Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Lösningsinriktad Pedagogik.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Härnöstudier.
Kompetensombudsträff
Utvärdering av projekt
Struktur för självförbättrande system
Heléne Stern leg psykolog
Kommunikation.
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att analysera samhällsfrågor
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Vägen till en bra novell
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Mental träning Mål & Motivation
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Tillgänglighets- uppdraget
SBAR Modell för bättre kommunikation
Ta ställning och handla!
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
SBAR för strukturerad kommunikation
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Argumenterande text.
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Autism och Asbergers Syndrom
Mobila Skolteamet Sjöbo
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kommunikationsprocesser
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Träff 13 Välkomna!.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Problemskapande situationer
Tips för bättre kommunikation
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Beteende Orsaker Orsaker Orsaker

Under ytan på isberget Sjukdom Psykotiska symptom Svag förståelse för sammanhang Bristande struktur Sömnsvårigheter Sinnesöverbelastning ljud, ljus, känsel, stökiga omgivningar, smärta, Krav Ensamhet/Ha tråkigt Familjerelaterade problem Historia December Stora känslor i omgivningen Kommunikation

Under ytan (forts) Bristande kontroll Vikarier Stress Mat Orättvisor Högtider och fester ……….. Vikarier Pers eller brukare man ogillar Plötsliga ändringar, även subjektiva Att inte räcka till

Det mesta personer gör – görs av goda skäl! Motivation - fundera över varför motivation saknas Kan inte Har aldrig lärt sig Har kunnat men glömt Kan utföra men vet inte när Glömmer att göra saker Vill inte Saknar intresse Vill, men kommer inte igång Har inga positiva erfarenheter Vågar inte Har negativa erfarenheter Flyr från olika situationer Undviker aktiviteter och platser

Samma händelse genom olika ögon = olika tolkningar

Beteendeproblem - analys Hur ser beteendet ut Hur viktigt är det att förändra det? Vad har beteendet för historia? Ta data: när, hur ofta, sammanhang Intressanta konsekvenser Utvecklingsnivå Möjliga orsaker – autistiskt tänkande Plan

Data över beteendet Tidpunkt på dagen Plats Vilken aktivitet Vad hände innan (aktivitet) Vilken är nästa aktivitet Åtgärder för att lösa problemet Hur reagerar personen med autism?

Exempel på kartläggning av beteende Datum Tid Vad hände innan Vad gjorde han/hon? Vad hände efter? Sign Personal Brukare

Plan Se över tydliggörandet: Miljön Schema Arbetsordning Visuella instruktioner Kommunikation Variation under dagen Positiv förstärkning

Hur kan vi förebygga beteendeproblem Förstå autism Bedömning Anpassa omgivningen Individuell plan Förhållningssätt anpassat till autism/individ

Sammanfattningsvis… Börja där du tror du kan lyckas! Kommunikation och prestigelöshet i personalgruppen Förstärk goda beteenden Problemskapande beteende hos våra brukare innebär att vi valt fel metod!

Lästips: ”Hur kan man förstå och behandla självskadande beteende vid autism?” Gunilla Gerland ”Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder” Bo Hejlskov Elvén