Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket 2011-09-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
hållbar utveckling över gränserna
Forskningsdata inom humanistiska och konstnärliga vetenskaper - open access? Sofia Arvidsson & Urban Andersson, Göteborgs universitetsbibliotek Mötesplats.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Förskola – lärande och yrkesprofession
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Folkbibliotek som kulturhus
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Arbetsplan för skolbiblioteket
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Lära sig leva med cancer
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Välkommen till ESF:s seminarium
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Framgångsrika strategier för högfungerande autister
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Det nationella digitala biblioteket
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Projektledning.
Läroplansträff fritidshem
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
From Great To Excellent
Examensarbete 2017.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
För föräldrar till barn 6-12 år
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
Presentationens avskrift:

Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket

Projektet Övergripande syfte: Att pröva forskningscirkeln som en metod för att stärka ett evidensbaserat arbetssätt inom bibliotek. Två cirklar: •Spelar skolbibliotek en roll? ( ) •Bibliotek och institutioner tillsammans. Hur kan interaktionen förbättras? ( ) Projektledare (cirkelledare): Kerstin Rydbeck

Vad är en forskningscirkel? •En traditionell studiecirkel, men där en forskare ingår till- sammans med praktiker av något slag. •Syftar till att ur ett vetenskapligt perspektiv vända och vrida på ett problem deltagarna uppfattar som angeläget, för att förstå det bättre. •Ska öka kompetensen hos deltagarna och stärka dem i deras professionella roll, både som individer och som grupp. •Ska bidra till verksamhetsutveckling (resultatet av cirkel- arbetet bör dokumenteras). •Brukar beskrivas som ett slags Participatory Action Research (PAR), på svenska oftast benämnt deltagar- orienterad aktionsforskning (Härnsten & Holmstrand).

Redovisat hittills (första cirkeln) Spelar skolbibliotek en roll? En presentation av fem projekt från en forskningscirkel om skolbibliotek, Kerstin Rydbeck (red.). Meddelanden från Institutionen för ABM vid Uppsala universitet, nr 3 (Uppsala 2009) Finns i fulltext i DiVA på: Går även att beställa på papper från Inst. för ABM, se: info på: Rydbeck, Kerstin, "The research circle as a meeting place for researchers and practitioners" Information Research, 2010, 15(3) colis707.

Bibliotek och institutioner tillsammans. Hur kan interaktionen förbättras? Förvärv: •Gemensam studie om ett samarbetsprojekt mellan biblioteket och institutioner inom hum/teol/sociologi. Dokumentation av projektet och sammanställning av idéer Undervisning, tre studier: •Lärarutbildning •Samarbete mellan två universitet •Kandidatprogram inom humaniora Dokumentation av möten med t.ex. studierektorer och programansvariga och ev. undervisning samt sammanställning av idéer

Exempel: Kandidatprogram för retorisk och litterär kommunikation •Tillfrågade om att delta i det 3-åriga programmet vid skriftliga arbeten, idag fyra av sex terminer •Deltar i lärarmöten och träffar studierektor och kursadministratör och några lärare •Dokumenterar och reflekterar kring undervisningen och samarbetet under 2010 •Problemområden: anpassning till ämnet, progression och kommunikation

Positiva erfarenheter från forskningscirkelarbetet •Har givit möjlighet till diskussion kring frågor praktikerna uppfattar som viktiga, på distans från vardagsarbetet och ur ett mera övergripande perspektiv. •Bidrar till att utmana invanda och etablerade föreställningar kring den verksamhet man sysslar med. •Bidrar till att öka den allmänna kompetensen hos deltagande praktiker om hur man konkret går tillväga när man forskar. •Bidrar till att skapa nätverk som involverar både forskare och praktiker. •Den publicerade redovisningen har rönt stort intresse från fältet.

Svårigheter och problem •Forskning tar mycket tid!!! Praktikerna behöver ordentligt med tidsresurser för att cirkelarbetet ska fungera och bli meningsfullt. •För lång tid mellan träffarna gör att man tappar tråden. •Metoden kan uppfattas som för diffus. Alla deltagare har ett stort ansvar för att driva arbetet framåt. Det är inte ledarens ansvar att ensam bestämma vad cirkeln ska göra.