Om RUT och ROT och VITT och SVART

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Attitydkampanj för vita arbeten
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Etableringen på arbetsmarknaden – examinerade från högskolans utbildning på grundnivå och avancerad nivå läsåret 2006/07.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Bokföring av Lönekostnader
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Hänt sedan vi sågs i Åbo… ►Regeringen har ett starkt engagemang i utbildningspolitiken, skolan, högskolan, en ny yrkeshögskola ►Verksamheten vid CSN.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Patientsrömmar och täckningsgrad. Caj Skoglund Vad händer med ansvarsfördelning och patientströmmar i ett vårdvalssystem? Relativt hög fast.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vårdskador inom somatisk slutenvård (Sjukhusvård utom psykiatri) 4:e nationella konferensen om patientsäkerhet
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Presentationens avskrift:

Om RUT och ROT och VITT och SVART Rapport 2011:1 Speglar främst förhållandena under 2010

Bakgrund Avdrag för hushållstjänster ”RUT” från 1 juli 2007. Motiv: Etablera en ny marknad, skapa sysselsättning, motverka svartarbete, jämställdhet Avdrag för ROT-arbeten från 8 december 2008. Motiv: Motverka svartarbete, konjunkturläget Fakturamodellen infördes 1 juli 2009 Skattereduktionen är 50% av arbetskostnaden inkl. moms. Reduktionen högst 50 000 kr per köpare och år.

Skatteverket har också ett regeringsuppdrag Regeringsuppdrag till Skatteverket 22 juni 2011 avseende uppföljning och utvärdering av fakturamodellen Uppdraget ska redovisas senast februari 2012 Skatteverkets förslag kommer samlat i anslutning till avrapporteringen av regeringsuppdraget

Fokus för Skatteverkets analys Skapa kunskap om: Hur rutinerna fungerat för Skatteverket, köpare och utförare Effekten på svartarbetet Fel som är specifika för det nya systemet Legitimiteten för svartarbete inom dessa områden Därutöver: Dokumentation av husavdragets utveckling och karaktäristika på köpare och utförare ▼ ESO-projekt: En bred samhällsekonomisk analys kommer att göras av forskare i Uppsala

Fakturamodellen ger ökad transparens Fakturamodellen verkar positivt: Ger systemstöd som - stimulerar vit efterfrågan hos hushållen - skapar preventiv effekt hos företagen genom den info den skapar om transaktionerna och som används i Skatteverkets kontroller - ger aktuell information - ger bättre förutsättningar för kontroll än i andra branscher Möjliggör förtryckning av deklarationerna vilket skapar rationell hantering

Genomförda undersökningar Intervjuundersökning med köpare av RUT Intervjuundersökning med köpare av ROT Frågor till allmänheten genom påhäng i Skatteverkets årliga intervjuundersökning Kartläggning av felförekomst baserad på slumpurval av ansökningar för husarbete Bearbetningar av uppgifter i Skatteverkets administrativa system

Utvecklingen av RUT och ROT miljarder kr Senaste utvecklingen mätt som rullande tolvmånaderstal med slutmånad augusti 2011: ROT: 13,9 mdkr 907 000 köpare RUT: 1,6 mdkr 387 000 köpare

RUT Om köparna Om utförarna Om svartarbetet

Vilka är RUT-köparna? 326 000 köpare. Reduktion 1 371 mnkr Uppskattningsvis har köpts 7,6 miljoner timmar (motsvarar schablonmässigt ca 5000 årsarbeten i debiterad tid; antalet sysselsatta är fler genom att all arbetstid inte kan debiteras och att en del arbetar deltid). Städning står för 89 %, trädgårdsarbete/snöröjning för 8 % Överrepresentation i åldrarna 35-44 år samt över 65 år Över 65 år finns 115 000 köpare (= 35 %) och de står för 300 mnkr (24 %) 164 000 förvärvsarbetar, varav - 103 000 sammanboende där båda arbetar heltid, - 38 000 sammanboende där båda arbetar 6 timmar eller mer - 25 000 ensamstående som arbetar heltid - Av de heltidsarbetande uppger 46% att de arbetar mer än normal heltid 75 % av köparna har fått belopp under 5 000 kr; 3 % belopp över 20 000 kr (i genomsnitt 4 200 kr)

Hur fick man jobbet utfört innan avdraget fanns?

