Hur förstå barnfattigdomen i det svenska överflödssamhället?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Siffror om jämställdhet
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Källor: Reuters EcoWin och Riksbanken
IKMDOK en rapport från den frivilliga missbruksvården Mikael Dahlberg Mats Anderberg.
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Det allmänna ekonomiska läget
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Pressträff 20 juni 2012 Sida 1 Välkommen till pressträff den 20 juni 2012 Indikatorer för den ekonomiska familjepolitiken Medverkande Mats Johansson, analytiker.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Bostadsbidrag – Bostadspolitik eller familjepolitik?
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Samtliga diagram MakroNytt Diagram 1 BNP i Sverige, säsongrensad Procentuell förändring från föregående kvartal i årstakt resp. miljarder kronor.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Presentationens avskrift:

Hur förstå barnfattigdomen i det svenska överflödssamhället? Skyddsvärnets seminarium om barnfattigdom 13 december 2011 Folkets hus, Stockholm Tapio Salonen Professor i socialt arbete tapio.salonen@mah.se

Den svenska välfärdsutvecklingen i efterkrigstid Fattigsamhället – motbilden vid 1900-talets mitt Reformoptimism och expansion Föreställning om välfärdsutvecklingens inneboende kraft och dynamik att eliminera fattigdom och utsatthet Fördelningspolitikens paradoxer mellan generella och selektiva inslag – omfördelningsparadox / välfärdsparadox Välfärdsstatens oåterkallelighet? Fattigdomsfrågans återkomst från 1990-talet

Olika fattigdomsdefinitioner Inkomstfattiga – hushåll med låga inkomster (t.ex. högst 50 eller 60 % av landets medianinkomst). T.ex. EU:s definitioner Ekonomiskt fattiga – hushåll med inkomster som understiger en viss miniminivå för nödvändiga utgifter och konsumtion. T.ex.”Låg inkomststandard” Materiellt fattiga – hushåll som saknar tillgång till nödvändiga materiella tillgångar. T.ex. LNU & ULF Försörjningsstöd – hushåll som beviljas behovsprövat bidrag.

Andel relativt och absolut fattiga barn i Sverige 2001 -2010.

Slutsats om den svenska fattigdomens utveckling Motsägelsefull: Ökad relativ fattigdom & Oförändrad absolut fattigdom

Fattigdom i vidare förståelse som ekonomisk och social utsatthet, sårbarhet och risk. 1/ Relativt 2/ Multidimensionellt 3/ Relationell 4/ Dynamiskt 5/ Subjektivt

Gränsvärden för inkomstgränser för olika barnhushåll 2009.

Gränsvärden för olika typhushåll 1991 -2009 Gränsvärden för olika typhushåll 1991 -2009. Median = disponibel inkomst En vuxen + ett barn Två vuxna + två barn

Försörjningsstöd 1985 – 2010. Antal mottagare, hushåll och långvariga mottagare.

Antal bidragsmånader med försörjningsstöd i medeltal 1990 – 2010. Källa Socialstyrelsens årsstatistik

Barnfattigdom i Sverige 2008 220 000 barn i fattigdom 11,5 % av barn i Sverige Sverige är rikare än någonsin – BNP per capita har stadigt ökat under 2000-talet. Trots det ser vi fortsatt ökade klyftor mellan de fattigaste och de rikaste barnen. Den rikaste tiondelen av Sveriges barnfamiljer har det idag så gott ställt att varje familj skulle kunna försörja drygt tre lika stora familjer. Och under 2008 började nivåerna av barnfattigdom1 att öka igen, vilket troligtvis är en effekt av den kraftiga konjunkturnedgång som inleddes hösten 2008. Under 2008 levde 220 000 barn i fattigdom – det vill säga 11,5 procent av alla barn i Sverige. En fördjupad fattigdom med ökade klyftor mellan olika grupper av barn, leder till att barn hamnar i utanförskap och tvingas växa upp i samhällets marginaler. Detta innebär sämre förutsättningar på fler områden och en risk för deras utveckling. Barn som växer upp i fattigdom diskrimineras och får sämre utbildning, sämre hälsa, sämre möjlighet till fritidsaktiviteter, till exempel i form av lek och en meningsfull fritid samt lever under betydligt mer otrygga förhållanden än andra barn. Rädda Barnens analys är att Sverige inte tar Barnkonventionen på allvar. Vi menar att det är ett brott mot artikel 4 att inte agera för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Artikel 4 går ut på att alla länder, till det yttersta av sina resurser, ska vidta åtgärder för att genomföra barnkonventionen. Det ska tolkas som att högre krav kan ställas på rika länder när man ska genomföra de rättigheter som är beroende av ekonomiska resurser. Sverige har utan tvekan de resurser som behövs för att se till att inga barn diskrimineras och marginaliseras på grund av sina föräldrars ekonomiska ställning. Men istället medverkar den ekonomiska politiken till att utestänga barn från självklara rättigheter. Rädda Barnen har uppmärksammat de höga nivåerna av barnfattigdom i Sverige sedan 2002. I snart ett decennium har olika regeringar haft chansen att åtgärda problemet. Få konkreta lösningar har presenterats. Vi menar att det krävs ett nationellt grepp om frågan, och en handlingsplan från regeringen med tydliga kriterier för vilka villkor som ska gälla i alla kommuner – för att förverkliga alla barns rättigheter.

