Samlad information – ökad kunskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Advertisements

Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Systematisk uppföljning UIV
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Smittspårarutbildning
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Samlad information – ökad kunskap Om Huddinge kommuns beslutsstöd Bo Garneij, chefscontroller

kommunen I Stockholms länYngsta Andra största kommunen i Stockholms län Två viktiga stadskärnor Mycket bra kommunikationer Plats för fler företag

Stark befolknings- utveckling 100 000 !

God måluppfyllelse !!

Lite siffror om Huddinge Budget 4 500 mkr Resultat + 245 mkr Anställda 6 000 Förskola 6 600 Grundskola 12 700 Elever gymnasiet 4 200 Äldre m hemtjänst 1 200 Försörjningsstöd 115 mkr

Det var nu det ! Men hur var det tidigare?

Symtom Ingen helhetsbild Dålig samordning Låg tillgänglighet Otydlig struktur Kvalitetsbrister Många källsystem och verktyg

Beslutsstöd - utgångspunkter Kommunens styrmodell Alla förvaltningar Samtliga organisatoriska nivåer Gemensam bild av läget Skapa mervärde

Beslutstöd (L I S) - kännetecken Tillgänglighet Enkelhet Transparens Kvalitetssäkring

Mål Det kommungemensamma beslutsstödet LIS ska vara utvecklat och i drift för alla förvaltningar till i december 2010. Beslutstödet ska utvecklas enligt fastställt syfte

Syfte Beslutsstödet ska ge en samlad information om kommunens produktion, ekonomi, personal och kvalitet. Informationen ska vara tillgänglig för beslutsfattare och specialister i organisationen. Informationen som presenteras ska vara kvalitetssäkrad utifrån de definitioner som kommunen bestämt.

Kvalitetssäkrad information En väsentlig del av arbetet med att bygga ett beslutstöd handlar om att kvalitetssäkra information. Det kan innebära att inrapportering av data kan behöva ses över. Begrepp kan behöva ändras etc. En viktig del i kvalitetssäkringen är att säkra att den information som hämtas från olika system för att sedan presenteras i LIS är korrekt.

Grundbultar Ekonomistyrning Personalstyrning Verksamhetsstyrning

Viktiga komponenter Lokaler Befolkning Mål och resultat Verksamhetsstatistik Kvalitetsredovisning

Effekter/resultat som ska uppnås Respektive förvaltning beskriver och utformar sitt informationsbehov enligt särskild beställning. Mått och nyckeltal över planerade och utförda tjänster inom kommunens verksamheter. Mått och nyckeltal utformas utifrån såväl det kommunövergripande behovet som förvaltningarnas behov.

Hur är det nu? Vilka vinster har vi gjort ?

Vinster Gemensam helhetsbild Löpande samordning Ökad tillgänglighet Struktur på information Ständiga förbättringar av kvaliteten Ett system för samlad viktig information

Vinster Nöjda användare Minskad tid för informationssökning Snabbare analyser Snabbare och bättre överblick Pratar samma språk Alla är med och alla vill vara med

Erfarenheter Ledningens stöd Verksamhetspersoner med glöd Förankring Ta inte för stort grepp Kvalitetssäkring Avsätt tid och resurser Tydlig projektstyrning

Statistik Antal användare 640 Antal dagliga användare 40-60 Antal användare under en månad cirka 220 Årlig kostnad per användare cirka 2800 kr Typer av användare: Chefer, ekonomer, personalare, kvalitetsutvecklare, analytiker, andra specialister och handläggare, politiker

Individ - och fam.omsorg Vård o omsorg Ekonomi Skola Barnomsorg Procapita vård o oms Agresso Procapita skola o barn Individ - och fam.omsorg Löner Heroma Procapita IFO DB2 SQL Datalager Befolkning Fritids lokal bokning KIR Fritids. bokn SQL SQL Diark SQL Pontus OracleDB Bibliotek Ecos Progma Biblotekssys. Slutanvändare Gymnasiesys

Kommunens styrmodell

Detta är gjort: Övergripande Personal Ekonomi Befolkning

Detta är gjort: Verksamhet och på gång… Förskola Grundskola Gymnasium Arbete o försörjning Individ- o familjeomsorg Bibliotek Kulturskola Gator och vägar Äldreomsorg Funktionshinder Kultur Fritid

På gång Redovisning och uppföljning av mål Underlag för E-tjänster Budget och prognos för ekonomisk uppföljning Samlad information till användare Visualisering med t ex kartor - GIS

Framtid BI-strategi Datalager – avser handhavandet av data, såsom samla strukturera, tvätta och lagra data för att stödja BI-systemet Kodstruktur (MDM) Hantering av grunddata – kunder/brukare, leverantörer, tjänster/produkter och anställda

Rätt information till Rätt person vid Rätt tid för att fatta Rätt beslut Att internt effektivisera vardagsbesluten för verksamhetsansvariga inom förvaltningar sparar pengar och ökar servicen till medborgarna

Verksamhetsnytta Vad kommer att hända härnäst Vad det bästa som kan hända Varför händer det Analys om framtid Frågor Dynamiska rapporter Fasta rapporter Historisk info/rapp Fördjupning av den analytiska förmågan

Skola (grund, gymn) Betyg (gamla och nya) - ämne, skola, klass, modersmål - språknivå, kön, elevstöd, VT/HT Nationella prov - ÅK 3, 5, 9

Skola (försk, grund, gymn) Enkäter - elev- och föräldrar - förskola - de olika stadierna i grundskolan - fritidshem

Skola (försk, grund, gymn) Fördjupade analyser

Verksamhetsstyrning – Vård och omsorg Arbete och försörjning Individ och familjeomsorg Enkäter Funktionshinder (återstår) Äldreomsorg (återstår)

Arbete och försörjning Kostnader och insatser Ärendebalans Hushåll Orsaker Tillfälligt boende Introduktionsersättning Ungdom 18-24 år Insatser vuxna Avslutade insatser

Individ och familjeomsorg Barn Ungdom Missbruk Socialpsykiatri Verksamhetsstatistik Månadsstatistik

Fördelar Resultaten levereras snabbt – allt klart den 18 juni Skolorna kan analysera resultaten när de är aktuella o inte ett halvår senare. Åtgärder kan vidtas snabbt Relativt lättanvänt – man kan klicka sig fram Kan skräddarsy sidorna o kunna göra fördjupningar Kan på ett enkelt sätt dyka i resultaten o analysera över tid men också med kön som utgångspunkt. Resultat kan visas ner på klass nivå

Fördelar Enkelt att jämföra de egna resultaten med andra skolors resultat Resultaten kan visas i tabellform o som diagram

Nackdelar Kvalitetssäkring av betygsregistrering, måluppfyllelse o resultat på ämnesprov tar mycket tid, eftersom lärarna gör misstag som måste korrigeras Eftersom systemet är skräddarsytt innebär det att en del tid måste användas för att kvalitetssäkra att systemet räknar rätt

Vård och omsorg – fördelar Siffrorna fås snabbare Mindre manuellt arbete Säkrare underlag Ökad tillgänglighet Löpande uppföljning av nyckeltal Nyckeltal till delårsbokslut fås automatiskt Koppling kan göras till ekonomi

Vård och omsorg – nackdelar Mycket arbete för att få fram modellen Mycket kvalitetssäkring av siffrorna krävs

” Det här är spetsen på kvalitetsarbetet!! ” Det gör skillnad!”