MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Policy för miljö och hållbar utveckling
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kick-off HVS 2012 Välkomna! Vad har hänt? Vad planeras?
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Samverkanslektorer ska öka SLU-forskningens samhällsnytta!
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
FoU-dagen 2008 Prioriteringar FoU-projekt Evidensfrågor Etik Karin Zingmark, FoU-dagen 2008.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ Institutionen för hälsa, vård och samhälle Kick off den 25 augusti
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Nämndplan 2015.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Utbildningsutskottet
Verksamhetsplan FSV 2016.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Värdegrund - Vision - Mission
Alumnrelationer vid LNU
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Förändring för kvalitet och förnyelse
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Ny arbetsordning för universitetet
Presentationens avskrift:

MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Utbildningsprogram • Arbetsterapeut • Audiologi • Barnmorska • Biomedicin • Logoped • Läkare • Röntgensjuksköterska • Sjukgymnast • Sjuksköterska • Specialistsjuksköterska

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 •Biomedicin •Folkhälsovetenskap •Medicinsk vetenskap med huvudområde arbetsterapi/ omvårdnad/sjukgymnastik Masterprogram

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Vision ….en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Värdegrund Vetenskaplighet - Integritet Entusiasm – Medmänsklighet Nyfikenhet - Oberoende Innovationstänkande – Öppenhet Reflektion - Ansvarskänsla Delaktighet - Likabehandling Humor - Respekt

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Mål Att erbjuda forskningsanknuten och konkurrenskraftig utbildning av hög kvalitet inom hälso- och sjukvårdsområdet. Våra utbildningar ska vara förstahandsval för framtida studerande och våra studenter ska vara efterfrågade på arbetsmarknaden. Att bedriva medicinsk forskning av hög kvalitet. Vår forskning ska ge innovativa resultat som på kort och lång sikt leder till ett bättre liv. Att vara en proaktiv och eftertraktad partner i samverkan med omvärlden. Att vara en kreativ, medmänsklig och utvecklande arbetsplats och lärandemiljö.

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Strategier för utbildning - utbildningarna Utbildningarna ska vara Högkvalitativa Gränsöverskridande Forskningsanknutna Verksamhetsförlagd utbildning Utformade i enlighet med givna ekonomiska ramar Utformade i enlighet med samhällets krav för stor anställbarhet Präglade av progression och samverkan Kontinuerligt utvärderas och förbättras Hög grad av internationalisering Organisation med särskilda nämnder och ekonomiskt styrsystem

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Strategier för utbildning - lärarna Hög kvalitet på utbildningarna Merparten av lärarna är disputerade Lärarna har hög ämneskompetens och yrkeskompetens Lärarna har högskolepedagogisk kompetens Lärarna ska kontinuerligt utveckla sin pedagogiska kompetens Kvalificerade lärarinsatser ska premieras och tillmätas reellt meritvärde inom karriärstruktur och lönesättning

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Strategier för utbildning - studenterna Hög kvalitet på utbildningarna når vi genom stark studentmedverkan och starkt studentinflytande Studenter ska stimuleras till att utveckla sin förmåga till samverkan och livslångt lärande i en föränderlig värld Studenters perspektiv, erfarenhet och delaktighet viktigt för utbildning, examination och utvärdering

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Strategier för utbildning - instrument Kvalitativt dagligt arbete Lärare Utbildningsansvariga Administration Deltagande i kontinuerligt kvalitetsarbete Deltagande i lokala och nationella kvalitetssäkringsystem Organisation med särskilda nämnder och ekonomiskt styrsystem

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Särskilda åtgärder Pedagogisk kompetens ska kontinuerligt utvecklas förstärkning av MedCul Pedagogisk kompetens ska premieras lönekriterier kriterier för universitetslektorat/professurer Pedagogisk akademi Educational Advisory Board (EAB)

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Pedagogisk akademi •främja pedagogisk utveckling som stödjer studenternas lärande •uppmärksamma lärare som gjort betydande insatser med hög kvalitet inom utbildningarna på grund-, avancerad och forskarnivå •skapa ett nätverk av lärare som är speciellt intresserade av och kunniga i pedagogisk utveckling •tydliggöra pedagogiska meriter •underlätta och kvalitetssäkra bedömningen av pedagogiska meriter •främja pedagogikens ställning inom fakulteten •främja pedagogisk utveckling som stärker forskningsanknytningen inom utbildning på grund- och avancerad nivå.

