Individuellt lärande tillsammans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Svenska som andraspråk
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff Välkomna.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lyckad träning Hur?.
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Effektivisera med ökad kvalitet
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Göteborgs universitet
Projektledning.
Delaktighet.
Lönesamtalet.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Förändring – hot eller möjlighet?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Bra planering skapar trygghet
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Nonviolent Communication
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
Coaching.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Individuellt lärande tillsammans
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Presentationens avskrift:

Individuellt lärande tillsammans Självstyrt lärande (SSL) Lärgrupper Individuellt lärande tillsammans med andra

Syftet Lärande om mönster och hinder i tänkande, beteenden, beteenden och känslor – vad påverkar mig? Dela erfarenheter och lyssna till andras erfarenhet. Utmana oss själva att hitta nya sätt tänka, agera och arbeta.

Ett sätt att tänka och agera… Alla har ett behov av att lära och utvecklas. Alla tar ansvar för sitt eget lärande. Planerat, medvetet, meningsfullt lärande i vardagen. Lära hur man lär –vad, hur, när, var och varför? Individuellt lärande tillsammans med andra.

Självstyrt lärande SSL = struktur (ett glas som kan fylllas med vad som helst) SSL = process En given start och ett bestämt slut.

Lärgrupper SSL pedagogiken är plattformen. Stödjande struktur för lärandet. Individer stöttas och utmanas i att formulera, utveckla och agera i enlighet med lärplanen. “Lära att lära” genom reflektion, dialog och aktiviteter.

Lärgrupp i praktiken Grupper med 5-8 deltagare och en lärcoach. 8-12 månaders process med ca åtta möten med lärgruppen och kontinuerliga möten med chefen.

SSL pedagogiken Lärkontraktet F 1 Var har jag varit? Hur kom jag hit? F 2 Var befinner jag mig nu? F 3 Vart vill jag? F 4 Hur kommer jag dit? F 5 Hur vet jag när jag är framme?

SSL - nyckel process Utforska mina behov (kartlägga och analysera) Planera mitt lärande (mål och aktiviteter) Kontrakt med min chef (lärkontrakt/utvecklingsplan) Genomförande (aktiviteter, små förändringar i vardagen, reflektion, coaching, dela med sig, hitta nya sätt, förändring) Utvärdera mina resultat (bevis på att jag har nått mina mål)

Teori/pedagogik Lärande organisationer, Action Reflection Learning (MiL), Problembaserad inlärning, Learning in a group (P Senge) “Självstyrt lärande –när katederna inte räcker till.” Jörgen Hansson (Kenneth Wiberg, Hans Frick, Helga Glimsér och Nanette Wolter) Learning in a group, Peter Senge Från lärarstyrt till motivationsstyrt lärande SSL på IKEA: “Me today –me tomorrow” “I want to be a learning being”.

Struktur -lärgrupp “Checking in” – “personal unloading”, landa in, lasta av tankar och händelser Strukturera dagen, fördela tiden Individuell “Air-time” -Vad vill jag prata om?, Vad vill jag ha ut av dagens träff? -Vad har hänt i mitt lärande sedan sist? -Var är jag nu? (upplevelser, tankar, utmaningar & framsteg kopplade till mitt lärande) -Gemensam reflektion, dialog, teori, feedback etc. -Till nästa gång ska jag… “Checking out” – reflektioner från dagen ( + ev. praktiska detaljer inför nästa gång.)

Förberedelser -lärgrupp Vad vill jag ha ut av dagens lärgrupps-session? Vilka förväntningar har jag? Vilken slags respons eller feedback vill jag ha?

Verktyg -lärgrupp Lärkontrakt (F1-5) Gapanalys och utvecklingsbehov Olika verktyg för kartläggning, tex Pi, MBTI, Livslinje, Fyrarummaren, SWOT etc.

”Fishbowl” -metoden Du presenterar var du är i ditt lärande. (Alla sitter med ryggen emot.) De andra diskuterar och reflekterar kring vad du sagt. (Vända mot varandra. Du sitter utanför -ryggen emot.) Du reflekterar kring vad som blivit sagt. (Vänd dig mot ringen.)

Regler -lärgrupp Konfidentiellt Aktivt lyssnande ?

Coachens roll Säkra strukturen. - Hjälpa gruppen fördela tiden och göra en prioritering. - Säkra att agendan, tiderna och ämnena följs. Säkra processen som helhet. Följa processen. - Spegla det som händer om/när så krävs.

Att samtala om Vad tänker jag om arbetssättet? Vad är begripligt – vad undrar jag över? Vad ser jag för fördelar/risker? Vad innebär aktivt lyssnade för mig?