Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Samtala om böcker.
VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Aspergers syndrom och kommunikation
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Kommunikation.
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Att rita en instruktion
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
KONFLIKTER.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Novellanalys.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg.psykolog kristina.darfeldt@brackediakoni.se Telefon: 031-502690

Neuropsykiatriska diagnoser-bemötande

Ett lyckat bemötande Kunskap om funktionsnedsättningarna Asperger syndrom och ADHD

Huvudproblem autismspektrum Lorna Wings triad Socialt samspel Kommunikation Begränsade intressen, fantasi

Autismspektrumtillstånd diagnoser Klassiskt autism Asperger syndrom Autistiska drag Infantil autism Högfungerande autism Atypisk autism Kanners syndrom ofta i komb.m. ADHD, DAMP, Tvång Autismliknande (OCD) el Tourette syndrom tillstånd Mental retardation Normalbegåvning, Hög begåvning

Vad innebär de olika funktionshindren ? Toppen av ett isberg Symptom och beteenden: aggressivitet, passivitet, frustration, inåtvändhet mm

forts. vad innebär de olika funktionshindren Under ytan av isberget-en kognitiv funktionsnedsättning: svårigheter med kommunikation, social förståelse, informations processande, exekutiva svårigheter m.m. Man måste förstå svårigheterna under ytan för att kunna ge hjälp

Brister i socialt samspel Svårigheter att förstå oskrivna sociala regler Svårigheter att anpassa sig till förändringar-rutinberoende

forts. brister i socialt samspel Svårigheter med turtagning i samtalet Risk för missuppfattningar-kan leda till konflikter Blir ofta själva missuppfattade

Svårigheter med Kommunikation Konkret –bokstavligt språk och språkförståelse. Normalbegåvade stort ordförråd men ofta svårt med förståelse.

forts. svårigheter med kommunikation Svårt för, ironi, skämt, ordspråk och dubbeltydlighet. Sanningsägare-svårt att ljuga, ”vita lögner.” Oförmåga att tillkalla uppmärksamhet.

forts. svårigheter med kommunikation Ibland avvikande ögonkontakt, mimik och kroppsspråk. Svårigheter förstå ickeverbal kommunikation t ex kroppsspråk, mimik och tonfall. Vaga uttryck såsom kanske, vi får se. Uppmaningar t ex (kan du….) Samtalsregler.

Fantasi, föreställningsförmåga Svårt att föreställa sig, få en bild av något man inte har erfarenhet av

Brister inom tre områden 1. Theory of mind/mentalisering 2. Central Coherence 3. Exekutiva funktioner

Theory of mind/mentalisering Förmågan att föreställa sig det mentala, medvetenheten om eget och andras tänkande. Svårigheter att intuitivt förstå hur andra människor tänker, känner och reagerar och avser med sina handlingar.

Forts. svårigheter med Theory of mind/mentalisering Svårigheter att förstå att andra inte vet det man själv vet. Brister i att förstå konsekvenserna för andra människor av sitt handlande.

Brister i Central Coherence Förmågan att bygga upp/förstå mening och sammanhang, att kunna smälta samman delkunskaper till nya helheter. Att skapa begripliga sammanhang.

Brister i Exekutiva funktioner Att få en idé, planera, komma igång genomföra, avsluta och kritiskt granska

ADHD ”Han kan om han vill” ” Han kan skärpa sig”

ADHD AD/HD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder Uppmärksamhet Hyperaktivitet (aktivitetsreglering) impulsivitet

Kognitiva brister, ADHD Exekutiva funktioner Arbetsminnet Tidsuppfattning

Perceptionssvårigheter Annorlunda upplevelse av Ljud och ljus Beröring Smak och lukt

Hjärntrötthet Resultatet av de kognitiva svårigheterna leder ofta till hjärntrötthet (utmattning).

vardagsproblem Impulsivitet ( snabba och oövertänkta beslut) Svårt passa tider Glömsk Tröttnar, gör inget färdigt

Forts. vardagsproblem Sociala relationer Hett humör (explosiva utbrott, irritabilitet, otålighet) Relationsproblem, konflikter Svårt i kontakter med myndigheter

