hälso- och livsstilsfrågor ska uppmärksammas. Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musice­rande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En har­monisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.   Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Fem kunskapsområden i Lgr 11: Naturvetenskap Teknik Samhällsvetenskap Humanism Estetik Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Del ur Lgr 11: Kursplan i svenska i grundskolan Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Del ur Lgr 11: Kursplan i matematik i grundskolan Syfte Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband. Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Del ur Lgr 11: Kursplaner i naturvetenskap i grundskolan …Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll. Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Föra tanken vidare Ett reflekterande arbetssätt Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Föra tanken vidare Ett steg till i skolutvecklingen: från en uppgiftsbaserad kultur till process och kunskapsutveckling Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB Föra tanken vidare Läraren lär mer om lärande Elever lär varandra Elever lär att lärare lär sig Utvärdera sin insats Ett reflekterande arbetssätt Elevens delaktighet Synliggöra lärandet Återkoppling Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB produktion perception Inlärning Kunskapssyn perception Lärande produktion reflektion Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Den öppna frågans stängda dörr Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB

Den öppna frågans stängda dörr Är jag intresserad av att alla barn i klassen får tid att tänka efter, eller tror jag att om någon av barnen svarar så lär sig de andra barnen av det? Vilken fråga ställer jag? Leken VEM SKA FÅ FRÅGAN utbryter: Jag låter några barn svara. Annars hinner vi inte. Först tar jag någon som propsar, Sen någon som uttrycker sig väl, Och till slut någon som inte räcker upp handen…. Lär man sig verkligen om någon annan berättar? Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB