Mental förberedelse - före, under och efter tävling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Individuellt lärande tillsammans
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Frisksportarna Hallsberg 2013 Idrottspsykologi i teori & praktik.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Välkomna! Åk 3 Elit Idrottspsykologi IGU repetition
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
VISION - PASSION - ACTION
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Lönesamtalet.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Anställningsintervjun
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Retoriska arbetsprocessen
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Formare 2015 Motivation.
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Kommunikationsprocesser
Coaching.
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
Ispass lördag 8:00-09:00 VSK F-07
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Värdegrund KKIS- framtagen 2014
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Mental förberedelse - före, under och efter tävling

Idrottsprestationen - helhetstänkande Socialt stöd (familj etc.) Socialt stöd (tränare etc.) Reaktioner i situationen Psykologiska färdigheter Grundläggande personlighetsdrag (Från Hassmén mfl. 2003)

Mental förberedelse - processen Förberedelsefas (reservplan) Uppvärmningsfas (reservplan) Genomförandefas (reservplan) Debriefing / Utvärdering

1. Förberedelsefas: Källor till idrottssjälvförtroende Skicklighet Uppvisande av förmåga Fysisk och mental förberedelse Fysisk självpresentation Socialt stöd Erfarenheter genom andra Tränares/lärares ledarskap Bekvämlighet i omgivningen Situationens fördelar (Vealy m fl 1998)

Att stimulera självförtroendet Fastställa självförtroendet Utföra prestationer Feedback Koppla till utförande Attributioner Stimulera feedback mellan de aktiva Modellering - modellinlärning Förberedelse – rutiner Självstärkande inre dialog ”Jag är stark som en tjur (brottare)!” ”Ingenting kommer förbi mig (målvakt)!”

Förberedelsefas forts. Rutiner – vad har tidigare fungerat Positivt fokus – se fram emot tävlingen Slappna av (spara på fysiska och psykiska reserver) Spänningsreglering

Spänningsregleringstekniker / aktiv stresshantering Probleminriktad Attitydinriktad Beteendeinriktad Känsloinriktad Accepterande Perspektivinriktad

2. Uppvärmningsfas Fysisk uppvärmning: Psykisk uppvärmning: Generell och specifik Psykisk uppvärmning: Affirmationer Målbilder Avslappnad koncentration Realistiska förväntningar Klara och kontrollerbara bilder Positivt fokus Med rörelse Utförande och resultat Målbilder i realtid (?) Positiv/konstruktiv inre dialog

Uppvärmningsfas forts. Sista tankarna/förberedelserna före start: Uppgiftsfokusering (processmål) Positiva tankar Reglering av spänningsnivån

3.Genomförandefasen Vad ska fokus ligga på? - Uppmärksamhetsstyrning Påminnelseord (tex. rytm, fart, glid, rör på fötterna) Passiv koncentration (flyt – inte för mycket fokus på tekniken) Fortsatt spänningsreglering och målbilder Fokus på processmål

Kommunikation under tävling Kontext Sändare Mottagare Kodning Tol kning BUDSKAP Feedback Kontext

Kommunikation under tävling Verbala budskap Röstkarakteristik Välj rätt tidpunkt Icke verbala budskap Hållning Gester Kroppsposition – närhet Beröring Ansiktsuttryck

Kommunikation under tävling : praktiska riktlinjer SÄNDA Äg ditt eget meddelande Var komplett och specifik Fokusera på en sak i taget Ge stöd Var konsekvent med icke-verbala budskap Förstärk upprepade gånger Leta efter feedback på att ditt meddelande tolkades korrekt TA EMOT Använd stödjande beteende när du lyssnar Använd bekräftande beteenden när du lyssnar Använd både verbalt och icke-verbalt beteende när du lyssnar Ex. på icke-verbalt beteende: Ögonkontakt Ansiktsuttryck Kroppsställning Närhet

Reservplanen/refokusering Saker som kan hända Hur vill jag reagera? Åtgärder för att refokusera Huvudplan Störningar Reservplan Huvudplan

4. Debriefing Timing Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Hur kan vi använda detta i framtiden? Tankar Känslor Beteenden Beteendeanalys och checklistor

Beteendeanalys Uppskatta hur ditt eget, ledarnas och klubbmedlemmarnas beteende/inställning var under tävlingen, på en skala mellan 1-10 (10 = bäst) Beteende/inställning Jag själv Klubbmedlemmar Hade bra förberedelser innan tävlingen ______ ______ Vågade och visade mod/självförtroende ______ ______ Hjälpte varandra ______ ______ Visade glädje ______ ______ Snackade positivt under tävlingen ______ ______ Snackade konstruktivt under tävlingen ______ ______ Gav 100% hela tävlingen ______ ______ Tog ansvar ______ ______ Visade positivt kroppsspråk ______ ______ Jag bedömer Ledarnas agerande Positiv ”go” på bänken ___________ Konstruktivt snack ___________ Kroppsspråk ___________ Deltagande från klubbmedlemmar ___________ Jag är: Aktiv Ledare (ringa in) Tävlingsdatum:____________

Presterade extremt bra 1 2 3 4 5 6 7 Presterade extremt dåligt Checklista för prestationstillfällen Instruktioner: Det finns inga rätta eller felaktiga svar, du gör detta för att få ett bättre grepp om förhållandet mellan ditt eget psykologiska tillstånd och din prestation. Innan du fyller i checklistan ska du tänka tillbaka på din prestation. Försök att föreställa dig detta tillfälle så klart och tydligt som möjligt. Fokusera också på hur du kände dig och vad du tänkte på vid det här tillfället. Låt detta ta lite tid, ta åtminstone 5 minuter på dig för att försöka återskapa den här dagen i ditt sinne. Efter detta kan du fylla i checklistan nedan. Datum: Presterade extremt bra 1 2 3 4 5 6 7 Presterade extremt dåligt Helt rätt spänning Extremt nervös Extremt självsäker Inte alls självsäker Extremt motiverad Inte alls motiverad Total kontroll Ingen kontroll alls Automatiskt Mycket tänkande/grubblande Rätt spända muskler Överspända muskler Extremt energisk Extremt uttröttad Positivt inre samtal Negativt inre samtal Extremt roligt Inte roligt alls Fokuserad koncentration Ofokuserad Utan ansträngning Mycket stor ansträngning Hög energi Låg energi Vad kan jag göra för att sänka mina siffror? Vad gör jag idag? Vad är viktigt att behålla? Kan jag utveckla något i mina föreberedelser?

Kontakt Sverker Bengtsson sverker.bengtsson@mah.se Tel.: 0733-120860