Forts. vardagsproblem Boende Svårt hantera pengar, räkningar Svårt att planera, hitta och följa vardagsrutiner, hålla ordning

forts. vardagsproblem Arbete Många kortvariga jobb Arbetslöshet, ingen inkomst

Konsekvenser Psykiska problem som pålagring Missbruk, kriminalitet

Sociala historier och tydliggörande pedagogik Kognitivt hjälpmedel för personer med neuropsykiatriska svårigheter

Sociala historier För personer med neuropsykiatriska problem går oftast den verbala informationen förlorad Bra att använda penna, papper eller bilder för att visualisera och tydliggöra

Sociala historier Språk och tal är flytande abstrakt information ”Du talar…sedan är det borta”. Det skrivna, det ritade finns kvar Det går att läsa igen och igen tills det fastnar och är förstått

Sociala historier Syftet med en social berättelse är att ge lämpliga strategier för hur en situation skall hanteras Berättelsen ger information om en situation, varför det är som det är och hur man skall göra’ Ger ledtrådar och minneshjälp

Sociala historier för att….. Förstå hur andra tänker, känner och handlar Förstå hur mitt beteende påverkar andra Motivera till att utföra något någon annan önskar (varför)

forts. sociala historier för att… Förstå sammanhang Förbereda för en förändring Reda ut känslor och tankar

Sociala historier Hur är det att arbeta Om man har en gymnasieutbildning är det en viss typ av jobb man kan få. När man är ung och skall komma ut på arbetsmarknaden är det svårt att hitta ett arbete. Det första arbetet jag får när jag slutat skolan är inte alltid det jag kommer att jobba med i framtiden. Jag kan jobba en tid med ett arbete för att få yrkeslivserfarenhet. Alla arbeten innehåller både roliga och tråkiga moment, så är det för alla som arbetar och det är något jag får acceptera. Det är bra att få referenser (betyg) från ett jobb om jag sedan vill ha ett annat jobb. På alla jobb lär man sig saker man kan ha nytta av i livet. Nu har jag fått en praktikplats på bilvårdscenter. Det är bra ! Jag har nu möjlighet att lära mig en massa saker jag kan ha nytta av i mitt yrkesliv i framtiden.

Sociala historier och skriven text Beskriva vad ett möte kommer att handla om och vad som förväntas av brukaren Hur brukaren kan förbereda sig inför ett möte med t ex en läkare, socialtjänsten, person på funktionshinderverksamheten. Innehåll i mötet och tidsplanering Vad en specifik person på t ex en myndighet kan hjälpa till med

Kommunicera genom att visualisera Whiteboardtavla, penna och papper Gör abstrakta situationer konkreta Ger utrymme-tid till reflektion och samtal kring situationer som är svåra att förstå

forts. Försök övertyga med bilder, skriven text inte med ord Var lugn: ge dem tid att processa information och tid för dem att förbereda deras egen kommunikation Att skriva och rita underlättar för många

Tidslinje Förklarar dåtid, nutid och framtid Livslinje Tidslinje över dagen, veckan Årsalmanacka

I möten Att undvika: Bildspråk Språk med dubbla meningar För mycket information

forts. Att undvika: Vaga instruktioner Instruktioner formulerade som frågor Öppna frågor

forts. Tala enkelt språk Var styrande och håll röd tråd Kontrollera vad personen uppfattat Håll samtalet i en lugn miljö Dokumentera gärna så personen har med sig det som bestämts Påminnelser (sms)

Tydliggörande pedagogik. De fem frågorna När ? Vem ? Var ? Hur ? Vad ?

Fördelar med Asperger syndrom Noggranna Klarar och tycker ofta om monotont arbete Ovanlig förmåga att fokusera och koncentrera sig Detaljseende

forts. fördelar med Asperger syndrom Innovativa, kan se lösningar ur en annan synvinkel Uthålliga Uppriktiga Kan ha unika specialkunskaper

Fördelar med ADHD Spontan, nyfiken Kreativ, nytänkande Energisk, entusiastisk Snabb Kan hyperfokusera vid motiverande uppgift

Forts. fördelar med ADHD Stimulerad av förändringar, utmaningar Vågar ta risker Gränsöverskridande Anpassningsförmåga

Personer med ADHD och Asperger syndrom behövs i arbetslivet och i det sociala livet !