Rädda Barnens årliga index sedan 2002: ”Barn som lever i ekonomiskt fattiga familjer eller i familjer som uppbär försörjningsstöd ” Två delmått: Låg inkomststandard Inkomststandard = Disponibel inkomst per konsumtionsenhet Norm för baskonsumtion + boendenorm Familjer med försörjningsstöd Rädda Barnen har valt att utgå från två separata mått i sitt fattigdomsindex: • Låg inkomststandard • Försörjningsstöd (socialbidrag) Med denna definition räknas barn i familjer som antingen har låg inkomststandard eller lever med försörjningsstöd som fattiga. Det innebär att överlappningen – barn i familjer som har både låg inkomststandard och försörjningsstöd räknas bort (annars skulle dessa familjer räknas in två gånger). Låg inkomststandard Låg inkomststandard är ett mått som har utvecklats av SCB och använts i statistikmyndighetens barn och familjestatistik. Därifrån har även Rädda Barnen hämtat uppgifterna om inkomststandard i till barnfattigdomsindex. Inkomststandarden beräknas genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader. Vid inkomststandard 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard. Försörjningsstöd Det andra delmåttet i Rädda Barnens fattigdomsindex är att familjen är berättigad till försörjningsstöd. Sedan år 1998 fastställer riksdagen en riksnorm som kommunerna inte får understiga. Kommunernas socialkontor eller motsvarande gör en individuell prövning av rätten till försörjningsstöd. Enbart hushåll som inte kan försörja sig på något annat sätt kan få stöd. Det innebär till exempel att man inte får ha andra tillgångar, exempelvis besparingar, och först har ansökt om andra bidrag som bostadsbidrag och föräldrapenning. Även uppgifterna om försörjningsstöd i Rädda Barnens fattigdomsindex kommer från SCB (Inkomst- och förmögenhetsregistret).

Andel barn i hushåll med låg inkomststandard resp Andel barn i hushåll med låg inkomststandard resp. försörjningsstöd 1991 – 2008.

Försörjningsstöd för barnhushåll 2008 och 2010.   2008 2010 Differens N % Antal barnhushåll Utbetalt belopp, mkr Samboende med barn Ensamst. med barn Svenskfödda föräldrar Utrikesfödda föräldrar* varav flykting Hushåll med 1 barn 2 barn 3 barn 4+ barn Totalt antal barn Andel av samtliga barn, % 64 281 3 659 25 791 38 180 23 662 40 619 12 566 29 616 18 867 9 224 6 574 125 813 6,6 74 059 4 456 28 279 46 645 27 414 12 335 35 006 21 554 10 262 7 237 143 033 7,5 + 9 778 + 15,2 + 797 + 21,8 + 2 488 + 9,6 + 7 273 + 19,0 + 3 752 + 15,9 + 6 026 + 14,8 -231 -1,8 + 5 390 + 18,2 + 2 687 + 14,2 + 1 038 + 11,3 + 663 + 10,1 + 17 220 + 13,7 + 0,9 * Minst en av föräldrarna utrikesfödd Källa: Socialstyrelsens årsstatistik

