Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Säkerhetsrapport järnväg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Säkerhetsrapport järnväg"— Presentationens avskrift:

1 Säkerhetsrapport järnväg
Transportstyrelsens årsrapport för 2015 Författare: Eva Linmalm Presentatör: Viktoria Liss

2 Årsrapport 2015 Syfte Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen
Beskriva TS säkerhetsarbete inom järnvägen Beskriva säkerhetsutvecklingen, Förändringar i lagstiftning och föreskrifter Utvecklingen av säkerhetscertifieriring och –tillstånd Resultat och erfarenheter från (säkerhets)tillsyn Bedöma säkerhetens utveckling Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen

3 Årsrapport 2015 Syfte Beskriva TS säkerhetsarbete inom järnvägen
Beskriva säkerhetsutvecklingen Förändringar i lagstiftning och föreskrifter Utvecklingen av säkerhetscertifieriering och –tillstånd Resultat och erfarenheter från (säkerhets)tillsyn Bedöma säkerhetens utveckling Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen

4 Transportstyrelsens bedömning
Hög säkerhet 0,12 döda och vägt antal svårt skadade / miljon tågkm 0,28 EU-genomsnitt (2014) Gemensamma mål: Anställda Obehöriga Passagerare Plankorsningstrafikanter Övriga Samhället 0,12 antal döda och vägt antal svårt skadade per miljon tågkilometrar 0,28 genomsnitt EU (2014) Flest som dör är inom 1) OBEHÖRIGA (både självmord och rena olyckor) Arbetar för att HINDRA folk att vara i spåren (gäller både självmordskandidater och andra.) Några sätt kan vara att (fortsätta) stängsla och sätta upp (mer) kameraövervakning Trafikverket har satt upp 200 km stängsel – BRA! 2) PLANKORSNINGSTRAFIKANTER Passiva plankorsningar (där skyddsanordning tex ljud och ljus saknas) Samtliga mål är baserade på uppgifter från Vi når INTE målet för anställda.

5 (42 officiell statistik)
Olyckor 2015, olyckstyper 40 allvarliga olyckor (42 officiell statistik) 2015 Annan 7 Brand 2 Personolycka 16 Plankorsningsolycka 9 Urspårning 3 Påkörning Kollision Officiell statistik och statistik till ERA skiljer sig aningens åt. ERA vill inte ha uppgifter från Fristående järnväg, vilket ingår i officiell statistik. Skiljer sig lite åt Död = avliden inom 30 dagar Svårt skadad = Materiella kostnader = 1,4 miljoner kr I kostnader för ALLVARLIGA OLYCKOR ingår Materiella skador, miljöskador, omkomna och allvarligt skadade, förseningar 5 miljarder kr motsvarar ca 530 miljoner Euro Materiella skador innefattar skador på infrastruktur eller järnvägsfordon.

6 Olyckor 2015, sammanfattning
40 allvarliga olyckor (42 officiell statistik) 16 dödade Materiella skador 86 suicider (87 ”officiell” statistik) Kostnader 102 totalt Materiella, miljö, omkomna och (103) allvarligt skadade, förseningar 12 svårt skadade Samhället: ca 5 miljarder kr (14 officiell statistik) Materiella: ca 100 miljoner kr 3 suicidförsök Officiell statistik och statistik till ERA skiljer sig aningens åt. ERA vill inte ha uppgifter från Fristående järnväg, vilket ingår i officiell statistik. Skiljer sig lite åt Död = avliden inom 30 dagar Svårt skadad = sjukhus 24 timmar eller mer Materiella kostnader = 1,4 miljoner kr I kostnader för ALLVARLIGA OLYCKOR ingår Materiella skador, miljöskador, omkomna och allvarligt skadade, förseningar 5 miljarder kr motsvarar ca 530 miljoner Euro Materiella skador innefattar skador på infrastruktur eller järnvägsfordon.

7 Avvikelser 2011 2012 2013 2014 2015 Axelbrott 1 2 Hjulbrott 4
Hjulbrott 4 Obehörig stoppsignalspassage 297 328 298 249 140 - Passerade stoppsignal utan passage av farlig punkt 96 - Passerade stoppsignal vid passage av farlig punkt 44 Säkerhetspåvkerande signalfel 3 Spårgeometrifel 70 590 783 1422 1117 Rälsbrott 55 34 53 39 73 Summa 429 956 1137 1717 1330 Avvikelser kommer från den årsrapportering som verksamhetsutövarna ska lämna in till TS. Baserad på 150 st av 220.

8 Antal dödade (Baserat på officiell statistik) 16 döda 87 suicider
Fler män än kvinnor som dör i systemet, både vad gäller olyckor och självmord. *13 män, 3 kvinnor (olyckor) * 66 män, 21 kvinnor (självmord) (Baserat på officiell statistik)

9 Antal svårt skadade (Baserat på officiell statistik) 14 st 9 män
5 kvinnor 3 suicidförsök, samtliga män. (Baserat på officiell statistik)

10 Antal dödade och skadade, 2015
*** Avlidna Allvarligt skadade Allvarlig skadade Snitt antal döda & vägt antal allvarligt skadade (DVAP) Anställd / entreprenör 1 2 17 0,62 Obehöriga 9 5 49* 11* 12,53 Passagerare 3 18 0,53 Plankorsningstrafikanter 6 35** 39** 7,78 Övriga 36 14 6,23 Samhället 16 12 125 99 22,48 * , ** *** Uppgifter och beräkningar från officiell statistik

11 Antal dödade och skadade, 2015
Avlidna Allvarligt skadade DVAP NRV (10^(-9)) Prel. utfall 2015 Anställd / entreprenör 1 1,1 0,62 2,86 7,2 Obehöriga 9 5 9,5 12,53 94,8 63,5 Passagerare 0,1 0,53 0,03 0,008 Plankorsningstrafikanter 6 6,5 7,78 64 42,6 Övriga 0,0 6,23 14,2 Samhället 16 12 17,2 22,48 169 114 Som nämnes tidigare, de flesta dör bland obehöriga och plankorsningar Samhället: 114 (eller 0,114 per miljard tågkilometrar Når inte målet för anställda. NRV beräknas från 2004 – 2009 Anställda Totalt 2 döda och 17 allvarligt skadade (officiell statistik) * , **

12 Jämför NRV med Norden

13 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Säkerhetsrapport järnväg"

Liknande presentationer


Google-annonser