Vilka är RUT-utförarna? Antal företag: 8 630 st Totalt har 12 451 företag fått utbetalningar men vissa är att karaktärisera som ROT-företag Exkl. ROT-dominerade finns 8 630 RUT-företag En ung bransch, startade 2007 eller senare: 47 % Antal arbetsgivare nischade mot RUT: ca 2 400 st, varav 1 600 nyregistrerade Egenföretagare: ca 5 400 st Antal arbetsgivare där RUT är ett marginellt inslag: ca 1 900 st Utländska företag: 32 st (Polen/Tjeckien 18 st, Norden 8 st, Baltikum 4 st)

Om svartarbetet städtjänster Vald metod för att fånga vad som hänt Föremätning = svartarbetskartläggningen 2005 Förändringen = Intervjufrågor riktade till RUT-köpare

Köpare av städtjänster Skillnad i tidsåtgång mellan gör-det-själv och utförare. Åldersgruppen 18-64 år

Timpris för städning – vitt och svart

RUT-köparna är priskänsliga

Omvandling av svarta städtjänster Svar på frågan hur köparens hushåll gjorde tidigare Antal hushåll Antal köpta som köpt svart svarta timmar RUT-hushåll som tidigare köpte svart 14 000 0,9 miljoner Svartarbeteskart- läggningen 2005 147 000 7,4 miljoner Relativ minskning 10 % 11 á 12 % ▼ Av en rad skäl en minimiskattning

Omvandling på sikt

ROT Om köparna Om utförarna Om svartarbetet

Vilka är ROT-köparna? 870 000 köpare. Reduktion 13,5 mdkr Uppskattningsvis har köpts 53 miljoner timmar (≈ 30 000 årsarbeten i debiterad tid) Stor volymökning  40 % uppges vara tidigareläggningar eller jobb som inte skulle ha gjorts om ROT-avdraget inte funnits Genomsnittligt belopp 15 511 kr/köpare 39 % av köparna har fått belopp under 5 000 kr; 28 % belopp över 20 000 kr

Vilka är ROT-utförarna? Antal företag: 61 137 st Lite fler startade 2009 och lite färre 2010 än under 2007 och 2008 Arbetsgivarregistrerade: 62 % (38 170 st) Egenföretagare 51 % (31 114 st) Utländska företag: 339 st (Polen/Tjeckien 224 st; Baltikum 70 st)

Om svartarbetet ROT

Många ROT-köpare kan inte göra jobbet själv Skillnad i tidsåtgång mellan gör-det-själv och utförare

Nettopris (efter reduktion) per timme för ROT-arbeten

Priskänsligheten ROT – samtliga typer av jobb sammantaget Men stora skillnader mellan olika typer av jobb: minst priskänsligt el/VA mest priskänsligt målning och tapetsering

Omvandling av svarta ROT-jobb Svar på frågan hur ”köparens hushåll skulle fått utfört motsvarande jobb om avdraget inte funnits” Anm: De intervjuade har kunnat ange flera svarsalternativ

Jämförelse med volymen i svartarbetskartläggningen 2005 Antal Antal svarta arbeten timmar Arbeten som skulle köpts svart om ROT- avdraget inte funnits 44 000 2,6 miljoner Svartarbeteskart- läggningen 2005 430 000 18,7 miljoner Relativ andel -10 % -14 % Faktorer som kan medföra underskattning: Frågan hypotetisk. IP har uppfattat den som känslig I svaret ”ta hjälp av vänner och anhöriga” kan finnas en del svart Om det skulle finnas betydande inslag av renoveringsarbete som inte omfattas av dagens husavdrag i den volym svartarbete 2005 som vi relaterar effekten till

Bilden av hela marknaden bland ROT-företagen? Om man hade frågat ROT-företagen – hur skulle bilden av svartarbetet då ha blivit? Vid utvärderingen av Finlands hushållsavdrag bedömde företagen att 60 procent av den svarta marknaden hade försvunnit (baserat på hypotetiska frågor till företagare i branschen) En samlad och aktuell bild av hur ROT-företagen i Sverige bedömer förekomsten av svartarbete finns inte. Planer på en undersökning (hösten 2011) finns hos intresseorganisationerna. Hösten 2009 svarade 78 % av företagen att ROT-avdraget bidrar till minskat svartarbete.