Barnfattigdom i Sverige 1991-2008. Barn 0-17 år i hushåll med låg inkomststandard och/eller försörjningsstöd. År 2007 hade andelen barn som lever i ekonomisk utsatthet minskat till 10,9 procent av alla barn i Sverige, den lägsta siffra som uppmätts sedan mätningarnas startår 1991. Barnfattigdomen hade då minskat stadigt sedan krisåret 1997, förutom en mindre ökning på 0,2 procentenheter år 2004. År 2008 ökade barnfattigdomen med 0,6 procentenheter till sammanlagt 11,5 procent (cirka 220 000 barn), vilket motsvarar 10 000 barn. Detta avspeglar inledningen av konjunkturnedgången hösten 2008. På grund av eftersläpningar i statistiken är det ännu inte möjligt att mäta fortsatta förändringar under 2009 och 2010.

Andel hushåll i relativ fattigdom efter hushållstyp 1998 – 2009. Källa: Försäkringskassan 2010

Barnfattigdom efter föräldrars bakgrund 1991, 1997, 2002 och 2008. Högst 5 år i Sverige: 2002: 32’ av 252’ (13 %) 2008: 48’ av 220’ (22 %) Kvot utr/sv: 2,6 2,7 4,2 5,5 Andel utr.född, i %: 39 44 54 65

Stora skillnader beroende på familjeförhållanden och bakgrund. Kombinationen utländsk bakgrund och ensamstående förälder Att ha invandrarbakgrund och en ensamstående förälder är faktorer som var och en för sig ökar risken för att leva under ekonomiskt knappa förhållanden. Tillsammans förstärker de båda faktorerna varandra och ett markant mönster av ojämlika ekonomiska villkor framträder. Nästan hälften – 49 procent – av alla barn med utländsk bakgrund och en ensamstående förälder lever i ekonomisk fattigdom. Detta kan jämföras med 2,3 procent av barnen med svensk bakgrund och sammanboende föräldrar. Det finns tydliga skillnader även inom gruppen barn till sammanboende föräldrar med utländsk bakgrund. I familjer där båda föräldrarna har utländsk bakgrund är barnfattigdomen 37 procent, och i familjer där endast en av föräldrarna har utländsk bakgrund lever 23 procent i ekonomisk fattigdom.

Barnfattigdomen är hög i storstäderna. Kommunala skillnader, men även de stora skillnaderna mellan stadsdelarna är bra att ta här. Stora skillnader över landet Antalet barn har ökat i Sverige de senaste årtiondena. Hela ökningen har skett i Stockholm, Göteborg och Malmö. I övriga delar av landet har antalet barn minskat. Storstäderna, i synnerhet Malmö, har stadigt hört till de kommuner där barnfattigdomen är störst. Nästan vart tredje barn i Malmö lever under knappa ekonomiska omständigheter, vilket kan jämföras med omkring vart sjätte barn i Stockholm och Göteborg. Ännu större skillnader i ekonomiska uppväxtvillkor är det mellan storstädernas stadsdelar. Storstäderna rymmer både landets allra fattigaste och de mest välmående stadsdelarna. Rosengård i Malmö, Bergsjön i Göteborg och Rinkeby i Stockholm har under lång tid hört till de tre fattigaste stadsdelarna i Sverige. Där lever mer än hälften av alla barn i ekonomisk fattigdom. Samtidigt finns stadsdelar i storstäderna som bara har några få procents barnfattigdom. Detta avspeglar segregationen i boendet i storstäderna. I Sveriges storstäder finns både landets allra fattigaste och de mest ekonomiskt välmående områdena. De ekonomiska skillnaderna inom städerna är betydligt större än skillnaderna mellan Sveriges kommuner. Barnfattigdomen i Rosengård i Malmö var 61,4 procent år 2008, mer än fem gånger så hög som i riket i stort och en ökning från nivån 50 procent år 1991. Torslanda i Göteborg är den andra extremen, med en successivt minskande barnfattigdom som år 2008 var nere på 2,0 procent. Detta visar att utvecklingen i landets storstäder varit fördelningspolitiskt ogynnsam de senaste årtiondena. Andelen ensamstående föräldrar är högre i storstäderna än i övriga landet. Under lång tid har även andelen barn med utländsk bakgrund ökat i storstäderna. Omkring fyra av tio barn i storstäderna har i dag utländsk bakgrund. Den största ökningen har skett i Malmö, där mer än hälften av alla barn har utländsk bakgrund.

