Kartläggning av mas m.fl. 2013 Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Mall organisationsbild
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Regelverk för hjälpmedel Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Upphör gälla, beslut
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Agenda Utbildning för verksamhetschef
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
En presentation av enheten
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Behov av habilitering och rehabilitering
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Samordnad Individuell Plan
Nya föreskrifter och allmänna råd
Samordnare vid Länsstyrelsen Sigun Lilja
Patientjournallagen Ändamål
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Mats Nilsson, stabschef Samlad kraft kring e-hälsoutveckling!
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Socialförvaltningen december 2008 Verksamhetsidé Utvecklingsteamet Uppdrag av nämnd/socialdirektör bereda ärenden inom nämndens verksamhetsområden behovs-
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Uppstart arbetsgrupper
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Enhet för Asyl- och flyktinghälsa
Övergripande uppföljningar 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Att planera och följa upp verksamhet inom
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Enheten för uppföljning och utvärdering
Översyn Jour och Beredskap inom Område Allmänmedicin
Presentationens avskrift:

Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering

Bakgrund •Egeninitierat projekt, arbetsgrupp med representanter från alla avdelningar •Kartläggning av masfunktionen som underlag för en översyn av regelverket och ev. behov av annat kunskapsstöd •Kartläggning av mar, socialt ansvarig samordnare och tillsynsansvarig över socialtjänsten för att få ökad kunskap om dessa funktioner

Identifierade problemområden •Det finns olika tolkningar av vad som ska ingå i masfunktionen enligt lagstiftning och vad som i övrigt kan ingå •Masuppdragets utformning då verksamhet utförs av enskilda ut­förare •Otydligheter i ansvarsförhållandet mellan vårdgivare och mas

Identifierade problemområden •Förhållandet mellan verksamhetschef för hälso- och sjukvård och mas samt masens organisatoriska placering i kommunen •Masuppdragets omfattning och kombinationer med andra uppgifter

Metod och genomförande •Intervjuer med masar, marar, nätverk och intresseorganisationer för mas och mar, tillsynsinspektörer, verksamhetschefer för hälso- och sjukvård •Intervjuer med vårdgivare (socialnämnd och företagsledning) •Kartläggning av förekomst av socialt ansvariga samordnare och tillsynsansvariga över socialtjänsten •Dialogmöten •Kontakt med äldreföreträdare

Frågor i kartläggningen (mas) •Finns det några problem med gällande regelverk (lag, förordning och allmänna råd), i så fall vilka? •Hur ser masens samverkansformer ut i förhållande till enskild verksamhet? Hur tolkas sekretessen mellan vårdgivare? •Hur stort verksamhetsområde ansvarar en mas för? Hur stor volym ingår i uppdraget? •Vilka förutsättningar och hinder finns idag för att mas ska kunna klara sitt uppdrag? Har masen och vårdgivaren olika syn på detta, vad skiljer i sådana fall? •Vilken kompetens har masar idag?

Synpunkter! Skicka synpunkter till: •Telefon: