Samlad information – ökad kunskap Om Huddinge kommuns beslutsstöd Bo Garneij, chefscontroller
kommunen I Stockholms länYngsta Andra största kommunen i Stockholms län Två viktiga stadskärnor Mycket bra kommunikationer Plats för fler företag
Stark befolknings- utveckling 100 000 !
God måluppfyllelse !!
Lite siffror om Huddinge Budget 4 500 mkr Resultat + 245 mkr Anställda 6 000 Förskola 6 600 Grundskola 12 700 Elever gymnasiet 4 200 Äldre m hemtjänst 1 200 Försörjningsstöd 115 mkr
Det var nu det ! Men hur var det tidigare?
Symtom Ingen helhetsbild Dålig samordning Låg tillgänglighet Otydlig struktur Kvalitetsbrister Många källsystem och verktyg
Beslutsstöd - utgångspunkter Kommunens styrmodell Alla förvaltningar Samtliga organisatoriska nivåer Gemensam bild av läget Skapa mervärde
Beslutstöd (L I S) - kännetecken Tillgänglighet Enkelhet Transparens Kvalitetssäkring
Mål Det kommungemensamma beslutsstödet LIS ska vara utvecklat och i drift för alla förvaltningar till i december 2010. Beslutstödet ska utvecklas enligt fastställt syfte
Syfte Beslutsstödet ska ge en samlad information om kommunens produktion, ekonomi, personal och kvalitet. Informationen ska vara tillgänglig för beslutsfattare och specialister i organisationen. Informationen som presenteras ska vara kvalitetssäkrad utifrån de definitioner som kommunen bestämt.
Kvalitetssäkrad information En väsentlig del av arbetet med att bygga ett beslutstöd handlar om att kvalitetssäkra information. Det kan innebära att inrapportering av data kan behöva ses över. Begrepp kan behöva ändras etc. En viktig del i kvalitetssäkringen är att säkra att den information som hämtas från olika system för att sedan presenteras i LIS är korrekt.
Grundbultar Ekonomistyrning Personalstyrning Verksamhetsstyrning
Viktiga komponenter Lokaler Befolkning Mål och resultat Verksamhetsstatistik Kvalitetsredovisning
Effekter/resultat som ska uppnås Respektive förvaltning beskriver och utformar sitt informationsbehov enligt särskild beställning. Mått och nyckeltal över planerade och utförda tjänster inom kommunens verksamheter. Mått och nyckeltal utformas utifrån såväl det kommunövergripande behovet som förvaltningarnas behov.
Hur är det nu? Vilka vinster har vi gjort ?
Vinster Gemensam helhetsbild Löpande samordning Ökad tillgänglighet Struktur på information Ständiga förbättringar av kvaliteten Ett system för samlad viktig information
Vinster Nöjda användare Minskad tid för informationssökning Snabbare analyser Snabbare och bättre överblick Pratar samma språk Alla är med och alla vill vara med
Erfarenheter Ledningens stöd Verksamhetspersoner med glöd Förankring Ta inte för stort grepp Kvalitetssäkring Avsätt tid och resurser Tydlig projektstyrning
Statistik Antal användare 640 Antal dagliga användare 40-60 Antal användare under en månad cirka 220 Årlig kostnad per användare cirka 2800 kr Typer av användare: Chefer, ekonomer, personalare, kvalitetsutvecklare, analytiker, andra specialister och handläggare, politiker
Individ - och fam.omsorg Vård o omsorg Ekonomi Skola Barnomsorg Procapita vård o oms Agresso Procapita skola o barn Individ - och fam.omsorg Löner Heroma Procapita IFO DB2 SQL Datalager Befolkning Fritids lokal bokning KIR Fritids. bokn SQL SQL Diark SQL Pontus OracleDB Bibliotek Ecos Progma Biblotekssys. Slutanvändare Gymnasiesys
Kommunens styrmodell
Detta är gjort: Övergripande Personal Ekonomi Befolkning
Detta är gjort: Verksamhet och på gång… Förskola Grundskola Gymnasium Arbete o försörjning Individ- o familjeomsorg Bibliotek Kulturskola Gator och vägar Äldreomsorg Funktionshinder Kultur Fritid
På gång Redovisning och uppföljning av mål Underlag för E-tjänster Budget och prognos för ekonomisk uppföljning Samlad information till användare Visualisering med t ex kartor - GIS
Framtid BI-strategi Datalager – avser handhavandet av data, såsom samla strukturera, tvätta och lagra data för att stödja BI-systemet Kodstruktur (MDM) Hantering av grunddata – kunder/brukare, leverantörer, tjänster/produkter och anställda
Rätt information till Rätt person vid Rätt tid för att fatta Rätt beslut Att internt effektivisera vardagsbesluten för verksamhetsansvariga inom förvaltningar sparar pengar och ökar servicen till medborgarna
Verksamhetsnytta Vad kommer att hända härnäst Vad det bästa som kan hända Varför händer det Analys om framtid Frågor Dynamiska rapporter Fasta rapporter Historisk info/rapp Fördjupning av den analytiska förmågan
Skola (grund, gymn) Betyg (gamla och nya) - ämne, skola, klass, modersmål - språknivå, kön, elevstöd, VT/HT Nationella prov - ÅK 3, 5, 9
Skola (försk, grund, gymn) Enkäter - elev- och föräldrar - förskola - de olika stadierna i grundskolan - fritidshem
Skola (försk, grund, gymn) Fördjupade analyser
Verksamhetsstyrning – Vård och omsorg Arbete och försörjning Individ och familjeomsorg Enkäter Funktionshinder (återstår) Äldreomsorg (återstår)
Arbete och försörjning Kostnader och insatser Ärendebalans Hushåll Orsaker Tillfälligt boende Introduktionsersättning Ungdom 18-24 år Insatser vuxna Avslutade insatser
Individ och familjeomsorg Barn Ungdom Missbruk Socialpsykiatri Verksamhetsstatistik Månadsstatistik
Fördelar Resultaten levereras snabbt – allt klart den 18 juni Skolorna kan analysera resultaten när de är aktuella o inte ett halvår senare. Åtgärder kan vidtas snabbt Relativt lättanvänt – man kan klicka sig fram Kan skräddarsy sidorna o kunna göra fördjupningar Kan på ett enkelt sätt dyka i resultaten o analysera över tid men också med kön som utgångspunkt. Resultat kan visas ner på klass nivå
Fördelar Enkelt att jämföra de egna resultaten med andra skolors resultat Resultaten kan visas i tabellform o som diagram
Nackdelar Kvalitetssäkring av betygsregistrering, måluppfyllelse o resultat på ämnesprov tar mycket tid, eftersom lärarna gör misstag som måste korrigeras Eftersom systemet är skräddarsytt innebär det att en del tid måste användas för att kvalitetssäkra att systemet räknar rätt
Vård och omsorg – fördelar Siffrorna fås snabbare Mindre manuellt arbete Säkrare underlag Ökad tillgänglighet Löpande uppföljning av nyckeltal Nyckeltal till delårsbokslut fås automatiskt Koppling kan göras till ekonomi
Vård och omsorg – nackdelar Mycket arbete för att få fram modellen Mycket kvalitetssäkring av siffrorna krävs
” Det här är spetsen på kvalitetsarbetet!! ” Det gör skillnad!”