Informationsteknologi och didaktiska perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Föräldramöte 12 september 2011
Härnöstudier.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Självförvaltningsfärdigheter
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
- Introduktion av införande av Lgr 11
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Specialister på IT-arbetssätt.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Personalpolitisk inriktning
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Att studera med funktionsnedsättning
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
KANT.
Föreläsning Svenska II
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förhållningssätten.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

Informationsteknologi och didaktiska perspektiv Jonas Gustafsson www.skeptron.ilu.se/jongus jonas.gustafsson@ilu.uu.se

Föreläsningens innehåll Didaktiska grundbegrepp Några utmaningar Perspektiv på kunskap Allt detta lärande Några kritiska frågor

Påstående 1: Att information och informationsbearbetning digitaliseras förändrar inte i grunden vår syn på kunskap och kunskapshantering

Påstående 2: Att information och informationsbearbetning digitaliseras förändrar inte i grunden vår syn på kunskap och kunskapshantering Att information och informationsbearbetning digitaliseras innebär att förhållningssättet till kunskap, lärande och informationshantering i grunden förändras

Didaktikens tre frågor Vad Hur Varför

Vad Stoffurval – vad ska läras ut Vad är centrala kunskapsområden Hur förhåller sig olika kunskapsområden till varandra Hur organisera kunskapsområden

Hur Tillvägagångssätt Material, hjälpmedel Instruktioner Åskådlighet Problemorientering och problemlösning Uppföljning, utvärdering

Varför Kunskap som mål eller medel Teoretiska/praktiska kunskaper Kunskap som förståelse eller beteende

Kunskapsintresse Tekniskt instrumentellt

Kunskapsintresse Tekniskt instrumentellt Hermeneutiskt interpretativt

Kunskapsintresse Tekniskt instrumentellt Hermeneutiskt interpretativt Kritiskt emancipatoriskt

Kunskapsintresse Tekniskt instrumentellt Hermeneutiskt interpretativt Teknik, naturvetenskap Hermeneutiskt interpretativt Historia, litteraturvetenskap Kritiskt emancipatoriskt Kritisk samhällsvetenskap, psykoanalys

Några utmaningar vi ställs inför Tillgången på information är så gigantisk så överblicken saknas

Några utmaningar vi ställs inför Tillgången på information är så gigantisk så överblicken saknas Svårighet att sålla guld från skräp

Några utmaningar vi ställs inför Tillgången på information är så gigantisk så överblicken saknas Svårighet att sålla guld från skräp Kunskapens halveringstid

Några utmaningar vi ställs inför Tillgången på information är så gigantisk så överblicken saknas Svårighet att sålla guld från skräp Kunskapens halveringstid Lärarnas och böckernas auktoritet ifrågasätts

Några utmaningar vi ställs inför Tillgången på information är så gigantisk så överblicken saknas Svårighet att sålla guld från skräp Kunskapens halveringstid Lärarnas och böckernas auktoritet ifrågasätts Skolväggarnas upplösning

Tre perspektiv på kunskap

Tre perspektiv på kunskap Rationalism Ratio, förnuft. Kunskap vinns genom att vi använder förnuftet. (Descartes, Spinoza, Pascal, Leibniz)

Tre perspektiv på kunskap Rationalism Ratio, förnuft. Kunskap vinns genom att vi använder förnuftet. Empirism Kunskap vinns genom gjorda sinneserfarenheter. (Bacon, Locke, Hume)

Tre perspektiv på kunskap Rationalism Ratio, förnuft. Kunskap vinns genom att vi använder förnuftet. Empirism Kunskap vinns genom gjorda sinneserfarenheter. Konstruktivism Kunskap måste byggas utifrån vår möjlighet att omfatta och beskriva perspektiv och orsakssammanhang. (Kant, Dewey, Bruner)

Behaviourism (i sin enklaste form) S R S R + K

Dvs… Kunskap och lärande kan reduceras till en serie på förhand givna beteenden, vilka kan tränas och förändras genom lämplig uppsättning belöningar och korrigeringar.

Från behaviouristisk synpunkt… är målet på förhand givet, och den didaktiska utmaningen består i att definiera de sekvenser av beteenden som ska tränas och stimuleras

Konstruktivism Lärande är en aktiv process där nya idéer och begrepp konstrueras utifrån tidigare grundlagd förståelse. Den kognitiva strukturen (scheman, mentala modeller) kan skapa mening och sammanhang och göra det möjligt att ”gå bortom given information”.

Ett exempel från Jerome Bruner

Tre principer Måste anknyta till erfarenheter och vilja att lära Måste vara lätt förståelig (spiral organisation) Måste göra det möjligt att själv ”fylla i luckor” och gå bortom det givna.

Piagets kognitiva stadier

Didaktiska utmaningar Gigantiska informationsmängder Kunskapsbegreppets mångfald Fokus på lärande (iaf. för närvarande) Riktning i ett öppet system

Kollaborativt lärande Lärande är inte främst en individuell utan en kollektiv process.

Kollaborativt lärande Lärande är inte främst en individuell utan en kollektiv process. Helheten är mer än summan av delarna. Genom att ge utmaningar som innebär problemlösning sker mycket av lärandet när problemet definieras, diskuteras och lösningar prövas.

Kollaborativt lärande I vilken utsträckning ger IT förutsättningar för kollaborativa processer?

Kollaborativt lärande I vilken utsträckning ger IT förutsättningar för kollaborativa processer? Vilka krav ställs på den som ska initiera kollaborativa processer?

Situerat lärande Lärande är knutet till en viss social och kulturell kontext. Lärande handlar om något som har ett givet sammanhang.

Situerat lärande Lärande är knutet till en viss social och kulturell kontext. Lärande handlar om något som har ett givet sammanhang. Motsatsen till ”klassrumsundervisning”.

Flexibelt lärande Flexibelt i tid Flexibelt i rum Flexibelt i innehåll

Ubiquitous learning 1 (allerstädes närvarande) Permanens Tillgänglighet Omedelbarhet Interaktivitet Situerat lärande Adaptivitet

Ubiquitous learning 2 Lärgemenskaper Skapande av tillit och förtroende Nya behov: kunskapsmäklare, stigfinnare, kunskapsregissör… Resurser behöver beskrivas och medieras

Några insikter och frågor ”Pedagogiska” material används inte alltid som de är tänkta. Varför? Pojkar och flickor har olika sätt att närma sig en del problem. Skapar permanens och tillgänglighet mer problem än möjligheter? Hur skapa och upprätthålla tillit?

Tack för mig!