Stora skillnader mellan storstädernas stadsdelar. År 2008.

BNP-utvecklingen i Sverige per capita 1950-2009. Fast pris, referensår 2000. 2007 117,6 2000 100.0 2009 109,9 1975 65,5 2008-2009 -7,7 1991-1994 - 5,2 1981 - 0,3 1977 -2,0 2010: 116,1 1950 31,4

Disponibel inkomst per konsumtionsenhet inklusive kapitalinkomst 1991 och 2009. Förändring i procent efter deciler. I 2009 års priser. Källa: SCB 2010, Hushållens ekonomi 2010

Inkomstspridning i Sverige 1975 – 2009 Inkomstspridning i Sverige 1975 – 2009. Ginikoefficient för disponibel inkomst per.k.e. inkl. kapitalvinst Källa: SCB 2011

Välfärdspolitikens betydelse för barns ekonomiska utsatthet Slutsats: Välfärdspolitiken gör skillnad Barnfattigdomen skulle varit tre gånger högre utan detta ”filter”, d.v.s. inte ca 8 - 15 % utan 25 – 35 % Men, hur har offentliga transfereringars fattigdomsbekämpande effekten utvecklats under senare år?

Tilltagande uppdelning Nivå 1: Mellan som arbetar och de som inte arbetar Nivå 2: Mellan försäkrade och oförsäkrade bland dem som inte arbetar

Andel inkomstfattiga personer 20-64 år efter sysselsättning 1995 – 2008.

Antal helårsekvivalenter i åldrarna 20-64 år som försörjs på sociala ersättningar*. Andel, i %: 1990: 14,8 1994: 22,7 2010: 15,6 *=sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning, ersättning vid arbetslöshet och ekonomiskt bistånd

Välfärd, inte för alla Den ekonomiska familjepolitikens betydelse för barnfattigdomen i Sverige Tapio Salonen Professor i socialt arbete Malmö högskola

Den ekonomiska familjepolitiken Ca 70 miljarder kronor 2009. Administreras av Försäkringskassan Tre huvudkategorier: 1. Försäkringar ; föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, havandeskapspenning, pensionsrätt för barnår, barnpension och efterlevandestöd till barn. 2. Generella bidrag ; barnbidrag (inklusive flerbarnstillägg) och adoptionsbidrag. 3. Behovsprövade bidrag ; bostadsbidrag, vårdbidrag och underhållsstöd.

Metod och genomförande Baseras på SCB:s årliga urvalsundersökning HEK (Hushållens ekonomi) Utgår från disponibel inkomst per konsumtionsenhet Inkomstfattigdom = Disponibel inkomst under 60 procent av medianinkomsten resp. år Samma källor och beräkningssätt som i Socialförsäkringsrapport 2010:10

Den ekonomiska politikens andel av disponibel inkomst i olika hushållstyper 1998 – 2009.

Betydelse av familjepolitiska insatser 1998 – 2009.

Fattigdomsdämpande effekt av den ekonomiska familjepolitiken 1998-2009.

Betydelse av olika förmåner för den relativa fattigdomen 1998 – 2009.

Andel barnhushåll i relativ fattigdom med och utan ekonomisk familjepolitik 2000 och 2009.

Den ekonomiska familjepolitikens fördelning bland barnhushåll efter kvintiler 1998 och 2008.

Ekonomisk familjepolitisk fördelning efter deciler 2009.

Familjepolitiska stöd bland barnhushåll 2009 efter deciler. I milj kr.

Barn 0-17 år i familjer med relativ fattigdom med respektive utan bostadsbidrag och försörjningsstöd år 2000 och 2008.

Barns rättigheter och föräldrars etablering – växande dilemma Två samtida policyinriktningar i Sverige och internationellt: 1. Betoning på barns rättigheter här och nu från ”becoming” till ”being” 2. Aktiveringspolitik med skärpta krav och skyldigheter

INSATSER MOT BARNFATTIGDOM Proaktiva Reaktiva Selektiva Generella

Vad skulle det kosta att eliminera barnfattigdomen i Sverige?

Slutsatser Välfärdssystemens reversibilitet Tilltagande polarisering mellan inkluderade och exkluderade, fattiggörande Uppkomst och förstärkning av duala välfärdslösningar mellan etablerade och oetablerade grupper Utmaningar för sammanhållningen