Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den industriella revolutionen
Advertisements

Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Telefonen.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Optik Läran om ljus.
Sumererna i södra Mesopotamien
Mopeden.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Cykeln.
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Tekniska System - Elvispen
Mellankrigstiden.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
GPS- sändare till barn!.
Traktorer då och nu.
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Spisens historia.
Turismen växer fram kapitel 2
Mobiltelefonins utveckling
Bilar 1769 av Nicholas Cugnot 1885 Carl Benz tvåtaktsmotor (gas)
Behov av guider och reseledare
Det industriella genombrottet
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Klok filosofi … ?.
VAD ÄR TEKNIK?.
Turismens historia kapitel 2.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Industriella revolutionen del 2
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Renässansen.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
FLYGPLAN.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Kemins historia.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
1. Förändringar inom jordbruket
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Industriella revolutionen
Tidskapsel Av Edona, Elin &Josefin.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Mobiltelefon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Mobiler.
Kolonialism s
Textilarbete Alice Höök.
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Kemi finns överallt runtomkring oss.
Den industriella revolutionen
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Experiment med vatten Densitet.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Naturlandskap blir kulturlandskap
stenåldern, bronsåldern och järnåldern
Industriella Revolutionen
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
BIOMIMETIK ANN-KRISTIN JONSSON George de Mestral  I början av 1900-talet levde en liten pojke i Schweiz som hette George de Mestral. Han älskade.
Ett bild och text repotage
Naturlandskap blir kulturlandskap
LOKOMOTIVET!!!.
Presentationens avskrift:

Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis

Flygplanens utveckling 1783. första ballongfärden i historien 1895. otto liental flög 400 m på höjden 30 m 1903. bröderna wright flyger 59 s med motor 1970 jet åldern får representeras av Concord. första jetplanet flögs 1939 1924. första helikoptern ( igor sikorski ) 1910. förste svensken med flygcertifikat ( c cederström) 1927.första ensamflygningen över atlanten

Första flygplanet Det första uppgifter om ritningar och flygförsök var av Ibn Firnasi det islamska Spanien år 875. I Europa skissade Leonardo Da Vinci på de första flygplansliknande konstruktionerna; en mandriven flaxande konstruktion, en helikopter och även en fallskärm. Det kom inte längre än till skisser, för att det inte fanns någon drivkälla som kunde få konstruktionerna i luften. I Europa var de första experimenten med en varmluftsballong. Man började snart experimentera med framdrivningen, och de första luftskeppen drevs med kolvmotorer.

Lilienthal och Wright Under slutet på 1800-talet började man experimentera på många olika håll med flygning, med principen tyngre än luft. Otto Lilienthal var troligen den första som flög ett glidflygplan som svävade fritt. Han gjorde många olika försök och mätningar på olika modeller och testade även med att bemanna glidflygningar. Vilket gick sådär. Sedan började han exprimentera men ångmaskiner. Under den tiden så kom han på att det inte kunde vara så himlans tungt. Lite senare började bröderna Wright att experimentera med Lilienthals planer. De började experimentera med flera olika modeller och konstruerade en förbränningsmotor som installerades i en biplan med två skjutande propellrar. 1903 lyckades de göra den första flygningen, detta blev starten till en snabb utveckling av flygplan. Detta ledde även till utvecklingen av kolvmotorn. Bröderna Wrights succé väckte ett stort intresse över världen, människan kunde nu för första gången flyga! 1931 byggdes det första planet som var drivet av fyra motorer, som totalt kunde ta 16 passagerare och kunde flyga på 2 000 meters höjd. Men det som verkligen gav skjuts på flygplanets utveckling var världskrigen. Under första världskriget hade man ett lyckats konstruera ett plan som kunde komma upp i 200 km/h och under det andra ett plan som kunde flyga över 650 km/h.

Varför skapade vi flygplanet? Vi skapade flygplanet för att förenkla transporter mellan olika länder och världsdelar. Genom att transportera saker genom luften så går det betydligt snabbare och enklare. Du kan transportera alla möjliga saker, tex människor, livsmedel, post osv.. Drivkraften till att utveckla flygplanet är för att transportera lättare och att inte att ska färdas på marken. Just nu så är flygplanen en stor miljöbov och det är också en faktor att utveckla planet. Att göra planet miljövänligt skulle vara en stor framgång och bra för miljön. Eftersom att många bilar släpper ut tillräckligt med avgaser. Flygplanen används inte bara till transportering av saker. Flygplanen är en stor faktor till turismen. Tusentals personer reser runt i världen och besöker olika länder och då lär man sig även om hur andra lever och om deras kulturer. Och då är transportmedlet FLYGPLAN! Att åka med flygplan är ganska så säkert. Det händer faktiskt mer olyckor på marken än i luften. Flygplanet förorenar luften otroligt mycket och förstör ozonlagret. Om vi fortsätter att förorena världen som vi gör idag så kommer jorden inte att funka som den gör nu

Varför utvecklar vi fortfarande flygplanet? Flygplanet har under en lång tid utvecklas. Det första planen gjorde av trä. Senare så kom man på att det går bättre om flygplanen är i någons sorts metall. Man testade sig fram och kom fram till att det inte fick vara för tungt men ändå hållbart. Flygplanen skulle/ska kunna transportera tunga saker och då var det en faktor att komma på ett flygplan som har en tillräckligt stark motor som orkar lyfta och flyga. Just nu är en stor faktor att hitta en miljövänligt plan. Eftersom flygplanen är en otroligt stor miljöbov så vill vi utveckla ett miljövänligare flygplan. Vi tycker det att flygplan är en bra uppfinning eftersom den hjälper till på så många sätt. Den gör så att man kan resa mycket lättare och ta sig fram snabbare. Man transporterar också saker som är lättare att transportera i luften än på marken. Flygplanen utvecklar vi också för att kunna flyga längre resor. Skönare stolar, airkondition, toaletter. Det finns olika bra kvalite beroende på vilken klass man väljer.

Hur gör vi flygplanet mer miljövänligt? Flygplanen är stora miljöbovar. Det släpper ut otroligt mycket koldioxid och förorenar luften väldigt mycket. Flygplanens bensin är också en lång och farlig väg. Bensinen tar man upp ur marken och rengör den och hela dess väg förorenar och förstör naturen. Nutidens flygplan förorenar mycket mer nu är förr i tiden eftersom vi använder planet mycket mer nu.

Varför utvecklar vi tekniken? Vi utvecklar tekniken så det blir lättare och bekvämare för oss människor. Vi tillverkar bilar, flygplan, lastbilar osv så vi lättare kan transportera varor och oss själva. Vi vidare utvecklar också tekniken till exempel toaletter på flygplan och bussar, så vi ska kunna åka längre utan besvär. Vi vidare utvecklar tekniken så den ska bli så bra som möjligt, fordon ska gå snabbt och lätt, ha liten risk för olyckor, vara bekväma att färdas med och gärna vara miljövänliga. Datorer utvecklas genom att dem blir snabbare, bättre design, finns mer tillgångar till olika saker och skapar fler program. Mobiler och telefoner utvecklas så vi kan ringa lätt och billigt, bättre ljud kvalité, snyggare och mer praktiska designer på både utsidan av mobilen (mindre och smalare) och insidan av mobilen, själva innehållet, (menyn, touch mobiler). Vi utvecklar alltså teknik för att göra det lättare för oss människor och miljövänligare för naturen. Av Karin och Carolin 9a.