Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

Legitimationskrav Rekrytering
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Bättre mat och hälsa för äldre
Min egen forskning och bidrag om new venture teams
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Utan cykeln stannar Sverige Lotta Finstorp 4 mars Kristianstad.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Trafikeftersök – det nya systemet
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Energikartläggning i stora företag
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
GNS järnväg Håkan Sjöström
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
Erfarenheter från de finska alliansprojekten Liekki-projektet (jv Lielahti-Kokemäki) Riksväg 12 genom Tammerfors /Peter MolinAlliansprojekt,
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Anläggningssäkerhet Dokumenterad riskanalys ger underlag för val av skydd.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Delbetänkande av Järnvägstrafikutredningen, SOU 2014:26
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Nollalternativ i en MKB
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —14 Göran Nilsson.
1 Presskonferens den 16 april 2004 klockan 13:00 Sveriges Byggindustriers kansli Norrlandsgatan 15 i Stockholm.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Materialförsörjning till avhjälpande underhåll Säkrad försörjningslösning Material och komponenter, som ingår i leveransavtalet, har en säkrad påfyllning.
Seminarium med företag Företagen:  VISA TILLVÄXTPOTENTIAL  KARTLÄGG FLÖDEN  LYFT BLICKEN Trafikverket: Mötet väckte en hel del tankar om hur.
Validering Av Livslångt Lärande
Att lära sig att analysera
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Intern Kompetenskrav för diplomering Anpassning till FI:s krav Esbjörn Ohlsson, Utbildningsutskottet
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Energikartläggning i stora företag
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Energikartläggning i stora företag
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ GNS-järnväg
Lagen om Energikartläggning i stora företag
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Transportmedel vid export 2013
Vilken bransch? En bransch 3
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Säkerhetsrapport järnväg
Trafiksignalföreskrifter
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Cykelöverfarter och cykelpassager
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
En jämförelse mellan högeffektiva lysrörssystem och LED system
Miljömålsrådet Boverket, Energimyndigheten, Folkhälsomyndigheten, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, Kemikalieinspektionen, Konsumentverket,
Presentationens avskrift:

Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg- och järnvägsbranschen Vi är oroliga för att ansvaret för utbildning och kunskapstester lämnas över till entreprenörerna Vi ser inte att denna utveckling leder till en säkrare miljö för arbetare och trafikanter på väg och järnväg utan snarare tvärtom

Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Sekos förslag till lösningar Utveckla vilka kompetenser som krävs för olika arbeten på väg och järnväg Transportstyrelsen/Trafikverket inrättar kompetenstest på alla individer som arbetar på väg och järnväg Fristående kontrollverksamhet inrättas Huvudentreprenör ska kunna redovisa behörigheten för alla verksamma på arbetsplatsen

Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Reglering i föreskrifter, fördelar och nackdelar Tydlighet och samma standard för alla i branschen Konkurrens på lika villkor §

Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Reglering i föreskrifter, nivå Funktionskrav på individnivå är att föredra