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Lönekriterier •Forskning/undervisning 50% •Tredje uppgiften16% •Samarbete/ledarskapsförmåga/administrativ skicklighet34%

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Lönekriterier - undervisning

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Riktlinjer för anställning som professor •Vetenskaplig skicklighet •Pedagogisk skicklighet och högskolepedagogisk utbildning –Visad högskolepedagogisk utbildning –Visade relevanta ämneskunskaper –Visad pedagogisk förmåga och erfarenhet –Visad pedagogisk lednings- och organisationsförmåga –Visad förmåga till pedagogisk förnyelse och utveckling –Visat nationellt och internationellt pedagogiskt engagemang •Akademiskt ledarskap •Samverkan med det omgivande samhället/tillämpning

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Pedagogisk akademi •Formell utbildning •Studenternas lärande i centrum •Utveckling av den pedagogiska skickligheten •Ett vetenskapligt förhållningssätt

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 EAB

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 EAB •Anders Ahlberg, docent och pedagogisk utvecklare vid Lunds universitet •Berit Eika, professor med särskilt uppdrag inom medicinsk pedagogik vid Aarhus universitet. •Berit Rokne Hanestad, professor i vårdvetenskap och vicerektor för utbildning vid universitetet i Bergen. •Åsa Lindberg-Sand, universitetslektor i pedagogik vid Lunds universitet. •Susanna Simberg, acting professor i logopedi vid Åbo Akademi University. •Torsten Vik, professor i pediatrik vid University of Science and Technology Trondheim.

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 EAB •Uppgfter –att vara rådgivare i breda och övergripande pedagogiska frågor, –att identifiera och föreslå åtgärder för att stärka utbildningarnas kvalitet och konkurrenskraft, –att i dialog med fakultetsledningen medverka till utveckling, förstärkning och säkerställande av kvaliteten i fakultetens utbildningar –att medverka i utvecklingen av formerna för det pedagogiska kvalitetsarbetet och i kontinuerlig utvärdering av fakultetens utbildningsverksamhet. •Tvådagarsmöte september –Pedagogisk akademi; diskussion med samtliga programdirektörer och med studenter •Råd –Penetrera strategiskt utbildningsuppdragets roll i en forskningsintensiv fakultet –Hur kan man främja att lärare som har undervisning och utbildningsfrågor som huvuduppgift tydliggörs och meriteras? –Pedagogisk utveckling i tjänsten för undervisningsinriktade tjänster •Nästa möte oktober 2009 –Internationalisering, examination, VFU, gränsyta master-forskarutbildning, undervisningsvillkor

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Internationalisering •Internationell avdelning inom fakultetskansliet •Internationell chef •Internationellt student- och lärarutbyte •Deltagande i U21

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Framtiden •Utbildningsuppdraget (tydliggörande, forskningsanknytningen) •Pedagogisk utbildning, meritering och utveckling •Ökad samverkan –Inom fakulteten, med andra fakulteter, med andra universitet •Ökad internationalisering –Student- och lärarutbyte •Diskussion om nya utbildningar –Idrottsvetenskap –Utökad läkarutbildning –Apotekarutbildning

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Presentation 2008 Mål •Att erbjuda forskningsanknuten och konkurrenskraftig utbildning av hög kvalite •Att vara en kreativ, medmänsklig och utvecklande arbetsplats och lärandemiljö