2007-04-24Danielson & Co1 Principerna i bilaga 13 1. Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Talföljder formler och summor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Stora additionstabellen
Målsättning - Kvalitet
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Att få rätt saker att hända
Bokslutsenkät 2007 Aktualitetsdagen Enkät avseende 2006 års bokslut och årsredovisning.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Tillsynsvägledning enligt PBL/PBF
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
© Synovate Ungas attityder till rökning
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Uppföljning av implementering av Handlingsplan ökad patient-/brukarmedverkan
Vi blir Region Jönköpings län
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Stora subtraktionstabellen
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande över den lokala trafiken är riktiga. 2. Det är tydligt vilken trafik som i huvudsak är regionens ansvar och vilken trafik som i huvudsak är kommunens ansvar. 3. Fördelningsmodellen för kostnader och intäkter enligt bilaga 13 går att förstå. 4. Vi skulle kunna acceptera en mindre detaljerad, men enklare, fördelningsmodell. 5. Vi skulle kunna acceptera ett enklare taxesystem, även om följden av detta blir att vi inte kan påverka vår lokala taxa. 6. Vi skulle kunna acceptera mindre inflytande över våra kostnader om detta ger en enklare fördelningsmodell. Utvärdering av bilaga 13

Danielson & Co2 1. Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande över den lokala trafiken är riktiga.

Danielson & Co3 2. Det är tydligt vilken trafik som i huvudsak är regionens ansvar och vilken trafik som i huvudsak är kommunens ansvar.

Danielson & Co4 3. Fördelningsmodellen för kostnader och intäkter enligt bilaga 13 går att förstå.

Danielson & Co5 4. Vi skulle kunna acceptera en mindre detaljerad, men enklare, fördelningsmodell.

Danielson & Co6 5. Vi skulle kunna acceptera ett enklare taxesystem, även om följden av detta blir att vi inte kan påverka vår lokala taxa.

Danielson & Co7 6. Vi skulle kunna acceptera mindre inflytande över våra kostnader om detta ger en enklare fördelningsmodell.

Danielson & Co8 Principerna i bilaga 13: Sammanfattning •Att dela upp ansvaret på regional och lokal nivå tycker de flesta är rätt. VTG avviker. •Man förstår relativt väl vad som är regional och lokal trafik •Fördelningsmodellen går att förstå •En enklare modell är inte någon stor angelägenhet •Man vill inte ha ett enklare taxesystem om det innebär mindre påverkan på taxan •Man vill inte ha en enklare fördelningsmodell om detta innebär mindre påverkan på kostnaderna

Danielson & Co9 Utvärdering av bilaga 13 Tillämpningen av bilaga Våra kostnader har påverkats av att andra kommuner eller regionen har ändrat sin trafik. 8. Våra möjligheter att via Västtrafik påverka kollektivtrafikens utformning och standard har ökat. 9. Våra möjligheter att samordna ordinarie kollektivtrafik med annan kollektivtrafik, t.ex. skolskjutsar, har ökat.

Danielson & Co10 7. Våra kostnader har påverkats av att andra kommuner eller regionen har ändrat sin trafik.

Danielson & Co11 8. Våra möjligheter att via Västtrafik påverka kollektivtrafikens utformning och standard har ökat.

Danielson & Co12 9. Våra möjligheter att samordna ordinarie kollektivtrafik med annan kollektivtrafik, t.ex. skolskjutsar, har ökat.

Danielson & Co13 Tillämpningen av bilaga 13: Sammanfattning •De egna kostnader verkar inte ha påverkats så mycket av vad andra kommuner eller regionen har gjort •VT4 och VTS tycker att möjligheterna att påverka trafiken har ökat medan de andra tycker att den har minskat •Möjligheterna att samordna med t.ex. skolskjutsar verkar inte ha förändrats

Danielson & Co14 Utvärdering av bilaga 13 Budget och uppföljning 10. Västrafiks budgetredovisning gällande kollektivtrafikens intäkter och kostnader är bra. 11. Budgetprocessen och samarbetet med Västtrafik om budgeten (t.ex. möjligheten att göra förändringar, samordna med vår egen budget) fungerar bra. 12. Västtrafiks redovisning efter årets slut gällande kollektivtrafikens intäkter och kostnader är bra. 13. Vår kontroll över bidraget till kollektivtrafiken har blivit bättre med det nya avtalet (fr.o.m. verksamhetsåret 2004).

Danielson & Co Västtrafiks budgetredovisning gällande kollektivtrafikens intäkter och kostnader är bra.

Danielson & Co Budgetprocessen och samarbetet med Västtrafik om budgeten (t.ex. möjligheten att göra förändringar, samordna med vår egen budget) fungerar bra.

Danielson & Co Västtrafiks redovisning efter årets slut gällande kollektivtrafikens intäkter och kostnader är bra.

Danielson & Co Vår kontroll över bidraget till kollektivtrafiken har blivit bättre med det nya avtalet (fr.o.m. verksamhetsåret 2004).

Danielson & Co19 Budget och uppföljning: Sammanfattning •VTS är nöjda med VT:s budgetredovisning, VTG missnöjda, övriga mer neutrala •Man tycker inte att budgetprocessen fungerar bra •VT:s resultatredovisning är ok. VTS nöjda, VT7 missnöjda •Man tycker att kontrollen över bidraget till kollektivtrafiken har försämrats något

Danielson & Co20 Utvärdering av bilaga 13 Statistik och resvaneundersökningar 14. Västtrafik ger oss en tydlig redogörelse av hur regionalt och lokalt resande med kollektivtrafiken i och från/till vår kommun ser ut. 15. Vi får bra och användbar statistik från Västtrafik över kollektivtrafikens ekonomi och resor 16. Statistiken är lagom detaljerad, har ett lämpligt dataformat etc. 17. Resvaneundersökningarna är tillräckligt aktuella.

Danielson & Co Västtrafik ger oss en tydlig redogörelse av hur regionalt och lokalt resande med kollektivtrafiken i och från/till vår kommun ser ut.

Danielson & Co Vi får bra och användbar statistik från Västtrafik över kollektivtrafikens ekonomi och resor

Danielson & Co Statistiken är lagom detaljerad, har ett lämpligt dataformat etc.

Danielson & Co Resvaneundersökningarna är tillräckligt aktuella.

Danielson & Co25 Statistik och resvaneundersökningar: Sammanfattning •Man tycket att VT ger en dålig redovisning av resandet •Man är inte riktigt nöjd med ekonomi- och resande- statistiken •Statistikens utformning är inte bra •Resvaneundersökningarna är inte tillräckligt aktuella

Danielson & Co26 Utveckling och finansiering på lång sikt Västtrafik beskriver i verksamhetsplanen två scenarier för kollektivtrafikens utveckling - oförändrad eller utökad trafik. Vilket scenario ser ni som ägare som önskvärt? Grön: utökad Blå: beror på Röd: som nu

Danielson & Co27 Utveckling och finansiering på lång sikt Vilken kollektivtrafik anser ni vara viktigast att bygga ut på sikt?

Danielson & Co28 Utveckling och finansiering på lång sikt Hur ser ni som ägare på möjligheten att finansiera en utökning av trafiken?

Danielson & Co29 Utveckling och finansiering på lång sikt Bör ägarersättningen även i framtiden i princip vara en 50/50 fördelning mellan regionen och kommunkollektivet?