Vilken betydelse kan den stora vita efterfrågan 2010 tänkas ha? Är mängden svartarbete beroende på efterfrågetrycket? År 2010 ett annat läge än 2005. Efterfrågeökningen så stor att konkurrensen från svart uppfattas som liten Utförarna har svårt att tillfredsställa efterfrågan och de svarta arbetena hamnar ”längst bak i kön” Vita jobb har tidigarelagts och i denna konkurrens har svarta jobb trängts undan.

Om legitimiteten Frågor riktade till allmänheten

Inställningen till RUT och ROT är mycket positiv hos allmänheten November 2010 86% tycker ROT-avdraget bra 72 % tycker RUT-avdraget bra Almegas undersökningar visar att acceptansen för RUT ökat över tiden ROT-avdraget har redan tidigare haft hög acceptans

Acceptansen för svartarbete har minskat November 2010 88 % tycker inte det är OK att folk köper svartstädning 90 % tycker inte det är OK att folk köper ROT-arbeten svart Almegas undersökningar: Klar förändring i attityden till svart städning. Legitimiteten i att köpa hushållsnära tjänster svart har minskat. Demoskops undersökningar visar också på att inställningen generellt till svartarbete ändrats  färre kan tänka sig att själv arbeta svart och att köpa svart våren 2011 jämfört med 2005 – Husavdraget kan vara en bidragande faktor

Administrativa hanteringen 3 aktörer

Hur har det gått? Skatteverkets förmåga att snabbt anpassa och planera om har satts på prov... 4 ggr så stor volym som ursprungligen beräknades Ansökan om utbetalning: - 1:a halvåret: Bara på papper. Utbetalning inom 10 dagar - Från 2010: Även e-tjänst. Utbetalning inom 5 dagar - Klaras i över 95 % av fallen Köparna – fakturamodellen har gjort det mycket enkelt RUT-utförarna – en ny bransch och administrationen av fakturamodellen ses som en del av och en förutsättning för att branschen ska fungera ROT-utförarna – inledningsvis var kritiken delvis hård. Men efter ett par månader hade kritiken dämpats. Men en riktigt samlad och aktuell bild finns inte

Fel och fusk specifika för husavdraget Skilja på skattefel och rena bedrägerier

Felskattning med slumpurval Slumpurval 2 553 ansökningar från utförare Det förekommer också rena periodiseringsfel dvs. belopp som är helt rätt men som betalts ut för tidigt (ska göras först när arbetet är utfört och kunden betalat fakturan)  i slutändan en ränteeffekt av marginell betydelse för statskassan

Riktade kontrollen Förkontrollen 2010: Efterkontrollen: 55 mnkr stoppat från utbetalning 69 brottsanmälningar Efterkontrollen: skatte- och avgiftskrav 36 mnkr 18 brottsanmälningar 159 st brottsanmälningar sedan fakturamodellens start t.o.m. 2010

Utökade kontroller 2011 Kostnad för material görs om till arbetstid. Förekommer både bland stora och små aktörer Problem med närstående som utför arbete Skattereduktion kan inte medges när en närstående utfört arbetet. Bedrägerier utförare och köpare är i maskopi med varandra

Om ansökan om skattereduktion görs på felaktiga grunder kan den som ansöker om skattereduktion bli återbetalningsskyldig av för mycket beviljad skattereduktion påföras skattetillägg på grund av att han lämnat oriktig uppgift i deklarationen bli åtalsanmäld