Kvalitetsredovosning 2009-2010  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder 2010-2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Så här jobbar vi på smaragden
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Föräldraenkät Volgsjö skola
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Välkommen till Braås skola
Gymnasie & Vuxenutbildning
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förskoleklassen Torpshammar
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder

Vallhallaskolans starka sidor  Väl fungerande organisation med delegerat ansvar.  Engagerad och kompetent personal.  Utvecklings och utvärderingsarbete fungerar väl.  Väl fungerande elevvård.  Väl fungerande kvalitetsarbete där skolan följer de olika stegen i kvalitetscirkeln i sin verksamhet, (mål- genomföra-utvärdera-analysera-nya mål- genomföra….osv)  Elev och målsmän får kontinuerlig information från skolan främst via Unikum.  Skolan upplevs som lugn och trygg med god arbetsmiljö

Vad behöver vi bli bättre på  Förbättrad måluppfyllelse avseende betyg i år 8 och 9. Främst att höja meritvärdet.  Gemensam plan för IT-arbetet med eleverna som är kopplad till kommunens IT-plan.  Likvärdig bedömning mellan skolorna i kommunen men även mellan skolans olika arbetslag.  Rutiner för elevinflytande  Modersmålsundervisningen och studiehandledning till elever med annat modersmål än svenska.

Vad behöver vi bevaka  Personalens arbetsbelastning.  Kommande omorganisation.  Åtgärder i en krympande ekonomi.  Konkurrens från kommande friskola.  Behov av IT-baserat elevdokumentationsprogram.  Pojkarnas meritvärde.

Prioriterade mål och åtgärder för läsåret Övergripande mål: Öka måluppfyllelsen när det gäller betygen  Minst 90 % av eleverna som slutar år 9 är godkända i samtliga tre kärnämnen.  Det genomsnittliga meritvärdet för Vallhallaskolans elever som slutar år 9 är lika med eller bättre än riksgenomsnittet. (G= 10 p, VG=15 p, MVG=20p)  Pojkarnas meritvärde i år 9 är lägst 205.  Glappet mellan killarnas och tjejernas meritvärde i år 9 överstiger inte 15%.

Uppsatta mål  Mål 1: Eleven utövar ett allt större inflytande och tar ett personligt ansvar med hjälp av verktyget Unikum.  Mål 2: All personal i skolan använder Unikum i samarbetet med elevernas vårdnadshavare så de upplever en ökad delaktighet och ett ökat inflytande.  Mål 3: Eleven utvecklar förmågan att bedöma sina resultat.

Åtgärder i samband med mål 1-3:  Koppla alla klasser till UNIKUM så alla elever har en digital IUP med skriftliga omdömen.  Utbilda elever i UNIKUM.  Erbjuda alla föräldrar att vara med i UNIKUM så att de därmed får tillgång till information kring elevens kunskapsutveckling samt övrig information som rör skolan.  Utbilda föräldrar i UNIKUM.  Göra ett ”styrdokument” till arbetslagen där det står hur de ska/förväntas arbeta med UNIKUM.

Mål 4: Läraren tar ett större personligt ansvar för sina resultat.  För att skapa en större medvetenhet kring ledarskapet ska vi (skolledningen) skapa tydliga målbilder för ledarskapets olika delar – definiera ledarskapet.  Personalen fortbildar sig genom att läsa en bok om ledarskap och arbeta i grupper med innehållet.  Skolpsykologerna föreläser för personalen kring ledarskap med fokus på bemötande.  Som ett underlag för läraren i sin utvärdering av sitt arbete vill vi att eleverna ger feedback på undervisningen.  Tid skapas för läraren att reflektera över sin roll som ledare, sin undervisning och sina resultat med eleverna.  Askultera hos kollegor vid minst två tillfällen under ett läsår.

Mål 5: Förbättra förutsättningarna i elevens inlärningssituation.  Åtgärder ht-10: Under läsåret genomför alla elever ”avslappning” eller ”massage” vid två 20 minuters pass i veckan.  Uppföljning och utvärdering: Målet ska vara uppnått i Juni Bedömning av måluppfyllelse sker under Maj/Juni Utvärderingen kommer att bygga på intervjuer med elever som handlar om deras uppfattning av hur Stillhet och Beröring påverkat dem.